۱۹:۳۰:۴۷ - جمعه ۲۴ شهر ۱۳۹۶
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مدینه فاضله وحکومت صالحین
درکتاب مزامیرداوود(ع)مزمور ۳۷که امروز جزکتب عهدقدیم تورات است خواندم زیراکه شرایران منقطع خواهند شد اما متوکلان به خداوارث زمین خواهند شدهان بعد ازاندک مدتی شریرنخواهند بوددرمکانش تامل خواهی کرد نخواهد بوداما حکیمان وارث زمین خواهندشد. و این جمله در ذهن تداعی شدهم اصحاب المهدی فی اخرالزمان همان مردان وزنان خودساخته ای که وارث همه میراث […]

درکتاب مزامیرداوود(ع)مزمور ۳۷که امروز جزکتب عهدقدیم تورات است خواندم

زیراکه شرایران منقطع خواهند شد اما متوکلان به خداوارث زمین خواهند شدهان بعد ازاندک مدتی شریرنخواهند بوددرمکانش تامل خواهی کرد نخواهد بوداما حکیمان وارث زمین خواهندشد.
و این جمله در ذهن تداعی شدهم اصحاب المهدی فی اخرالزمان
همان مردان وزنان خودساخته ای که وارث همه میراث های زمین خواهند شدوشایستگی این رسالت بزرگ را خواهند داشت.
وآیه
۵۵سوره نورکه وعده خدا حق است را زمزمه کردم
وخدا دراین آیه سه وعده صریح داده است
الذین امنوومنکم وعملو الصالحین
وعده های سه گانه
استخلاف فی الار ض
تمکین دین
تبدیل خوف به امنیت

واین حدیث از امام سجاد
این گروه همان پیروان ما هستندکه خداوندبه وسیله مردی ازخاندان ما این موضوع را تحقق میبخشدواو مهدی این امت است.
درذهن متواترمیشود
اما این باورکه
آیا پس از ظهور قیامت بر پا می شود ؟

این باور صحیح نیست به دلایل و شواهد زیر:
ـ آیاتی در قرآن دلالت دارد که حکومت روی زمین بدست مؤمنین و مستضعفین و صالحین تشکیل و اداره می‌شود و هدف اصلی از خلقت که ایجاد عبودیت خالص در سطح کل جامعه است تحقق پیدا می‌کند و در رأس حکومت حضرت ولی عصر(ع) قرار دارند. و خداوند در آیه ۵ سوره قصص می‌فرماید: « وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ».
ـ همچنین روایات بسیاری درباره تشکیل حکومت عدل الهی جهانی توسط حضرت مهدی(ع) از ائمه اطهار(ع) رسیده است که همه حکایت از این دارد که تاریخ با ظهور حضرت تازه شروع و آغاز می‌شود نه به پایان برسد، و شاید برخی ظهور را با قیامت خلط کرده باشند.
… قال رسول الله(ص) فی حدیث عن الله عزوجل یقول فی آخره عن المهدی(ع): و لانصرنه بجندی و لامدنه بملائکتی حتی یعلن دعوتی و یجمع الخلق علی توحیدی، ثم لادیمن ملکه و لاداولن الایام بین اولیائی الی یوم القیامه؛ در آخر حدیث طولانی پیامبر(ص) فرمودند: خداوند فرموده: امام مهدی(ع) را با لشگریان خود یاریش می‌کنم و با فرشتگانم به او مدد می‌رسانم تا آنکه دعوتم را آشکار کند و مردمان را بر توحید و خداپرستی گرد آورد. سپس ملکش(حکومتش) را تداوم بخشم و روزگار را در اختیار اولیای خود قرار دهد تا روز قیامت فرارسد.
بنابراین با ظهور امام زمان(ع) نه تنها دنیا به پایان نرسیده بلکه شروع حکومت عدل جهانی است که خداوند وعده آن را به مردم داده است.

