آیرال خبر- شورای شهر تبریز بار دیگر شاهد تنش میان شهردار تبریز و قلی‌زاده – عضو شورا بود و ادعاهایی هم  در خصوص استخدام همسر یکی از مدیران شهرداری در سازمان ورزش مطرح شد .
به گزارش آیرال خبر، سوال فرج قلی‌زاده از شهردار تبریز در خصوص استخدام نفرات جدید در شهرداری، مدت‌هاست مطرح شده و بارها همین موضوع منجر به تنش لفظی میان شهردار و این عضو شورا شده است.
پاسخ شهردار تبریز به سئوالات قلی‌زاده در دستور جلسه این هفته شورا قرار داشت.
رئیس شورای شهر تبریز در صحن علنی شورا، در واکنش به طرح سوال یکی از اعضای شورای شهر  از شهردار تبریز، گفت: طرح سوال، فرصت مناسبی برای روشنگری و جلوگیری از فسادهای احتمالی است؛ به همین دلیل همه ما باید بر اساس سفارشات دینی با زبان احترام با هم سخن بگوییم و اشتباهات احتمالی‌مان را بپذیریم.
شکور اکبرنژاد افزود: شنیدن نظرات متفاوت و حتی مخالف، هنری است که باید آن را یاد بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: مسئولیت بسیار مهم ما این است که چنان رفتار کنیم که جوانان تحمل افکار مختلف را از ما الگو بگیرند.
رئیس شورای شهر تبریز تصریح کرد: امیدواریم سوال از شهردار به توسعه مدیریت شهری منجر شود نه تکرار  لجاجت‌ها و دشمنی‌های دوره‌های گذشته. هفته گذشته اتفاقات خوبی را شاهد نبودیم و امیدواریم دیگر شاهد چنین رویدادهایی در شورا نباشیم.
سپس ایرج شهین‌باهر – شهردار تبریز  گفت: به رفع نابسامانی‌ها و جلوگیری از فسادها در تمامی حوزه‌ها پایبند هستیم و از این‌رو پاسخگویی به سوال‌ها را به عنوان فرصت تلقی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه بدنه شهرداری باید آمادگی داشته باشد تا درباره عملکرد خود همیشه در معرض سوال قرار گیرد، بیان کرد: هفته گذشته به طور کامل به سوال آقای قلی‌زاده پاسخ دادم، اما اگر ابهامی باقیست، باز هم آماده پاسخگویی هستم.
در ادامه فرج قلی‌زاده در خصوص سوالش، بیان کرد:آیا آقای شهردار در دوره حضور در شهرداری به جذب نیرو تحت هر عنوان اقدام کرده‌ است یا خیر؟!
هیچ استخدامی اتفاق نیفتاده است
شهردار تبریز تبریز‌ در پاسخ گفت: در این دوره هیچ استخدامی اتفاق نیفتاده، اما ممکن است نیروهایی در قالب خرید خدمت به شرکت‌های طرف قرار داد افزوده شده باشند.
قلی‌زاده در خصوص دیگر سوالش گفت: بیش از ۱۰۰ نفر نیرو تحت عنوان «مربی» در سازمان ورزش شهرداری استخدام شده‌اند. این استخدام‌ها به چه نحو بوده و آیا این استخدام‌ها با انتشار آگهی و رعایت ترتیبات قانونی اتفاق افتاده است؟
شهردار تبریز در پاسخ به این سوال بیان کرد: این نفرات در چارچوب سیاست‌های شورای شهر مبنی بر گسترش ورزش همگانی جذب شده‌اند و در ورزش صبحگاهی در اماکن عمومی به صورت ساعتی به کار گرفته می‌شوند.
 
اینجا اتاق بازجویی نیست
در این بین فریدون بابایی‌اقدم – یک عضو دیگر شورا- در واکنش به روال پرسش و پاسخ گفت: اینجا اتاق بازجویی و سین جیم نیست. سوال یک بار مطرح می‌شود و اگر پاسخ قانع کننده نبود، فرآیند قانونی خود را دنبال می‌کند.
