رانش کوه در شهرک باغمیشه تبریز

شهرداری تبریز در حادثه ریزش کوه در خیابان ولی پور شهرک باغمیشه فراتر از وظایف خود عمل کرد و با تلاش نیروهای پرتلاش و خدوم خود، توانست علاوه بر رفع خطر از منطقه، در مناسب سازی وضعیت و بازگرداندن آرامش و شرایط عادی به محل و همچنین اسکان خانواده های در معرض خطر عملکردی مطلوب داشته باشد.

به گزارش آیرال خبر، ۲۰ روز قبل بود که در یک حادثه غیرمترقبه، بخش هایی از کوه های مجاور شهرک باغمیشه تبریز بر اثر رانش زمین دچار ریزش شد و مسیر خیابان ولی پور در این شهرک را مسدود کرد. در این حادثه که خوشبختانه صدمات جانی به دنبال نداشت، نیروهای شهرداری تبریز از نخستین دقایق، در محل حاضر شده و اقدامات اولیه را برای بازگرداندن شرایط عادی به محل انجام دادند. ایرج شهین باهر شهردار تبریز نیز به همراه جمعی از مدیران شهرداری و شهرداران مناطق از همان لحظات اولیه در محل حضور یافت تا شخصا شرایط منطقه را زیر نظر گرفته و دستورات لازم را برای جلوگیری از اتفاقات دیگر، صادر کند.

پایدارسازی جداره ها با نصب دیوارهای بتنی

نیروهای خدوم شهرداری تبریز بخصوص شهرداری منطقه ۵ و همچنین سازمان پسماند، مدیریت بحران و آتش نشانی به همراه دیگر دستگاه های مسئول، با حضور در خیابان ولی پور باغمیشه، این محل را زیرنظر گرفته و اقدامات فوری از جمله کمک به تخلیه منازل و خاکبرداری را انجام دادند تا شرایط به حالت تقریبا عادی بازگردد.

با توجه به احتمال ریزش دوباره کوه، پس از بررسی شرایط و برگزاری جلسات بحران در همان ساعات، به دستور ایرج شهین باهر عملیات پایدارسازی جداره های موجود در محل با نصب دیوارهای بتنی توسط شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان آغاز شد تا ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه و ایمن شدن منطقه، خطر ریزش دوباره کوه و خسارات ناشی از آن به حداقل برسد.

اکنون و با گذشت حدود سه هفته از این اتفاق، عملیات خاکبرداری و کاهش میزان شیب کوه های منطقه توسط پیمانکار طرف قرارداد شهرداری تبریز در حال انجام است و به زودی مسیر مسدود شده خیابان ولی پور شهرک باغمیشه باز می شود. خانواده هایی هم که در این حادثه مجبور به ترک خانه های خود شده بودند، توسط شهرداری تبریز اسکان داده شده اند تا پس از بهبود اوضاع محل و عادی شدن کامل شرایط، به منازل خود بازگردند. در این مدت عملیات خاکبرداری بصورت مداوم انجام شده تا هر چه سریع تر منطقه مورد نظر برای زندگی اهالی محل، ایمن سازی شود.

رفع انسداد مسیر خیابان ولی پور تا دو روز دیگر

در این ارتباط میرعلی اصغر نساج شهردار منطقه ۵ تبریز با اشاره به اینکه عملیات رفع خطر و خاکبرداری این محدوده به پیمانکار واگذار شده است، می گوید: از حدود یک هفته قبل قرارداد عملیات رفع خطر و خاکبرداری به یک پیمانکار واگذار شده و هم اکنون این عملیات تا رسیدن به مرحله باز شدن مسیر ادامه دارد. عملیات خاکبرداری هنوز به سنگ های جدا شده از کوه، نرسیده و تا دو روز دیگر این سنگ ها نیز از مسیر برداشته می شود.

وی اعتقاد دارد که با انجام عملیات خاکبرداری، عمده خطری که خانه های مسکونی در محدوده ریزش کوه واقع در خیابان ولی پور شهرک باغمیشه را تهدید می کند، برطرف می شود و ساکنان می توانند به منازل خود بازگردند. البته گفته می شود کار خاکبرداری و کاهش شیب این کوه های منتهی به منازل واقع در کوی ولی پور، تا حدود دو ماه دیگر ادامه می یابد تا در صورت رخ دادن زمین لرزشی دیگر، آسیبی به منازل و ساکنان محل وارد نشود.

مدیریت خوب شهرداری تبریز در جلوگیری از خسارت به اموال شهروندان

نساج در خصوص وظایف شهرداری در قبال اتفاقی نظیر آنچه ۲۰ روز قبل در شهرک باغمیشه رخ داد، می گوید: طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری های کشور، شهرداری در چنین مواردی فقط از باب رفع خطر وارد موضوع می شود. مالکیت کوه با دولت است و وظیفه تفکیک اراضی منطقه نیز به عهده اداره راه و شهرسازی است. با این حال اما شهرداری تبریز ضمن وارد شدن به این حادثه جهت رفع خطر، موضوع را نیز مدیریت کرده است تا به مردم و اموال آنها خسارت وارد نشود. شهرداری تبریز با هماهنگی با استانداری، فرمانداری و مدیریت بحران استان، به خوبی عملیات را در منطقه پیش می برد تا خطر از منازل این خیابان و ساکنان آن رفع شود.

