راه های مبارزه با فساد در جامعه

جامعه ای را نمی توان نشان داد که از گزند فساد در امان مانده باشد و گرفتار هیچ نوع فسادی نباشد. فساد و گناه تعبیری است که در کتابهای اخلاقی- دینی بکار رفته است که با نام های آسیب های اجتماعی، کج روی های رفتاری و نابهنجاری ها نیز بیان می گردد. این اصطلاحات در واقع بیانگر رویکردهای مختلف به انحرافات اخلاقی و اجتماعی است.

عوامل فساد و انحرافات اجتماعی به دو صورت عوامل زمینه ساز با واسطه و عوامل اصلی واسطه در ایجاد و شکل گیری فساد جامعه نقش دارد.

خانواده از جایگاه و نقش ویژه ای در تربیت کودکان و پایه ریزی شخصیت آنها برخوردار است، بنابراین اگر تربیت فرزندان به صورت صحیح و شایسته انجام شود از بسیاری مشکلات و فسادهای اخلاقی در جامعه جلوگیری می شود.

بعد از خانواده آموزش و پرورش بیشترین نقش را در تربیت افراد جامعه برعهده دارند. نظام آموزش و پرورش زمینه و بستر مناسب تربیت مذهبی کودکان و نوجوانان و جوانان را باید فراهم سازد تا آنها به فساد و انحرافات اخلاقی گرایش پیدا نکنند.

تهاجم فرهنگی نیز از دیگر عوامل زمینه ساز برای ایجاد فساد در جامعه می باشد. باید توجه داشت که تهاجم فرهنگی گرچه زمینه ساز فساد در جامعه است. اما یکی از ریشه های تهاجم فرهنگی، پیدایش خلاء فرهنگی در جامعه است. هیچ جامعه ای تا آمادگی نداشته باشد و از نظر ارزش ها و اعتقادات دینی و اجتماعی خود ضعیف نباشد از فرهنگ بیگانه تأثیر نمی پذیرد.

دولت هم یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی، مسئولیت حفظ و نگهداری از استقلال و امنیت ملی و پاسداری از ارزش ها و باورهای مذهبی را برعهده دارد. دولت مسئول آن دولتی است که بتواند خود از فساد و انحرافات مصون باشد و هم جامعه را از بروز انحرافات جلوگیری کند.

عوامل گسترش فساد و بی بندباری در جامعه

تضعیف حجاب اسلامی و رواج پوشش های نامناسب در بین بانوان در سالهای اخیر، حجاب و پوشش زنان و دختران از حجاب صحیح مشخص دین مبین اسلام به شدت فاصله گرفته و مدل های غربی و ضداسلامی رواج یافته است که این خود از عوامل ایجاد فساد و بی بندباری در جامعه می باشد.

امروزه بسیاری از مشاغل حتی شغل های حساس و گاهی سنگین که باید در اختیار مردان قرار گیرد در اختیار زنان قرار گرفته و درصد بیکاری مردان را افزایش داده و باعث کاهش آمار ازدواج شده است و به تبع آن روابط نامشروع و فساد و بی بندباری در جامعه گسترش یافته است.

فقر و تنگدستی ایمان افراد را به مخاطره می اندازد و آنها را تا مرز کفر پیش می برد. درصد قابل توجهی از دختران فراری از خانواده های فقیر و مستمند بوده که به آرزوی برخورداری از زندگی مرفه، از خانه فرار کرده و گرفتار باندهای فاسد شده بزهکار می گردند و سلامت خود و جامعه را به خطر می اندازند.

با افزایش کسب های حرام و به ویژه ربا که در جامعه امروز ما اندک نیست، موجب تضعیف روحیه ایمان و به دنبال آن تقویت فساد و بی بندباری اخلاقی در بین افراد است.

راه های جلوگیری از فساد و بی بندباری در جامعه

تقویت مبانی اعتقادی و اخلاقی مردم جامعه

انسانی که ایمان در دلش رسوخ کرده باشد همواره خداوند متعال را ناظر براعمال و رفتارش می داند و دست به گناه نمی زند. تشکیل و تقویت جلسات و هیأت های مذهبی به ویژه برای بانوان جهت تقویت روحیه اعتقادی آنان و آشنای شان با مسائل مذهبی منجر به سلامت اخلاقی آنها خواهد شد.

تقویت و گسترش فرهنگ حجاب در بین بانوان

حجاب بانوان در جلوگیری از فساد و بی بندباری نقش موثری دارد. و باعث مصونیت زن از نگاه های سودجویانه افراد مریض و فاسد جامعه می شود همچنین از تهییج و تحریک میل جنسی افراد و به ویژه جوانان جلوگیری خواهد کرد.

مسئولین امور دینی و فرهنگی به ترویچ پوشش های مناسب برای بانوان و همچنین نظارت خانواده ها بر حجاب و پوشش دختران تأثیر فراوانی روی این مسأله خواهد داشت.

رواج ازدواج موقت به صورت قانونمند

امروز در کشور ما نه تنها سن ازدواج بالا رفته بلکه آمار ازدواج هم نسبت به جمعیت جوان کشور کاهش چشم گیری داشته است. که عامل مهم آن مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری می باشد.

در شرایط کنونی یکی از راه های ازدواج آسان جوانان رواج ازدواج موقت در قالب قانونمند و سازمان یافته می باشد.

ایجاد اشتغال و تهیه مسکن برای جوانان

افزایش ازدواج یکی از راه های مهم مبارزه با فساد و بی بندباری در جامعه است. که بیکاری و شرایط سخت اقتصادی، ازدواج را برای جوانان بسیار مشکل نموده است. ازاین رو اگر مسئولین و دولت مردان برنامه های اساسی و عملی برای ایجاد اشتغال و تهیه مسکن جوانان اجرا نمایند، تا حدود زیادی در جهت مبارزه با فساد در جامعه حرکت کرده اند.

کنترل ماهواره و سایت های اینترنتی مبتذل

دست رسی آسان افراد و به ویژه جوانان به شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی مبتذل خواه ناخواه تأثیرات بسیار منفی و مخرب برافکار و رفتار آنها خواهد داشت. بدون شک بسیاری از مدلهای لباس پوشیدن، آرایش و حتی گفتار و رفتار رایج بین جوانان، الگو گرفته شده از برنامه های همین شبکه ها و سایت ها می باشد.

بنابراین مسئولین باید از دسترسی آسان به شبکه ها و سایت های مبتذل در ماهواره و اینترنت جلوگیری کنند.

نظارت بیشتر بر محیط های دانشگاهی

ارتباط زیاد و بعضاً اختلاط دختران و پسران در محیط های دانشگاهی، تأثیر زیادی در تحریک و تهییج تمایلات جنسی آنها دارد. به نظر می رسد جداسازی محیط های آموزشی دختران و پسران در دانشگاهها و مراکز آموزشی نقش قابل توجهی در محدود کردن ارتباط های زیاد و بی مورد آنها خواهد داشت و از آن گذشته محیط های دانشگاهی را از لحاظ علمی و اخلاقی سالم تر خواهد نمود و در نتیجه از فساد و بی بندباری جلوگیری خواهد شد.

حسین الماسی پرگومشاوردبیرکل حزب دفاع ازایثارگران وقانون اساسی درامورشهرستان ها

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.