طوفان در پارلمان/ صف‌آرایی نمایندگان مقابل صداوسیما و تندروها

اولین روز بهارستانی‌ها بعد از دو هفته تعطیلات با حواشی زیادی همراه بود، هم بحث انتقادات به شفاف شدن آراء نمایندگان محور بحث بود هم عملکرد صداوسیما علیه مجلس.

به گزارش آیرال خبر، آب و هوای ساختمان هرمی میدان بهارستان امروز پاییزی بود و سایه نقد و انتقاد بر فضای مجلس سنگینی می‌کرد. انتقاداتی که ریشه در اتفاقات اخیر داشت؛ همان اتفاقاتی که درست همزمان با تعطیلات تابستانی مجلس رخ داده بود و اتفاقا نوک تیز آن، مجلس را نشانه رفته بود.

اولین جنجال بر سر طرح «شفافیت آرا نمایندگان» به پا شد، جنجالی که به دلیل رد دو فوریت این طرح در صحن علنی مجلس از سوی نمایندگان کلید خورد، با هجمه به قوه مقننه و نمایندگان از سوی «علیرضا پناهیان» در جریان سخنرانی‌های دهه محرم اوج گرفت و برخی نمایندگان نزدیک به پایداری ها و رسانه‌های حامی این جریان نیز بر آتش آن دمیدند. سه گانه‌ای که سبب شد اولین روز مجلس بعد از تعطیلات دو هفته‌ای با نطق صریح رئیس مجلس در واکنش به این اتفاقات و تذکرات پی در پی نمایندگان همراه بود.

محمدرضا صباغیان یکی از همان نمایندگانی بود که میکروفون تریبونش برای بیان تذکر باز شد. او به تهمت زنی هایی که به نمایندگان به بهانه تصویب نشدن فوریت طرح شفافیت آراء زده شد اشاره کرد و خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای مداحی از مجلس شفافیت را خواستار شده است، من خواهش می کنم آقایان حرمت مجلس را نگه دارند. اگر چه ممکن است درخواست شفافیت از مجلس حق باشد، اما باید حرمت مجلس رعایت شود.

وی افزود: سوال من این است که همین آقایان واعظ و مداح این است که برای منبر رفتن چقدر پول می گیرند. در حوزه انتخابیه من برای ۴۵ دقیقه، چند میلیون پول می گیرند، چرا به جای تهمت زدن به مجلس به مسائل مربوط به خودشان نمی پردازند. شفافیت را از خود آغاز کنند.

غلامرضا کاتب هم در تذکری گفت: در هیچ دورانی به اندازه مجلس دهم قوانین مرتبط با شفافیت به تصویب نرسید و مقرر شد حقوق و مزایای مسئولان قوای مختلف در سامانه ای ثبت شود که این موضوع در قانون برنامه ششم توسعه به تصویب رسید و دستگاه ها در حال اجرای آن هستند.

او گفت: دستوری که امروز قوه قضائیه برای اعلام اموال و دارایی های مسئولان قوای سه گانه داده در واقع قانونی است که مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده است. کاتب در ادامه به حاشیه سازی ها بر سر طرح شفاف شدن آرا نمایندگان اشاره کرد و گفت: آنچه که در صحن علنی رأی نیاورد در واقع دو فوریت شفافیت آرای نمایندگان بود که موضوع دو فوریت تنها در شرایطی در مجلس حائز رأی می شود که منافع کشور در خطر خسارت باشد لذا نمایندگان با شفافیت مخالف نیستند و طرح شفافیت آراء نمایندگان به صورت عادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شفافیت برای همه نه فقط مجلس

تذکرات نمایندگان تنها واکنش به جنجال های پیش آمده بر سر شفافیت آراء نمایندگان نبود و برخی بهارستان‌نشینان دست به کار شدند و طرحی را کلید زدند که شفافیت آرا فقط مجلس را شامل نشود بلکه مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، مجلس خبرگان و شورای شهر و روستا هم در این اتاق شیشه‌ای قرار بگیرند.

در متن این طرح آمده است: «تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرایند قانونگذاری و همچنین نهادهای تصمیم گیرنده که دارای صلاحیت سیاستگذاری یا وضع قانون و مقررات هستند از جمله مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا و خبرگان رهبری موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن مذاکرات در درگاه اینترنتی خود می‌باشند»

همچنین در تبصره این طرح آمده است:«در مورد مصوبات شورای عالی امنیت ملی، این اقدام پس از رفع مراحل طبقه‌بندی قابل انجام است.»

