آیرال خبر در بحث حمایت از کالای ایرانی معمولا ذهن ها در موضوع تولید و مصرف کالای ایرانی بیشتر متمرکز شده است غافل از اینکه اصلی ترین مسئله در بحث حمایت از کالای ایرانی، مسئله توزیع صحیح هست.
وقتی تولید کننده، کالای ایرانی را با کیفیت عالی تولید نمود و مصرف کننده ایرانی آن را پسند نمود تا مصرف نماید، چرخه تولید تا مصرف به موضوع توزیع صحیح و درست و مناسب نیاز دارد و در سیاست کلان و نگاه کلان عبارت از تولید به مصرف هیچ وقت درست نخاهد بود شاید در تولید خرد چنان عبارتی بتواند جوابگو باشد ولی در تولید کلان هرگز نمی تواند چنان اتفاقی بیفتد و دلایل عدیده آن عبارست از غیر اقتصدی بودن، خواب سرمایه، فقدان تضمین برگشت سرمایه و سایر دلایل دیگر.
بنابراین لازمست بر موضوع نوزیع دقیق باشیم و به بیان دیگر بهترین حمایت از کالای ایرانی عبارتست از حمایت برتوزیع کالای ایرانی و مهمترین گام در توزیع، ایجاد بسترهای امن و ایمن در توزیع هست با توزیع صحیح و ایمن کالا تضمین برگشت سرمایه کالای ایرانی به چرخه تولید مقدور نخواهد بود و تولید کننده با برنامه ریزی مطئن و صحیح نسبت به خرید مواد اولیه اقدام خواهد نمود.
اما انچه هم اکنون در کشور ما رایج شده است این است که افراد با تشکیل سازمان هایی زیرزمینی نسبت به خرید کالای ایرانی به قیمت پایین تر از تولید کننده صاحب پول های باد آورده می شوند و تولید کننده بایستی توان این عمل متقلبانه را بدهد و ناگزیر می شود به سمت مناع مالی ربوی یا حداقل به ست منابع مالی بانکی رود و این گام نادرست، رابر ومساوی با نابودی کامل و غیر قابل برگشت تولید است چرا که تولید کننده کالا و خدمات خود را در بازار رقابتی با حداکثر 10% سود به مشتری ارائه می نماید در حالی که هم اکنون بانکها با سود حداقل 17% به بالا تشهیلات خود را ارائه می دهند و در چنین شرایطی فقط مدیران بخش دولتی با پیش بینی مدت چهار ساله برای دوران مدیریتشان می توانند مدتی دست به سر کنند ولی مدیران بخش خصوصی چون شخصاضمانت های کافی در بانکها یا افراد کارگزار مسائل مالی دارند ناگزیر پایان عمر فعالیت در عرصه تولید را رقم خواهد
زد بنابراین پرداختن تخصصی بر فرهنگ توزیع کالای ایرانی می تواند بهترین پاسخ ها را در حمایت از کالای ایرانی به ما بدهد.
گزارش:محمد صادق پورسنگی

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.