شهردار منطقه ۵ تبریز در ارتباط با اسکان خانواده هایی که منازل خود را به دلیل خطر ریزش کوه ترک کرده اند، می گوید: شهرداری تبریز برای ۳۵ خانواده که در این حادثه مجبور به ترک خانه های خود شده اند، محل اسکان در نظر گرفته است که هم اکنون ۲۵ خانواده در این محل اسکان دارند که شب ها در محل مورد نظر مستقر می شوند و روزها به خانه های خود سرکشی می کنند. نیروی انتظامی نیز بطور مرتب در محل ریزش کوه مستقر است تا خطر سرقت خانه های خالی منطقه را تهدید نکند.

به گفته نساج، شهرداری تبریز در راستای وظایف خود پا پس نکشیده و کاملا فعال است و موضوع را به شکل مطلوبی مدیریت می کند.

اهم اقدامات شهرداری منطقه ۵ در محل حادثه

شهردار منطقه ۵ تبریز همچنین با اشاره به اقدامات انجام یافته از سوی این منطقه در راستای رفع خطر و ایمن سازی محل ریزش کوه، می گوید: همزمان با حضور شهردار تبریز از نخستین دقایق حادثه در محل، عوامل شهرداری منطقه ۵، سازمان آتش نشانی، سازمان مدیریت بحران شهرداری، مدیریت بحران استانداری، اورژانس، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های ذیربط نیز در محل حاضر شدند و اولین جلسات مدیریت بحران نیز در محل معاونت فنی عمرانی شهرداری منطقه ۵ تبریز برگزار شد.

نصب دیوارهای بتنی بصورت حصار در مقابل ساختمان ها، قطع برق کلیه اماکن مسکونی و معابر توسط شرکت توزیع برق تبریز، ایجاد امنیت روحی و روانی برای ساکنان، استقرار کانکس مدیریت بحران منطقه ۵ در محل حادثه، همکاری با مدیریت بحران استانداری، اطلاع رسانی و آماده سازی اسکان موقت با هماهنگی فرمانداری، نصب دوربین های مداربسته و ضبط ۲۴ ساعته و شبانه روزی توسط پنج دوربین، بیمه کردن تمامی ساختمان های محل و دستگاه ها و کارکنان توسط پیمانکار منتخب، تجهیز کارگاه توسط پیمانکار با ماشین آلات اعم از یک دستگاه بولدوزر، سه دستگاه بیل زنجیر و هفت دستگاه کمپرسی، سم پاشی محل توسط مرکز بهداشت شهرستان تبریز جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی ناشی از حیوانات موذی و همچنین شروع عملیات خاکبرداری توسط پیمانکار برای رفع خطر از محل که تاکنون نیز ادامه دارد، از جمله اقداماتی است که در خیابان ولی پور شهرک باغمیشه انجام یافته است.

ماشین آلات و تجهیزات، آماده مقابله با بحران

تامین ماشین آلات و تجهیزات برای خاکبرداری یکی دیگر از اقداماتی بود که شهرداری تبریز در حادثه ریزش کوه خیابان شهید ولی پور شهرک باغمیشه آن را انجام داد. در این خصوص علیرضا اصغری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز می گوید: از اولین دقایق رخ دادن حادثه ریزش کوه در باغمیشه، نیروها و ماشین آلات و تجهیزات سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز در محل حاضر شدند تا عملیات آواربرداری را انجام دهند.

به گفته اصغری، نیروهای سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز به همراه آتش نشانی با آمادگی کامل جهت مقابله با بحران، از دقایق نخستین این حادثه در محل حاضر بودند و تا زمان تحویل کار به پیمانکار، به فعالیت در محل ادامه دادند.

هم اکنون اقدامات لازم برای رفع خطر و ایجاد محلی امن برای اسکان ساکنان محل همچنان از سوی پیمانکار طرف قرارداد شهرداری تبریز انجام می شود تا با بازگشت آرامش و ایمنی، اهالی منطقه هرچه زودتر به محل زندگی خود بازگردند. ایرج شهین باهر شهردار تبریز نیز علاوه بر حضور در محل حادثه در همان ساعات نخستین، در فاصله زمانی چند روزه، چند بار از محل بازدید کرده و شخصا شرایط موجود در منطقه و پیشرفت عملیات خاکبرداری و ایمن سازی را زیرنظر گرفته است. با پیگیری و تلاش نیروهای پرتلاش و استوار شهرداری تبریز، کوهی از امید به نزد ساکنان خیابان ولی پور باغمیشه بازگشته است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.