اتهام زنی به نمایندگان و دفاع تمام قد رئیس

اما مجلس در روزهایی که در تعطیلات به سر می برد با حواشی فراتر از شفاف شدن وکلای ملت روبرو بود. خود سوزی سحر خدایاری و واکنش برخی نمایندگان مانند علی مطهری و پروانه سلحشوری به این اتفاقات با هجمه طیف دیگری از نمایندگان روبرو شد و حتی کار به اتهام زنی و برچسب زدن به سلحشوری هم رسید. برچسب زدن‌ها حتی انقدر شدت و حدت گرفت که خبری کذب از سوی رسانه‌های معاند محور مانور مخالفان شد و با هشتگ آقازاده ماساژور تلاش کردند فضاسازی علیه سلحشوری به راه اندازند. موضوعی که امروز در صحنه علنی مجلس با واکنش علی لاریجانی و دفاع تمام قد او از سلحشوری روبه‌رو شد.

لاریجانی در نطق پیش از دستور خود گفت: « روشن است که در شرایط حساس که ملت ایران با استقامت جلوی زیاده‌خواهی آمریکا ایستاده است، انتظار داشته باشیم که صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند. لطمه وارد نکردن به وحدت ملی توقعی حداقلی است. آیا فحش و توهین به مجلس به عنوان مهم‌ترین رکن مردم سالاری نظام، جز خواسته آمریکا و اسرائیل است کسانی که این روش را برگزیده‌اند با نظریه امام(ره) و رهبری معظم صریحا مخالفت کرده‌اند زیرا آنها مجلس را در راس امور دانسته‌اند. نگویید ما “انتقاد” کردیم. عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف و نهی از منکر نبود. فحش و توهین بود. آیا در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ سابقه‌ای برای چنین حرف‌هایی از جانب امام و رهبری بوده است؟»

صحبت‌های لاریجانی که به اینجا رسید رنگ انتقادی بیشتری به خود گرفت و گفت: «این چه وضعی است که به یک یا چند نماینده اتهاماتی دروغ می‌زنند و چند سایت خبر آنها را منتشر کرده و بعد معلوم می‌شود که اولین منتشرکننده سایت ضدانقلاب بوده است. آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده‌اید که آبروی مومن حرمت کعبه را دارد؟ در پیشگاه خدا چه می‌گویید؟»

دستور برای برخورد با فساد سیاسی

انتقادهای رئیس قوه مقننه به توهین‌کنندگان مجلس فقط به یک نطق و تذکر ختم نشد و از این رفتار به عنوان فساد سیاسی نام برد. او گفت: «کسی با نقد نظر نماینده‌ای مخالفت نمی‌کند، ولی توهین و جعل و دروغ موضوع متفاوتی است. من از کمیسیون اصل ۹۰ می‌خواهم این مسائل را با جدیت رسیدگی کند و هم به مجلس گزارش دهد و هم از طریق قوه قضائیه پیگیری لازم را داشته باشد و از رئیس قوه قضائیه هم می‌خواهم با این فساد سیاسی برخورد کند. فساد سیاسی اهمیتش کمتر از فساد اقتصادی نیست.اهمیت فساد سیاسی کمتر از فساد اقتصادی نیست، از ریاست قوه قضائیه می خواهم که با این نوع فساد سیاسی برخورد کند.»

انتقاد از هر و کر صدا و سیما

 موضوع دیگری که امروز در صحن علنی مجلس محل بحث بود حواشی مربوط به «لایحه تجارت» است لایحه‌ای که برخی منتقدان چون علیرضا سلیمی می‌گفتند در عرض دو ساعت تعداد زیادی از ماده های آن تصویب شد و حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم گفته بود: ۳۳۱ ماده لایحه اصلاح قانون تجارت در مدت ۱۰ دقیقه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مصوب شده است.صدا و سیما هم حسابی بر این موضوع مانور داده بود.

علی لاریجانی در جریان نطق پیش از دستور خود در این رابطه توضیح داد و گفت:«متاسفانه قضاوت‌های ناصحیح در مورد لایحه تجارت ابراز داشتند و امر عجیبی است. وقتی مجلس به یک قانون مادر در اقتصاد کشور ورود می‌کند و بدون آنکه سوابق امر را بدانند، سروصدا در رسانه‌ها راه می‌اندازند که چنین و چنان بوده و وقتی مجلس ورود نمی‌کند، باز ماجرا درست می‌کنند، چرا در مسائل اقتصادی مجلس وارد نمی‌شود.»

او ادامه داد: «این قانون اولا به صورت لایحه در زمان دولت آقای خاتمی به مجلس داده شد. در چند دوره مجلس روی آن کار شد و اتفاقا وقت زیادی برای آن صرف شد و به هیچ وجه حرفی که می‌زنند کار با عجله انجام شده، درست نیست. اگر ایرادی وارد باشد این است که چرا این قدر و به صورت طولانی در مجلس روی این لایحه وقت گذاشته شد. یعنی حدود ۱۶ سال در مجلس مورد بررسی قرار گرفت که ما لایحه دیگری به این صورت نداریم که البته دلیل آن هم مربوط به نظر شورای نگهبان بود. ثانیا این تصور غلطی است که فکر می‌کنند همه کار روی یک لایحه در صحن مجلس باید انجام شود. اتفاقا کار اصلی در کمیسیون‌ها با کمک متخصصان و مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت باید انجام شود و اگر کار منقح انجام شد، دلیل ندارد در مجلس یک طرح کارشناسی‌شده که مورد بررسی علمی قرار گرفته معطل بماند.»

