آژانش بین المللی انرژی اتمی اتهامات نتانیاهو علیه برنامه هسته ای ایران را رد کرد.

به گزارش آیرال خبر، سخنگوی آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در بیانیه‌ای یادآوری کرده که «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس در گزارشی به تاریخ دسامبر 2015 ارزیابی نهایی خود درباره مسائل حال و گذشته مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را تقدیم شورای حاکم کرده است.

مطابق این بیانیه، ارزیابی آژانس در آن گزارش این بوده که ایران قبل از پایان سال 2003، فعالیت‌هایی را در زمینه ساخت یک «وسیله انفجاری هسته‌ای» انجام داده، اما آن فعالیت‌ها از حد امکان‌سنجی و مطالعات علمی فراتر نرفته‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «در همان گزارش اذعان شده که آژانس نشانه‌های موثقی از فعالیت‌های مرتبط با ساخت وسیله‌های انفجاری در ایران بعد از سال 2009 در اختیار ندارد. شورای حکام آژانس بر اساس گزارش مدیر کل اعلام کرد که بررسی‌های مرتبط با این موضوع خاتمه یافته‌اند.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی درباره تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده است. ایران، در مقابل بر بهره‌مندی از حقوق مشروع خود برای استفاده صلح‌آمیز از برنامه هسته‌ای ذیل «پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی» تأکید کرده است.

«بنیامین نتانیاهو» که به آغشته کردن نمایش‌های تبلیغاتی به محتواهای تأییدنشده برای اثرگذاری بر ذهنیت مخاطبان شهرت دارد  شب گذشته (دوشنبه) آنچه به ادعای وی «مدارکی» درباره ادامه تلاش‌های ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای بعد از برجام است را ارائه کرد.

کارشناسان مسائل اطلاعاتی و دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ادعاهای مطرح‌شده توسط «نتانیاهو» را زیر سوال برده‌ بودند.

این منابع گفته‌اند در آنچه نتانیاهو شب گذشته ارائه کرد، نشانه‌هایی از نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران دیده نمی‌شود، اما این اقدام می‌تواند دست مشاوران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای برجام را بازتر کند.

خبرگزاری رویترز نوشته تمامی شواهد ادعایی که نتانیاهو ارائه کرد، مربوط به قبل از سال 2015، یعنی زمان حصول برجام بوده‌اند.

ادعاهای نتانیاهو علیه ایران در حالی مطرح شده که رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود. برخی منابع میزان سلاح های اتمی اسراییل را بین 200 تا 400 کلاهک اتمی تخمین می زنند.

رژیم اسرائیل با حمایت‌های آمریکا با درخواست‌ها برای پیوستن به معاهده «ان‌پی‌تی» مقاومت کرده است. رژیم صهیونیستی و آمریکا اصلی‌ترین موانع ایجاد «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای» به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.