قلی‌زاده در واکنش به پاسخ شهردار و تذکر بابایی‌اقدم، اظهار کرد: از جمله این مربیان، همسر یکی از مدیران ارشد، فرزندان دو تن از معاونان سازمان، مدیر روابط عمومی مجموعه و … است که تحت عنوان مربی وارد مجموعه شده و به طور میانگین دو و نیم میلیون حقوق می‌گیرند، این افراد همان کسانی هستند که شما می‌فرمایید به مردم نرمش می‌دهند!
وی افزود: خطاب من به مدعی العموم است! این سخنان که اظهار می‌کنم یا صحت دارد که در این صورت دخل و تصرف در اموال عمومی است و باید رسیدگی شود، یا غیر صحیح است که در این صورت نشر اکاذیب از سوی بنده است که در هر دو صورت از دادستان می‌خواهم ورود کرده و موضوع را بررسی کند. مشخص است که با رو شدن این مسائل تعداد تذکرات همکاران افزایش پیدا خواهد کرد.
غلامحسین مسعودی ریحان – یک عضو دیگر شورا در خصوص روند پرسش سوال از شهردار، گفت: کسی که خودش ادعای حقوقدانی دارد، وقتی به روال قانونی ماده ۷۵ عمل نمی‌کند، این موضوع جای سوال دارد! اگر سوالاتی که مطرح می‌کنید به صورت ریز در متن سوال آقای قلی‌زاده وجود دارد، طرح آن بدون شکال است اما اگر این سوالات ذکر نشده‌اند طرح آن‌ها در این جلسه جایی ندارد.
وی ادامه داد: طرح عناوین به صورت مبهم، باعث اتهام به همه مدیران می‌شود و اگر موردی وجود دارد با اسم مطرح شود. وگرنه طرح موضوع به این شکل پوپولیستی و غیر اخلاقی است.
محمد اشرف‌نیا – یک عضو دیگر شورا- در تذکری گفت: واقعا متاسفم که بعد از یک و نیم سال از آغاز شورا هنوز پاسخ خوبی برای این سوال که عملکرد شورای شهر چه بوده است، نداریم.
 وی ادامه داد: از استاندار آذربایجان شرقی و معاونان عمرانی در تایید نظر شورای شهر، در خصوص قطعه ۹ قطار میانه – تبریز سپاسگزارم.
اشرف‌نیا خاطرنشان کرد: مدت‌هاست درباره فاینانس قطارشهری مصوبه داشته‌ایم. اگر به موقع این موضوع را تصویب می‌کردیم، این رقم با دلار ۳۸۰۰ تومانی به مترو تزریق می‌شد و در آن صورت برای شهردار با موضوعات کوچک حاشیه‌سازی نمی‌کردیم. در همه ادوار شورای شهر نفراتی جذب شهرداری شده‌اند که تعداد کارکنان را از ۴۵۰۰ نفر به ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر رسانده است.
وی خاطرنشان کرد: این شهر امروز به بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، آیا این مسائل بزرگ را باید دنبال کنیم یا این که شهرداری را درگیر سوالات انحرافی کنیم؟
نباید وظیفه نظارتی خود را فراموش کنیم
سونیا اندیش – نائب رئیس شورا- نیز در تذکری گفت: از همکاران شورای شهر تعجب می‌کنم، ما نماینده مردم هستیم و باید مطالبه آن‌ها را دنبال کنیم؛ به همین دلیل سوال تحت هر عنوان باید طرح شود و نباید وظیفه نظارتی خود را فراموش کنیم.
وی در خصوص صحبت‌های اشرف‌نیا نیز گفت: از همکارمان که درباره فاینانس صحبت می‌کنند، تعجب می‌کنم. جلسات متوالی این موضوع بررسی شد تا دست دلالان کوتاه شود. این حرف متعلق به دو سال قبل است نه امروز!
