آیرال خبر،صدای شیعه: نشست علمی «بررسی علل سکوت جهانی در برابر فاجعه منا» با حضور کارشناسان و استادان رسانه‌ای در مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر،در این نشست اردشیر زابلی‌زاده با بیان اینکه همه فرضیه‌ها حکایت از آن دارد که این فاجعه یک حرکت برنامه‌ریزی‌شده بود و طرحی دقیق داشت گفت:چطور می‌شود در مسیری که چندین سال تجربه برگزاری چنین برنامه‌ای در آن وجود دارد و به وسیله صدها دوربین کنترل می‌شود و برخی از این مسیرها نیز به صورت مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی عربستان پخش می‌شود بدون برنامه‌ریزی بیش از 7 هزار انسان کشته شوند و به‌موقع امدادرسانی و کمک‌رسانی صورت نگیرد.

استاد دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه این حادثه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز بود، افزود: مدعیان حقوق بشر و رسانه‌های همسو با عربستان این فاجعه انسانی را نادیده گرفتند و با سکوت کامل می‌خواستند از کنار آن عبور کنند اما با روشنگری و تبیین ابعاد مهم حادثه از سوی ایران، سناریوی آل سعود و رسانه‌های همسو با آنها خنثی شد.

زابلی زاده افزود :حادثه منا را می‌توان در چارچوب رفتار داعشی عربستان دانست.

حسن لاسجردی دیگر سخنران این نشست با برشمردن ابعاد مختلف این جنایت گفت :گرچه در گذشته هم حوادثی از این نوع در موسم حج اتفاق افتاده است اما فاجعه امسال منا بی‌سابقه،دردناک و بیادماندنی است.

وی با بیان اینکه کارشناسان، سناریوهای مختلفی از جمله رقابت بین مسئولان فعلی و سابق عربستان را از جمله علت این حادثه برشمردند، افزود: باید با روشنگری و آینده‌نگری، رسانه‌ها به عاملی تبدیل شوند که در سال‌های آینده چنین اتفاق‌هایی رخ ندهد.

سردبیر روزنامه تهران ‌تایمز با بیان اینکه توجیحات مسئولان عربستان راجع این فاجعه بسیار مضحک و غیر‌قابل قبول است افزود: باتوجه به کار رسانه‌ای عربستان و رسانه‌های همسو با آنها، رسانه‌های داخلی باید کار گسترده و فراگیری را برای روشن‌کردن حقایق این فاجعه انجام دهند.

رئیس ستاد حج و زیارت صدا و سیما دیگر سخنران این نشست که از نزدیک شاهد فاجعه منا بوده با برشمردن ابعاد مختلف حادثه و مظلومیت کشته‌شدگان آن گفت: هر سال حضور نیروهای گسترده و مجرب عربستان در مدت زمان برگزاری مراسم مشهود بود اما امسال کاملاً پیدا بود که عوامل حاضر در صحنه بسیار بی‌تجربه و ناتوان هستند و با ممانعت از ورود تیم های کمک‌رسانی دیگر کشورها، موجبات کشته‌شدن تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه را فراهم کردند.وی با بیان اینکه دولت عربستان هیچ‌گونه همکاری و مساعدتی با ایران نداشت.

حسن گروسی افزود: بعد از هشدار رهبر معظم انقلاب، همکاری عربستان شروع شد و رفتارش تغییر کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد رسانه‌های بیگانه همسو با عربستان عادی جلوه دادن این فاجعه بزرگ بود افزود: مسئولیت انسانی و حقوقی این فاجعه و عملکرد نامناسب بعد از آن بر‌عهده دولت عربستان است و باید در این زمینه پاسخگو باشد .

مذهبی 94/8/15

کدخبر110241

خبرنگار125

انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.