او درباره ادعای صدا و سیما در این راستا بخش‌های اقتصادی حضور نداشتند نیز گفت: «این حرف ناصحیحی است. ادعایی که در صدا و سیما و رسانه‌ها مطرح شد که حقوقدانان در این لایحه نظر داده‌اند و اقتصاددانان مشارکت نداشته‌اند، حرف درستی نیست. اتاق بازرگانی و دولت در بخش اقتصادی مشارکت داشتند و متن اصلی لایحه را دولت ارائه کرده است که با حضور کارشناسان اقتصادی تدوین شده است و بنده از جلسات مستمری که کمیسیون با حضور اتاق بازرگانی در مجلس قبل داشتند، مطلع بوده‌ام و حتی در اجلاسی که در مجلس قبل به طور مداوم در یک هفته از صبح تا شب در مشهد کمیسیون جلساتی گذاشته بود شرکت کردم که نمایندگان تمام دستگاه‌های اقتصادی دولت و اتاق بازرگانی وقت حضور داشتند و ماده به ماده خوانده می‌شد و روی آن بحث می‌شد

لاریجانی با انتقاد از رویکرد صدا و سیما درمورد مجلس گفت: «بحث در محتوای این لایحه می‌تواند متفاوت باشد؛ کما اینکه در کمیسیون هم نظرات مختلف بود اما اینکه در رادیو تلویزیون یک‌مرتبه بدون توجه به سوابق طوری موضوع را مطرح می‌کنند که انگار یک روزه این لایحه مهم به مجلس آمد و با عجله تصویب شد، اقدامی ناصواب، غلط و ناعادلانه است. حداقل زحمت بکشید ابعاد مسئله را بفهمید و بعد وارد کار شوید. تاسف‌آورتر برخی هزل‌گویی در برخی شبکه‌ها توسط مجریان است که هیات نظارت بر صدا و سیما باید رسیدگی کند.»

مهمترین بخش صحبت‌های لایجانی اینجا بود که گفت: «قانون‌گذاری کار جدی حکومت است و صدا و سیما موظف است فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد، نه با سخنان تمسخرآمیز که مثلا مجلس رکورد زد، حرف‌های وهن‌آمیز و غلط مطرح کند. حکمرانی در سطح قانون‌گذاری از جنس امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم‌اطلاع شود و آن را وسیله هجوگویی قرار دهد و هر و کر راه بیندازند و متاسفانه برخی همکاران هم در این زمینه رعایت شان مجلس را نکردند. به هر تقدیر از آقای عسکری رئیس محترم صدا و سیما هم می‌خواهم به این وضع نابسامان شخصا رسیدگی کند. وظیفه صدا و سیما در حکمرانی خوب این است که زمینه تحقق قانون را فراهم کند.»

او ادامه داد: «بحث در محتوای این لایحه می‌تواند متفاوت باشد؛ کما اینکه در کمیسیون هم نظرات مختلف بود اما اینکه در رادیو تلویزیون یک‌مرتبه بدون توجه به سوابق طوری موضوع را مطرح می‌کنند که انگار یک روزه این لایحه مهم به مجلس آمد و با عجله تصویب شد، اقدامی ناصواب، غلط و ناعادلانه است. حداقل زحمت بکشید ابعاد مسئله را بفهمید و بعد وارد کار شوید. تاسف‌آورتر برخی هزل‌گویی در برخی شبکه‌ها توسط مجریان است که هیات نظارت بر صدا و سیما باید رسیدگی کند.»

دستور لاریجانی به رئیس صداوسیما

علی لاریجانی در جریان انتقادهایش به صدا و سیما با بیان اینکه قانون‌گذاری کار جدی حکومت است گفت: «صدا و سیما موظف است فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد، نه با سخنان تمسخرآمیز که مثلا مجلس رکورد زد، حرف‌های وهن‌آمیز و غلط مطرح کند. حکمرانی در سطح قانون‌گذاری از جنس امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم‌اطلاع شود و آن را وسیله هجوگویی قرار دهد و هر و کر راه بیندازند و متاسفانه برخی همکاران هم در این زمینه رعایت شان مجلس را نکردند.»

رئیس قوه مقننه خطاب به رئیس صدا و سیما گفت: «به هر تقدیر از آقای عسکری رئیس محترم صدا و سیما هم می‌خواهم به این وضع نابسامان شخصا رسیدگی کند. وظیفه صدا و سیما در حکمرانی خوب این است که زمینه تحقق قانون را فراهم کند.»

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.