اندیش خاطرنشان کرد: اینکه امروز نرخ دلار دچار نوسان شده، موضوعی است که پروژه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از پروژه‌های ملی راهسازی که از سال‌ها قبل فاینانس دریافت کرده‌اند، امروز به دلیل پا پس کشیدن طرف مشارکت کننده متوقف شده‌اند، معتقدم خلط این صحبت ها با طرح سوال هیچ سنخیتی ندارد.
در ادامه اکبرنژاد – رئیس شورا، گفت: از دوستان می‌خواهم موضوعات مختلف را به هم ارتباط ندهند. امروز سوالی مطرح شده و اگر شهردار این بی عدالتی را در جذب نیرو و پرداخت‌های کلان شاهد بوده، باید پاسخ دهد تا بیش از این بی‌اعتمادی میان شهروندان گسترش پیدا نکند.
قلی‌زاده نیز بار دیگر در خصوص سوالش بیان کرد: سوال بنده در شش بند تقدیم شهردار شده است. اگر جذب نیرو اتفاق افتاده است باید آقای شهردار اعلام کند و در صورت جذب، سوال من این است که آیا این جذب نیرو به صورت فرآیند قانونی و با آگهی عمومی اتفاق افتاده است یا نه!
سعید نیکو خصلت – یک عضو شورا گفت: فضای موجود ما را به سمت قانون‌مداری می‌برد، این اتفاق خوب را به جدال تبدیل نکنیم. آقای شهردار هم از پاسخگویی استقبال می‌کند و آمادگی دارد اگر انحرافی اتفاق افتاده است، آن را اصلاح کند؛ اما دوستان اجازه دهند که جزئیات در خارج از صحن دنبال شود و موضوعات اساسی از جمله تعرفه، بودجه و … در این روزها سهم بیشتری از صحن را به خود اختصاص دهند.
اندیش نائب رئیس شورا در تذکری دیگر، تاکید کرد: آقای بابایی اقدم مشخص کنید که نماینده مردم هستید یا نماینده شهردار؟ چه جوابی برای مردم دارید. شما شهردار را در این جدال ضایع می‌کنید و حق شکایت از شما را برای خودم محفوظ می‌دانم.
در ادامه قلی‌زاده بار دیگر خطاب به شهردار تبریز گفت: از آقای شهردار می‌خواهم بدون کوچکترین ملاحظه‌ای اگر یک نفر را برای جذب معرفی کرده‌ام، در همین جلسه بگویند؛ اما در مقابل، نفراتی که دیگران هم معرفی کرده‌اند را هم بیان کند.
وی ادامه داد: کسانی که مانع از پاسخ گویی شهردار می‌شوند می‌دانند که در صورت پاسخگویی، بسیاری از پشت پرده‌هایشان روشن خواهد شد و به همین دلیل مانع می‌شوند.
سپس اکبرنژاد – رئیس شورا خطاب به شهردار گفت: از شهردار می‌خواهیم بیش از قبل، روند قانون‌مدارانه را مورد توجه قرار دهد. از همه طرفین می‌خواهم که کفایت مذاکره را اعلام کنیم.
چرا دوستان گارد می‌گیرند؟
برخلاف خواست رییس شورا، اعضا موضوع  را ادامه دادند. عبدالله تقی‌پور – عضو شورا در خصوص حواشی این جلسه، اظهار کرد: مباحث امروز نشان می‌دهد که درآمدهای شهرداری، کفاف هزینه‌های آن را نمی‌دهد.
وی ادامه داد: کسانی که ما از آن‌ها پول می‌گیریم، حتی برای تهیه نان شب هم حساب دفتری دارند. چه اصراری داریم که باز هم نیرو اضافه کنیم؟ چرا دوستان در برابر این سوال به حق که در راستای اصلاح امور است گارد می‌گیرند؟ اجازه دهید شهردار همین‌ جا اعلام کند که از سوی چه کسانی تحت فشار است.
 
دنبال این هستیم که شهر را سر پا نگه داریم
شهین باهر – شهردار تبریز در پاسخ به صحبت‌های اعضای شورا، گفت: از دوستان می‌خواهم اگر حرفی می‌خواهند به هم بگویند، آن را از زبان بنده عنوان نکنند. همه بدانند که تا به امروز که در روزهای منتهی به سال قرار داریم، هنوز جلد تعرفه عوارض محلی در شورای شهر گشوده نشده است.
