سد معبر تعرض به حقوق شهروندی وتوهین به شهروندان است

بارها خود و افراد زیادی را به خصوص دانش آموزان را می بینیم که برای عبور در مسیر پیاده رو به دلیل وجود موانعی(سد معبر) باید به ناچار مسیر را به سمت خیابان تغییر می دهند و مشکلاتی را هم برای خود و وسایل نقلیه که در خیابان تردد میکنند بوجود می آورند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیکی را به همراه داشته باشد.

به راستی علت چیست؟آیا قانون اجرا نمی شود یا شهروندان به خود وقانون احترام نمی گذارند؟

هر شهروند دارای حقوقی است که از آن به عنوان حقوق شهروندی نام برده می شود و هر اقدامی که باعث تضییع این حقوق شود برخلاف قانون است.

اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به‌عنوان سد معبر، مطرح می‌شود، به لحاظ قانونی عملی مجرمانه بوده و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است ؛ زیرا معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط آن را حریم شخصی نموده ومسدود کند.

طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ایجاد خیابانها وکوچه ها ومیدانها و… وهمچنین گسترش وتوسعه معابر از وظایف شهرداری است ومطابق تبصره ۱ بند۲همین ماده جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان وغیره هم برعهده شهرداری گذاشته شده است زیرا بند ۲۰ ماده ۵۵ اصلاحی قانون شهرداری: سد معابر عمومی‌ و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها ‌برای کسب وکار را ممنوع اعلام کرده است.

سد معبر یا بستن مسیر رفت و آمد در هر یک از معابر عمومی، تجاوز به حقوق شهروندان محسوب می­شود و نه تنها مشمول پیگرد قانونی می­شود بلکه از نظر شرعی نیز دارای اشکال است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.