آیرال خبر- از نظر خیلی از فوتبالدوستان، مهیج ترین و مهم ترین بازی فصل را فردا بین دو تیم پر طرفدار تراکتور و پرسپولیس شاهد خواهیم بود. مسابقه ای که از چند هفته قبل حواشی اش شروع شده و تا الان هم ادامه دارد.

در این نوشتار قصد نداریم از بعد فنی به این بازی که برای هر دو تیم بسیار حائز اهمیت است بپردازیم چراکه شرایط هر دو تیم به لطف رسانه ها و فضای مجازی و اطلاعات لحظه ای که به جامعه تزریق می شود بر همه ی هواداران روشن است.

از غیبت طولانی و تکراری استوکس و اروین گرفته تا حمایت بی چون و چرای رسانه ملی از سرخ های پایتخت!

اما آنچه در این میان اهمیت زایدالوصفی دارد، جنگ روانی و کرکری بین هواداران دو تیم است که فضایی ملتهب و متشنج را پیش رو قرار می دهد.

کرکری و تقابل های اینچنینی جزو ذات فوتبال است و بخش بزرگی از جذابیت های این رشته پرطرفدار به همین مورد خلاصه می شود ولی اگر این تقابل از حد متعارف خارج و حالت دشمنی و کینه ورزی به خود گیرد کمی خطرناک و غیراخلاقی می شود!

شاید کلید این درگیری های مجازی به سال ها پیش بازمیگردد که عده ای از هواداران سرخهای  پایتخت با الفاظ رکیکی تماشاگران تورک را مورد بی مهری قرار دادند. جایی که حتی برخی از دستیاران برانکو که تورک هم هستند ساکت و خاموش فقط ناظر این فحاشی ها بودند و باعث خشم بیشتر هواداران تیم میهمان شدند.

چندی قبل نیز یکی از مجریان نوظهور شبکه اینترنتی پرسپولیس در اظهاراتی نسنجیده و شرم آور جملاتی را به زبان آورد که همه ی طرفداران سرخ های آذربایجان را آزرده دل کرد. شاید خود این مجری نما! هم فکرش را نمی کرد که افاضه فضل هایش چنین واکنش ها و بازتابی در بین اهالی فوتبال داشته باشد که حتی رضا رشیدپور مجری معروف سیما نیز انتساب خود به این شبکه را تکذیب کند!

اگر این اتفاق را در کنار اتفاقات پیش از بازی چند دیدار گذشته دو تیم در فصل های اخیر بگذاریم،  بیم آن می رود تا تماشاگران “لذت از تماشای یک بازی زیبا” را فدای اختلافات و دشمنی های گذشته کنند و صحنه های نازیبایی را روی سکوها خلق کنند! صحنه هایی که هیچ کس دوست ندارد آن را تماشا کند چراکه فوتبال برای پیوند و تعمیق دوستی ها و رفاقت هاست نه تشدید اختلافات و کینه توزی ها.

پس لازم است تا هواداران تراکتور این نکته را به یاد داشته باشند که تیم پرسپولیس به دلیل رقابت دیرینه با آبی های پایتخت در به راه انداختن جنگ روانی استاد است و می تواند از این حربه علیه هر حریفی به خوبی بهره ببرد و از “آب گل آلود خاویار صید کند”!

همگان می دانند که پرشورها تراکتور را به سانِ شان و هویت خود عزیز می دارند و کوچکترین بی احترامی را فاجعه ای بزرگ قلمداد می کنند و احساساتی و عصبانی می شوند و این همان چیزی ست که حریف به دنبال آن است! یعنی دور شدن از تشویق و روحیه دادن به تیم خودی و نزدیک شدن به حواشی!

امیدواریم فردا تقوی و شاگردانش با ارائه یک بازی پویا، شناور و تاکتیکی بتوانند سرخ های پایتخت را در خانه مقهور قدرت خود سازند و یکشنبه ای شیرین و لذتبخش را برای هواداران میلیونی شان به ارمغان بیاورند.

این مسابقه ۶ امتیازی (به دلیل همسایگی در جدول) می تواند نقطه پرتابی برای محمد تقوی جوان باشد تا با پیروزی در این دیدار برای همیشه محبوب قلوب هواداران شود چه کسب نتیجه مساوی هم می تواند تک امتیاز ارزشمندی برای تیم میهمان باشد اما پیروزی و کسب ۳ امتیاز می تواند مصداق “پیمودن ره صد ساله در یک شب” برای تقوی باشد.

مدیران باشگاه، بایستی ضمن دور کردن استرس و نگرانی های احتمالی از تیم، کادرفنی و بازیکنان را در خصوص اهمیت و ارزش این بازی برای تماشاگران توجیه کنند هرچند به نظر می رسد که یکی باید خود مدیرعامل را توجیه کند!

و در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که مطمئن هستیم، هواداران واقعی فوتبال (چه تراکتوری و چه پرسپولیسی) از چنان فرهنگ والایی برخوردار هستند که اجازه نخواهند داد تا شیطنت و بلاهت عده کمی از سکونشینان، روحیه جوانمردی را از فوتبال بگیرد و فردا شاهد فوتبالی زیبا و تماشگرپسند از سوی هر دو تیم خواهیم بود تا از این رهگذر هواداران و عاشقان فوتبال برنده واقعی این دیدار باشند.- و فراموش نکنیم که “تیم محبوب مان”  می تواند در برخی بازی ها نتیجه نگیرد ولی مهم آن است که در پایان ماراتن لیگ بتواند جام “قهرمان”ی را در آغوش کشد.

 

اسامی داوران و برنامه بازی های هفته سیزدهم لیگ برتر:
یکشنبه ۴ آذر

پرسپولیس تهران- تراکتورسازی تبریز- ساعت ۱۵ – ورزشگاه آزادی تهران
محمدرضا اکبریان – تورج عیوض محمدی – حسن یوسفی – جواد محمدی
ناظر: محمدجواد تقی پور

استقلال خوزستان- استقلال تهران ساعت ۱۷:۳۵ – ورزشگاه غدیر ‏ اهواز
محمدحسین زاهدی فرد – جلیل شعرانی – قهرمان نجفی – کوپال ناظمی
ناظر: حسین عسگری
پدیده مشهد- سایپا تهران- ساعت ۱۵:۴۵ – ورزشگاه امام رضا ‏‏(ع)‏ مشهد
سیدمهدی سیدعلی – حسن انتظاری – امیرمحمد داودزاده – سیدرضا مهدوی
ناظر: خداداد افشاریان

 

 

 

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.