رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در واکنش به قطع درختان جنگل‌های ارسباران اعلام کرد: قطع و حمل درختان جنگلی در طول سال ممنوع است.

به گزارش آیرال خبر، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: توسعه روستایی در بخش کشاورزی و دامی اصلی‌ترین هدف سازمان جهادکشاورزی است، پشتیبانی مهندسی رزمی جهادسازندگی در زمان دفاع مقدس هم‌اکنون نیز به شیوه‌ای دیگر ادامه دارد، شهید پورشریفی از جمله شهدای جهادسازندگی در دفاع مقدس است.

محدودیت کشت درحوزه دریاچه ارومیه

وی گفت: باتوجه به روند رو به رشد جمعیت در کشور نیازمند رسیدن به امنیت غذایی هستیم، رسیدن به این مهم امکان‌پذیر نیست مگر با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و بهبود صنعت کشاورزی و دامی، چراکه کشاورزی سنتی در جهان تقریبا منسوخ شده است.

فتحی خاطرنشان کرد: در حوزه دریاچه ارومیه با محدودیت کشت و صنعت مواجه هستیم چراکه کاهش آب دریاچه به طور مستقیم در صنعت کشاورزی تاثیرگذار بوده و سیاست‌هایی محدودیتی نیز در اطراف دریاچه مشاهده می‌شود.

طغیان ملخ در مرز ۲ استان کنترل شد

وی افزود: طغیان ملخ در مرز بین آذربایجان‌شرقی و اردبیل از جمله عملیات‌های موفق سازمان بود که کانون‌های این ملخ‌ها توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شناسایی و عملیات کانون‌کوبی انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اقدامات این سازمان یادآور شد: درسال‌های گذشته همدان به عنوان شهر نمونه دراصلاح درختان گردو معرفی می‌شد ولی با تلاش همکاران سازمانی در حال حاضر آذربایجان‌شرقی رتبه اول کشوری را در این زمینه کسب کرده است.

رتبه دوم استان در کشت گلخانه‌ای

فتحی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای از جمله روش‌های نوین کشاورزی است، اعلام داشت: سطح زیر کشت در گلخانه‌های استان تا سال ۹۶ به ۵۶ هکتار می‌رسید که این رقم در سال جاری به ۱۶۵ هکتار رسیده است. هم‌اکنون نیز استان آذربایجان‌شرقی رتبه دوم کشوری را در بحث کشت گلخانه‌ای را در اختیار دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی در استان به ۷۰۰ هزار تن رسیده است که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۵ درصدی را شاهد هستیم. البته این آمار در نوع محصولات متفاوت است. همچنین باتوجه به افزایش سرما در برخی شهرهای استان، ۱۲۲۰ میلیارد به محصولات کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

اشتغال ۵ هزار نفری با ایجاد شبکه آبیاری نوین کشاورزی

وی تأکید کرد: توسعه شبکه آبیاری و افزایش سطح زیر کشت از مهمترین برنامه‌های جهادکشاورزی استان است. با ایجاد شبکه نوین آبیاری اشتغال جدید ۵ هزارنفری ایجاد خواهد شد، علاوه برآن افزایش صد هزار تنی در محصولات کشاورزی از دیگر نتایج استفاده از شبکه آبیاری کشاورزی است.

ممنوعیت قطع و حمل درختان جنگلی در طول سال

قطع درختان جنگل‌های ارسباران موضوع مهمی بود که در ادامه این نشست از سوی خبرنگاران مطرح شد که فتحی در واکنش به آن با اعلام اینکه «قطع و حمل درختان جنگلی در طول سال ممنوع است» گفت: حساسیت رسانه‌ها در زمینه جنگل‌های ارسباران قابل ستایش است ولی قطع جنگل‌ها به صورت موردی بوده و قطع انبوهی نداشتیم.

وی همچنین به باغداران توصیه کرد: باید توجه کرد کاشت درخت صنوبر فقط بخاطر زراعت چوب انجام می‌شود و می‌بایست کاشت این درخت و قطع آن‌ها در زمان مناسب انجام بگیرد.

فروش نهاده‌های دامی با حواله

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج درباره قاچاق نهاده‌های دامی در استان بیان داشت: تأمین نهاده‌های دامی را تا جایی پیگیری می‌کنیم که به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، برای انجام این منظور نیز، فروش این نهاده‌ها به صورت حواله خواهد بود.

فتحی علت افزایش مصرف گوشت مرغ را ناشی از افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرد و ابراز نمود: افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده که به همین دلیل مردم نسبت به مصرف مرغ رغبت پیدا کرده‌اند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.