مدینه فاضله وحکومت صالحین
جامعه موعود در قرآن
وعده حکومت صالحین
«وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ امَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُواالصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی‏ الاَرْضِ!» (۵۵ / نور)
این آیه وعده جمیلی است که به مومنین، آن‏ها که عمل صالح هم دارند، متوجه است. به آنان وعده می‏دهد که به زودی جامعه صالحی مخصوص به خودشان برایشان درست می‏کند و زمین را در اختیارشان می‏گذارد و دین‏شان را در زمین متمکن می‏سازد و امنیت را جایگزین ترسی که داشتند، می‏کند، امنیتی که دیگر از منافقین و کید آنان و از کفار و جلوگیری‏ هایشان بیمی نداشته باشند، خدای را آزادانه عبادت کننـد و چیـزی را شـریک او قـرار ندهند!
خطاب در این آیه به عموم مسلمین است، که در میان آنان هم منافق هست و هم مومن و مومنین ایشان نیز دو طایفه ‏اند: یکی کسانی که عمل صالح می‏کنند و یکی آنان که عمل صالح ندارند، ولی وعده‏ ای که در آن آمده مخصوص کسانی است که هم ایمان داشته باشند و هم اعمالشان صالح است.
آیه مورد بحث از مردمی خبر می‏دهد که بعد از ارث بردن زمین، اجتماعی صالـح تشکیـل می‏دهند.
بدون شک آیه شریفه درباره بعضی از افراد امت است، نه همه امت و نه اشخاص معینی از امت و این افراد عبارتند از کسانی که مصداق «الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ،» بوده باشند. مجتمع صالح، وارث زمین
مراد از خلیفه شدن آن‏ها در زمین نظیر استخلاف نیاکان و امم گذشته این است که اجتماعی صالح از آنان تشکیل دهد که زمین را ارث ببرند، آن طور که نیاکان و امم گذشته صاحبان قوت و شوکت ارث بردند و این استخلاف قائم به «مجتمع صالح» ایشان است، نه به افراد معینی از ایشان، هم‏چنان‏که در امت‏های قبل از ایشـان قـائم بـه مجتمـع بود.
مراد به تمکین دین مرضی آنان در زمین، این است که دین پسندیده ایشان را پای برجا دارد، به طوری که اختلافشان در اصول و سهل‏انگاری شان در اجرای احکام و عمل به فروع آن، متزلزلش نسازد و همواره اجتماعشان از لکه نفاق پاک باشد.
مراد به تبدیل خوفشان به امنیت این است که امنیت و سلام بر مجتمع آنان سایه بیفکند، به طوری که نه از دشمنان داخلی بر دین و دنیای خود بترسند و نه خارجی و نه از دشمنــی علنــی و نه پنهانی!
مراد به این‏که فرمود: خدای را عبادت می‏کنند و چیزی را شریک او نمی‏گیرند، همان معنایی است که لفظ به طور حقیقت بر آن دلالت کند و آن عبارت است از این‏که اخلاص در عبــادت عمومیت پیــدا کند و بنیان هر کرامتـی غیر از کرامت تقوی منهدم گردد!(۱)
۱- الـمیـــــزان ج: ۲۹، ص: ۲۱۷٫
جامعه موعود و مهدی موعود
«وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ امَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُواالصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی‏الاَرْضِ!» (۵۵ / نور)
خدای سبحان به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می‏دهند وعده می‏دهد که به زودی جامعه ‏ای بر ایشان تکوین می‏کند که جامعه به تمام معنی صالحی باشد: از لکـه ننـگ کفــر و نفــاق و فســق پــاک باشد، زمیــن را ارث بــرد، در عـقایــد افـراد آن و اعمالشان جز دین حق چیزی حاکم نباشــد، ایمن زندگــی کنند، ترســی از دشمنــی داخلــی یا خارجــی نداشتـه باشنـد، از کید نیرنــگ‏بازان و ظلــم ستمگران و زورگـویــی زورگـویــان؛ آزاد باشنــد!
