آیرال خبر، شورای اسلامی شهر تبریز به عنوان پارلمان محلی در پنجمین دوره انتخابات خویش از چهار دوره قبلی خود به دلایل زیادی در شکل انتخاب افراد فاصله زیادی گرفت،
برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

در این دوره مردم بعد از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اقبال خوشی به انتخابات سیستماتیک و با ساختاری حزبی نشان داده و توجه کمتری را به گزینش کاندیدای انفرادی و قومی و قبیله ای کرده و با حضور و مشارکت حداکثری خویش نیز در انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز 8 نفر از 13 نفر لیست امید منتخب شورای اصلاح طلبان استان در تبریز را انتخاب کرده و در نهایت بیش از 60 درصد شورای اسلامی شهر تبریز در دست اصلاح طلبان افتاد.
حال با شروع به کار شورای اسلامی شهر و به بهانه در پیش رو بودن انتخاب شهردار به بررسی چند موضوع می پردازیم:

*ترکیب یا دسته بندی در شورای اسلامی شهر تبریز
انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز و موفقیت لیست امید ( اصلاح طلبان) با حضور غالب خویش شورای اسلامی شهر را خواسته یا ناخواسته به سمت تقسیم بندی حزبی سوق داده و بقیه اعضا شورای شهر تبریز بالاجبار خود را در فرم و شکلی حزبی قرار گرفته دیدند.
گروه اول ، 8 تن منتخب شورای اسلامی شهر به اسم ” لیست امید” که از سوی شورای احزاب اصلاح طلبان استان در شهر تبریز حمایت می شد.
لیست امید در شرایطی پیروز میدان شد که جریان اصلاح طلبی به خاطر نوپایی و عدم شکل گیری احزاب واقعی و قدرتمند و کارآمد در ایران به معنای کامل نتوانست موفق عمل کرده و تمام قد افرادی باسابقه حزبی معرفی نماید و در این شرایط در کنار چند تن فرد حزبی و قدرتمند و علمی، افراد غیر حزبی و بدون سابقه فعالیت سیاسی و بر مبنای آشنایی و دوستی را بالاجبار با سفارشات بعضا احزاب تک نفره نیمه فعال در قالب لیست امید برای دوستداران جریانی اصلاح طلب به مردم معرفی نمود.
گروه دوم، اصولگرایان شورا که نفرات آن بین 2 یا 3 تن در موقعیت های مختلف در نوسان هست. دو نفر این گروه که یکی نیرویی با سابقه مدیریتی و دیگری نسبتا” جوان از نیروهای مشخص اصولگرایان می باشند ولی به دلیل در اقلیت قرار گرفتنشان فاقد تاثیرات لازم و متغیر آفرین هستند.
گروه سوم، مستقلان شورای اسلامی شهر تبریز، این عنوان از روی ناچاری در شورای اسلامی شهر شکل گرفته و دارای ساختار و برنامه سیستماتیک خاصی نیست و تقریبا” این گروه دو نفره به جا مانده از اصلاح طلبان و اصولگرایان هستند، ناگفته نماند که کم مانده بود شخص مستقل شیک پوش، متین و سیاست مدار در بحبوحه شلوغی قبل از انتخابات در چیدمان لیست امید جا بگیرد، چون به گفته فرد تاثیرگذار و کلیدی شورای اصلاح طلبان وی را ( این مرد جرینگی را) فردی دارای 5 رای حمایتی از سوی احزاب اصلاح طلب عنوان کرده و تیپ وی را دارای ویژگی اصلاح طلب دانسته بود.
دومین فرد گروه مستقلان ، به دلیل عدم اقبال قرار گیری در گروه اصلاح طلبان و گروه اصولگرایان و به خاطر داشتن چهره رسانه ای و مشهور و مقبول عامه اش اجبارا” خرقه مستقلی را به تن کرده بود،و بدین طریق اکثریت اعضای شورای شهر برای سرپوش نهادن به نگاه فرد محور و … خویش پرستیژی حزبی به خود گرفته و مدعی رویکرد و عملکرد تخریب وار بر شورای اسلامی شهرتبریز شده اند.