وی ادامه داد: شان شورای شهر و شهردار تبریز این نیست که دریافتی نیروها در سازمان ورزش را زیر نظر بگیرند. این موضوع فرایند خاص خود را دارد و اگر موضوعی منعکس شود، آن را از طریق بازرسی دنبال می‌کنم.
شهین باهر تاکید کرد: بخدا قسم در این شورا و شهرداری کارهای بسیار مهم‌تری داریم. ما دنبال این هستیم که شهر را سر پا نگه داریم، ۷۰ درصد حقوق‌های پرداختی به نیروهایی است که نظافت شهر را به عهده دارند و تحسین رئیس جمهور را رقم می‌زنند.
شهردار تبریز با بیان اینکه من با تمام احترام آماده‌ام تا شب به سوال‌ها پاسخ دهم، بیان کرد: قبول کنیم که در موضوع فاینانس فرصت را از دست دادیم و تاریخ درباره مقصران این موضوع قضاوت خواهد کرد. تنها درخواست من این است که دوستان نسبت به مسائل اساسی شهر وقت بیشتری اختصاص دهند.
قلی‌زاده بار دیگر در واکنش به صحبت‌های شهردار، گفت: بنده جرات نمی‌کنم بگویم که شهردار تبریز خلاف واقع می‌گوید اما باید بگویم که به شما اطلاعات غلط می‌دهند. همین موضوع که شما با مسائل مالی درگیر هستید، نشان از اهمیت این سوال دارد. به احترام آقای رئیس و آقای دکتر نیکو خصلت سوالم را ادامه نمی‌دهم. اما بحث بر سر بی عدالتی است.
وی افزود: تا زمانی که ساختار شهرداری اصلاح نشده است، هزار صفحه تعرفه و بودجه، پاسخگوی نیازهای ما نخواهد بود. اگر شهرداری توان مالی نداشته باشد، نمی‌تواند پروژه‌های بزرگ راه بیاندازد، به جای کوچک شمردن سوالات به سمت اصلاح ساختارها حرکت کنیم.
مسعودی ریحان پس از این صحبت‌ها، گفت: آقای قلیزاده اعلام کنند که بر اساس ماده ۷۵ آیین نامه داخلی، آیا از سوال شهردار قانع شده‌اند یا نه؟ اگر قانع نشده باشند، موضوع استیضاح باید کلید بخورد. بحث‌های مبهم شما تمامی مجموعه شهرداری و شورای شهر را زیر سوال می‌برد.
مو لای درز مطالب قلی‌زاده نمی‌رود
 اکبرنژاد – رییس شورا اظهار کرد: ممکن است بنده با آقای قلیزاده اختلاف نظرهای گسترده‌ای داشته باشم، اما اعتقاد دارم که وقتی او موضوعی را مطرح می‌کند، مو لای درز این مطلب نمی‌رود، اما به جهت اصلاح امور از ادامه سوال صرف نظر می‌کند.
وی ادامه داد: امیدواریم شهردار هم با لحاظ این سوال ها و دغدغه‌ها فشارهای بیرونی را کنار بزند و موضوع اصلاح ساختار را دنبال کند.
قلی‌زاده در پایان گفت: لیست ۲۰۰ نفره‌ای را در اختیار دارم که نشان می‌دهد در دوره آقای شهین باهر این تعداد جذب شده‌اند.
وی ادامه داد: بارها به صورت حضوری موضوع را با شما در میان گذاشته‌ام اما همه این صحبت‌ها در نهایت به توهین به بنده از سوی جنابعالی منتهی شد.
قلی‌زاده تاکید کرد: برای اینکه بار تاخیر تعرفه عوارض محلی به دوش بنده نیفتد، موضوع سوال را متوقف می‌کنم. مسائل را یک بار دیگر به صورت مستند به شهردار ارائه می‌کنم و در صورت  عدم ترتیب اثر، باز هم آن را دنبال خواهم کرد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.