و این مجتمع طیب و طاهر با صفاتی که از فضیلت و قداست دارد هرگز تاکنون در دنیا منعقد نشده است و دنیا از روزی که پیامبر گرامی اسلام ص مبعوث به رسالت گشته تاکنون چنین جامعه ‏ای را به خود ندیده است، لاجرم اگر مصداقی پیدا کند، در روزگــار مهدی علیه‏ السلام خواهــد بود! چون اخبار متواتــره‏ای که از رسول خـدا ص و ائمه اهل‏بیت علیهم‏السلام در خصوصیات آن جناب وارد شده از انعقاد چنین جامعه‏ ای خبر می‏دهد، البته این در صورتی است که روی سخن را متوجه مجتمع سالم بدانیم، نه تنها حضرت مهدی علیه ‏السلام ! حق مطلب این است که:
ـ اگر واقعا بخواهیم حق معنای آیه را به آن بدهیم، (و همه تعصبات را کنار بگذاریم،) آیه شریفه جز با اجتماعی که به وسیله ظهور مهدی علیه السلام به زودی منعقد می‏شـود، قـابل انطباق با هیچ مجتمعی دیگر نیست!
در روایات اسلامی، عیاشی از علی ‏بن الحسین علیه ‏السلام روایت کرده که وقتی این آیه را تـلاوت مـی‏کـرد، فـرمـود:
« ایشان، به خدا سوگند، شیعیان ما اهل بیتند، که خدا این وعده خود را در حق ایشان به وسیله مردی از ما منجز می‏سازد و او مهدی این امت است و او کسی است که رسول خدا صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله درباره ‏اش فرمود:
ـ اگر از دنیا نماند مگر یک روز، خدا آن روز را آن قدر طولانی می‏سازد تا مردی از عترتم قیام کند، که نامش نام من است، زمین را پر از عدل و داد کند، آن‏چنان‏که پر از ظلم و جور شده باشد!»(۱)
۱- الـمیــــزان ج: ۲۹، ص: ۲۲۴٫
مشخصه یک جامعه صالح
«اَلَّذینَ اِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی الاَرْضِ اَقامُوا الصَّلوهَ وَ…!» (۴۱ / حج)
این آیه توصیفی است از مومنین صدر اسلام، عموم مومنین آن روز، بلکه عامه مسلمین تا روز قیامت! خصیصه ‏ای که در آیه ذکر می‏شود، خصیصه هر مسلمانی اسـت، هـر چنـد کـه قـرن‏هـا بعد بـه وجـود آیـد، یـعنی:
ـ «… همان کسانی که اگر در زمین استقرارشان دهیم، نماز به پا کنند و زکات دهند و به معـــروف وادارنــد و از منکـر باز دارنـد و سرانجــام همه کارها با خداست!»
پس طبع هر مسلمان، از آن جهت که مسلمان است، صلاح و سداد است، هر چند احیانا بر خلاف طبعش کاری بر خلاف صلاح انجام دهد!
مراد به تمکین و استقرار آنان در زمین، این است که ایشان را در زمین نیرومند کند، به طوری که هر کاری را که بخواهد بتوانند انجام دهند و هیچ مانعی یا مزاحمی نتوانـد سد راه آنان شود.
در توصیف آنان می‏فرماید: یکی از صفات ایشان این است که اگر در زمین تمکنی پیدا کنند و در اختیار کردن هر قسم زندگی که بخواهند آزادی داده شوند، در میان همه انواع و انحاء زندگی، یک زندگی صالح را انتخاب می‏کنند و جامعه‏ ای صالح به وجود می‏آورند که در آن جامعه نماز به پا داشته شود و زکات داده شود و امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود
کدخبر۱۰۰۰۰۲۵۹

تبليغات
تبلیغات در آیرال خبر تلگرام آیرال خبر نیکاد تابناك وب تابناك وب تابناك وب