*تفاوت اجماع در انتخاب سرپرست شهردار با شهردار
با توجه به اینکه سرپرست شهرداری یا شهردار تفاوتی از لحاظ اختیارات قانونی و عملکردی نداشته و نقش یکسانی را با تکیه به صندلی شهردار تبریز ایفاء می کنند چرا اعضاء شورای اسلامی شهر تبریز در اولین جلسه رسمی خویش علی رغم اینکه تنها 7 نفر موافق (و6 نفر مخالف) تعیین سرپرست برای مدیریت شهرداری تبریز بودند به سرعت و در کمترین زمان ممکن فورا به اجماع نسبتا” حداکثری خویش یعنی به اجماع 11 نفری رسیده و برای شهرداری تبریز سرپرست تعیین نمودند ، در حالیکه برای تعیین شهردار با وجود سپری شدن چندین جلسه نتوانسته اند به اجماع حداقل 7 نفری آنهم در درون لیست امید (کمترین تعداد رای برای تعیین شهردار ) برسند در حالیکه سرپرست شهرداری با شهردار تفاوتی از لحاظ اختیارات قانونی و عملکردی برای مدیریت شهری در مجموعه شهرداری ندارد و اینکه چرا اعضاء شورای اسلامی شهر در این مدت کوتاه برای تصمیمات خاص ریز و درشت سوال برانگیز سرپرست شهرداری عکس العملی رسمی نشان نداده اند، جای بحث فراوانی را می گشاید و ماهیت ، جنس ، تعریف و تفاوت اجماع بر سرپرست شهرداری با شهردار تبریز را به مبحثی مسئله دار و مبهم تبدیل می کند.

*گزینه های تصدی پست شهرداری و درماندگی شورای شهر در انتخاب
بعد از انتخابات 29 اردیبهشت، منتخبین شورای اسلامی شهر تبریز جلسات غیر رسمی خویش را در فرصت سه ماهه تا آغاز به کار رسمی فعالیت شورای اسلامی شهر ( 2 شهریور ) به تهیه و تدوین و تصویب شاخصه های 27 گانه برای انتخاب شهردار ایده ال اختصاص داده و طی توافقی نیز مقرر نموده بودند که هر کدام 3 گزینه برای تصدی پست شهرداری مطرح نمایند ، که این پیشنهاد منجر به معرفی بیش از 40 تن گردیده بود که اعضاء شورای اسلامی شهر پس از بررسی ها و تطابقت با شاخص های 27 گانه اصحاب رسانه و عامه مردم را با اسامی هشت تن از اینها مواجه کردند که پس ( دو انصرافی و یک نفر حذفی ) 5 نفر باقی مانده وارد گود اصلی انتخاب ، برای ارائه برنامه کاری خویش در صحن شورای اسلامی شهر برای بررسی شدند. حال با سپری شدن مدت زمان نسبتا کافی برای اعلام نتیجه بررسی های شورای اسلامی شهر و انتخاب شهردار از بین 5 گزینه برای تصدی پست شهرداری تبریز با سکوت مرموز و غیر قابل قبولی و موجهی مواجه هستیم.
طولانی تر شدن پروسه انتخاب شهردار و ناتوانی شورای اسلامی شهر در انتخاب گزینه مناسب از بین 5 نفر کاندیدای پست شهرداری ، دو تفکر را می نمایاند یکی اینکه شورای اسلامی شهر در بین این 5 نفر فرد مناسبی را نیافته که در این صورت باید به فکر معرفی گزینه های جدیدی برای معرفی و انتخاب باشد و دوم اینکه اعضاء شورای اسلامی شهر منتظر تغییر نگاه و نگرش در درون خویش (شورای اسلامی شهر ) بوده و یا خواهان تغییر نگاه و عقب نشینی کاندیداها از مواضع شان می باشد به هرحال توقف انتخاب شهردار نشانگر خارج شدن شورای اسلامی شهر از ریل و مسیر انتخاب شهردار است که این نیز در قدم و ماه اول کاری نمره منفی را در کارنامه شورا اسلامی شهر به ثبت می رساند.
حرکت فعلی شورای شهر با توجه به قراین و شواهد موجود ،ادعای حزبی بودن و منتسب بودن واقعی به جریان سه گانه ( اصولگرایان ، اصلاح طلبان ، مستقلان ) را از دست شورائیان گرفته و باطن فردگرایی اکثریت اعضاء شورای اسلامی شهر را نمایان می سازد ، چون اگر شورای اسلامی شهر به معنای واقعی منتسب به سه طیف مذکور بودند می بایست هر طیف تنها یک کاندیدای اصلح خویش را معرفی کرده و با توجه به دلایل و استدلالات علمی و حزبی و منطبق با ساختار خویش بقیه را مجاب به پیروی و موافقت با کاندیدای مورد حمایت خویش برای تصدی شهرداری می کردند!
در شرایطی که هر سه طیف از شورای شهر هر چند با تعداد نفرات کم و زیاد خویش ناتوان از این امر شدند و به صورت انفرادی و یا احیانا با حمایت 2 یا 3 و 4 نفره خویش بر یک فرد خاص برای تصدی پست شهرداری به توافق رسیدند که آن نیز منجر به رای 7 نفری (کمترین رای برای تعیین شهردار ) نگردید و این ناتوانی شورای اسلامی شهر تبریزدر موقعیت فعلی حداقل از اعضا لیست امید که اکثریت شورای اسلامی شهر را در دست دارند قابل قبول نیست.
در نهایت تعلل اعضاء شورای شهر و تاکید و اصرارشان بر نکته نظرات شخصی و لحاظ کردن آشنایی های تیمی و …،جریان انتخابات شهردار تبریز را دچار آسیب کرده و شهردار را که باید بعد از استقرار در صندلی شهرداری تبریز به فکر انتخاب حداقل 100 نفر مدیربرای زیر مجموعه خویش باشد با مشکلات فراوانی مواجه خواهد کرد ،مگر اینکه انتخاب اکثر شهرداران و مدیران و رئیسان قبل از انتخاب شهردار بحالت و طرق خاصی!!! انجام گرفته باشد و تنها گزینه بر زمین مانده انتخاب خود شهردار تبریز باشد و بش! آنوقت دیگر جای هیچ نگرانی و عجله ای باقی نمی ماند!!!

