مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به بیشترین مقدار سال جاری خود ۸ سانتی متر کاهش یافته است، گفت: روند کاهشی تراز آب این پهنه آبی در چند روز گذشته آغاز شده است.

به گزارش آیرال خبر، «عقیل اقدسی» روز دوشنبه اظهار کرد: روند نزولی کاهش تراز دریاچه ارومیه و عقب نشینی آب در سال های گذشته از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می‌شد که امسال به علت بارندگی‌های مناسب و خنکی هوا، این روند دیرتر آغاز شد.

وی افزود: سال گذشته ۱۸ اردیبهشت تراز دریاچه تثبیت شد؛ یعنی میزان ورودی آب به دریاچه با بخار آب یکی بود و از ۱۹ اردیبهشت کاهش مقدار آب آغاز شد.

اقدسی با اشاره به اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه از ۱۲۷۱.۹۴ اکنون به ۱۲۷۱.۸۶ متر رسیده است، بیان کرد: البته این کاهش تراز به علت تبخیر و گرمای هوا طبیعی است؛ در سال های گذشته آب دریاچه سالانه ۹۵ سانتی متر کاهش می یافت.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: روند نزولی تراز دریاچه ارومیه تا ۲۰ مهر ادامه خواهد داشت و مقدار آن نسبت به شدت گرما و میزان بارندگی متغیر خواهد بود.

اقدسی، گستره کنونی دریاچه ارومیه را بیش از سه هزار و ۲۰۹ کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: این رقم سال گذشته در همین موقع ۲ هزار و ۳۵۷ کیلومتر بود.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، حجم کنونی آب دریاچه ارومیه را ۵.۱۲۶ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: حجم آب دریاچه پارسال همین موقع ۲.۱۵۵ میلیارد متر مکعب گزارش شده است.

به گزارش آیرال خبر، تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی حد فاصل یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.


به واسطه بارش‌های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.
دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر (تالاب بین المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.