*برون رفت شورای اسلامی شهر از بحران انتخاب شهردار
شورای اسلامی شهر با ادعای اینکه گزینه جدیدی ر وارد گود انتخاباتی شهردار تبریز نخواهد کرد پس باید هر چه سریع تر از بین 5 کاندیدا شهردار تبریز ، این مجموعه آسیب دیده و جراحت خورده را از بحران پیش ر و برهاند.
شورای اسلامی شهر تبریز باید با پرهیز از فرصت سوزی و جلوگیری از فرصت سازی بر نفوذ سوء استفاده کنندگان ، شایسته سالاری ، پاکدستی ، توانمندی و آشنایی به مجموعه شهرداری ،کارآمدی ، کاربلدی را مد نظر قرار داده و شهردار برتر خود را انتخاب نماید، شهرداری که بتواند شهرداری تبریز این میدان مین گذاری شده را با شناخت کامل خود از زوایا و موقعیت های مختلف آن از خطر جدی نجات دهد.
شورای اسلامی شهر نباید رفتاری براساس روابط صرفا سیاسی و حزبی داشته باشد بلکه بر اساس ضوابط رفتار نموده و از بین 5 کاندیدای مطرح ، فردی را انتخاب نماید که دارای سابقه مدیریتی در شهرداری و دارای تجربه در عرصه مدیریت کلان کشوری و توانمند در اجرای امور شهر و شهرداری باشد .

در این بین فردی که دارای تجارب مفید و ارزشمندی در احیاء بافت قدیمی و بازسازی بافت فرسوده در حد کلان کشوری داشته و با سطحی همچون وزیر یرای حل مشکل گفت و شنود داشته را باید برگزیند و نباید صرفا به دلیل داشتن گرایش حزبی و سیاسی همسو با افراد پاکدست سردار و یا دیپلمات کار گشته ای را برای شهرداری مطرح نموده و فرصت خدمت بر جامعه در سایر دستگاه های دولتی و غیره را از آنها بگیریم.
والا لحاظ کردن دوستی ها و یا گرایشات صرف سیاسی ذبح کردن امید مردم شهرتبریز در قربانگاهی بنام شورای اسلامی شهر خواهد بود.

*لیست امید_شورای گیر افتاده در باتلاق اجماع
لیست امید منتخبین اصلاح طلب شورای اسلامی شهر به خاطر کسب 8 کرسی پارلمان شهری (شورای اسلامی شهر ) تبریز عنوان اکثریت را به خود اختصاص داد ، این اکثریت رای آوری و حضور در شورای شهر خود را مدیون چیدمان احزاب 23 گانه ای زیر لوای شورای اصلاح طلبان هستند ، شورایی که با اما و اگرهای فراوانی دو تجربه خود را یکی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دیگری در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی کلان شهر تبریز پشت سر گذاشت.
اما جریان اصلاح طلبان همچون روند اصولگرایان در کشور و در شهر تبریز موفقیت چندان مطلوبی نداشته ، زیرا اصلاح طلبان تقریبا با سابقه انشعاب دیرین از داخل جریان اصولگرایی طی سالیان گذشته بوده است همچنانکه لیدر لیست امید خود از اصولگرایان سرسخت دومین دوره شورای اسلامی شهر تبریز بوده و درحال حاضر بهرحال در تغییرات اندیشه ای و تغییر گرایش سیاسی ایشان به اصلاح طلبی جای هیچ گونه اعتراض و بحث و خدشه و نقدی نیست و به عنوان اصلاح طلبی راسخ و همیشه حاضر در صحنه می باشد ولی حضور احزاب اطلاح طلب بعضا تک نفره آنهم نیمه فعال در طول سال (همچون احزاب اصولگرا ) از نقاط ضعف در شکل گیری رویکرد اندیشه ای و تصمیمات در شورای اصلاح طلبان استان بوده که حاصل تجمع و نوع آرا درون گروهی شورای اطلاح طلبان را با چالش نقد برانگیزی مواجه کرده ،به هرحال امید آن می رود با پیرایش و پالایش مناسب و دقیق و علمی به ساختار قوی و قابل دفاع دست یابد.
به هر شکل اعتماد مردم به لیست امید و فرستادن 8 تن از این لیست به شورای شهر توسط مردم امیدی بر حرکت اصلاح طلبانه در شورا و شهرداری از سوی مردم بود که با این حضور تقویت گردید، ولی نبود گرایش حزبی و عدم عضویت در احزاب اکثر اعضا اصلاح طلب شورای اسلامی شهر باعث شد که رابطه منسجمی مابین اعضاءمنتخب لیست امید در شورای اسالمی شهر تشکیل نیابد و این عدم انسجام و عدم اجماع حزبی دلیلی بر انشقاق درون گروهی لیست امید شورای اسلامی شهر تبریز گردیده و باعث شکافی در جریان اصلاح طلبی لیست امید شده و ادامه مسیرشان را با دشواری هایی مواجه سازد.
به روایتی دیگر اینکه اگر 8 نفر عضو اصلاح طلب تعهدو پایبندی حزبی داشتند ، مبتنی بر آن باید همگی روی کاندیدای واحدی و معینی با لحاظ کردن شاخصه های 27 گانه تهیه و تدوین شده برای انتخاب شهردار اجماع نموده و در شرع به کار رسمی شورای اسلامی شهر وی را برای تصدی گست شهرداری در جمع 13 نفری شورای اسلامی شهر مطرح کرده و با رایزنی های خویش نظر مثبت بقیه اعضاء شورای شهر را جلب نموده و به عنوان شهردار شهر تبریز معرفی میکردند در حالیکه از چنین حرکت خبری نبود ، بنابراین مدام بر طبل تو خالی اجماع کوبیدن از سوی اعضاء اصلاح طلب شورای شهر گفتمانی غیر عملی بوده و به مثابه زمین گیر شدن شورای شهر در باتلاق اجماع حداکثری انتخاب شهردار می باشد.
اصلاح طلبان در درون خویش به دو دسته تقسیم شده اند ، دسته اول اصلاح طلبانی که تقریبا نگرش حزبی و سیاسی را در اولویت فکری و رفتاری خویش قرار داده اند و کاندیدایی با تابعیت بیشتر حزبی را برای شهرداری همچون سردار یا دیپلمات کار گشته ای را بدون سابقه کاری مرتبط در شهرداری معرفی می کنند
دسته دوم نیز با پایبندی میانه روانه ای به جریان اصلاح طلبی فرد مورد نظر خویش برای پست شهرداری را با اولویت توان کاری تخصصی و سابقه حضور در شهرداری را ملاک سنجش خویش قرار می دهند.

اکنون با دو شقه شدن و شرایط پیش آمده در درون لیست امید (اصلاح طلبان ) اعضاء محوری لیست امید به خاطر اطمینان حمایت حداکثری اعضاءلیست امید از کاندیدای مورد حمایت حزبی و ترس از عدم اقبال عمومی در صحن شورای شهر متوصل به امضاء نامه حمایتی از کاندیدای مورد نظر خویش در درون لیست امید شده اند ، چون بدون وجود نامه حمایتی برای فرد مورد نظر، برای به دستور جلسه آوردن مبحث انتخاب شهردار در صحن علنی شواری اسلامی شهر ریسک نمی کنند و اگر این انتظار (امضاء نامه حمایتی در درون لیست امید ) به رقم 7 نرسد باید اعضا محوری لیست امید با یک قدم عقب نشینی خویش ، فرد کارآزموده و کارورزیده و با تجربه در شهرداری تبریز و تهران را از بین 5 کاندیدای مطرح و با ترجیح دادن منافع شهری بر منافع گروهی و یا حزبی اتنخاب نموده و پرونده پر پیچ و خم انتخاب شهرداری تبریز را ببندند.

*پاکدستی شهردار در گرو پاکدستی شورای شهر
انتخاب شهردار با ویژگی هایی همچون پاکدستی ، توانمندی ، تجربه کاری مفید ، شفافیت در عمل و جسارت در تصمیم گیری و پرهیز از انحصارگرایی را نمی توان تنها عامل موفقیت شهردار در مدیریت شهرداری عنوان کرد بخاطر اینکه مدیریت مناسب بر شهر و شهرداری توسط شهردار لازمه اش پاکدستی و سلامت نفس خود اعضاء شورای شهر می باشد و نعوظ با الله زبانم لال و گوشم کر اگر بعضی از اعضاء شورای شهر در انتخاب شهردار دخالت در عزل و نصب های زیر مجموعه شهرداری را شرط نمایند ، دیگر در این شرایط نه شهردار سالمی و نه عضو شورای شهر سالمی و شهرداری و شهر سالمی میماند.
شورای اسلامی شهر باید مطابق با قانون و بدون دخالت در امورات شهرداری وظیفه نظارتی خویش بر عملکرد شهرداری را بجا بیاورد. و هر شرایطی خود را پاسخگوی منتخبین خویش بداند .
شورای اسلامی شهر باید با صاحب نظران ، اصحاب رسانه ،و متخصصین حوزه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و علمی و…ارتباط تنگاتنگ واقعی داشته باشد.
شورای اسلامی شهر باید از کلی گویی ها پرهیز نموده و از رفتارهای شعارگرایانه دوری گزیند.
شورای اسلامی شهر باید برای خانه ای دست و پا کرده و بنای قدیمی عمارت شهرداری تبریز را برای موزه تحویل دهد.
شورای اسلامی شهر باید مرکز پژوهش های خویش را راه اندازی مجدد نماید.
و شورای اسلامی شهر باید جلسات خویش را علنی کرده و بر شفافیت خویش بیفزاید .
و….

………………………………..

حسین قربانی

………………………………..

انتهای پیام/
کدخبر1000658

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.