مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز از اجرای طرح زوج و فرد از دوم شهریور در تبریز خبر داد.

به گزارش آیرال خبر، اصغر آدی بیگ در خصوص اجرای طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهر، با اشاره به تصمیم شورای ترافیک استان، اظهار داشت: حسب تصمیم شورای ترافیک استان، بحث اجرای طرح زوج و فرد از دوم شهریور ۹۸ در هسته مرکزی تبریز اجرا می شود. سعی می کنیم همه معایب و مشکلاتی که در طرح قبلی که در اواخر سال ۹۷ به مدت ۱۵ روز اجرا شد را برطرف کنیم تا در اجرای جدید به مشکل نخوریم.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش تراکم خودرویی و ترافیک سنگین در هسته مرکزی شهر بخصوص در پیک ترافیکی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه همت و خواسته استاندار، شهردار، فرماندار، مدیریت شهری و شورای شهر تبریز این است که ترافیک در هسته مرکزی کم شود. با اجرای این طرح، مشکلات هسته مرکزی در خصوص ترافیک کمتر می شود. ما شاهد بودیم که در ۱۵ روز آخر سال ۹۷، ۳۰ درصد تردد خوردوها در هسته مرکزی شهر کم شده بود و این نشان می دهد که خواسته مردم نیز این است و از نظر اصناف منطقه هم، میزان مراجعه شهروندان و میهمانان برای خرید بیشتر می شود چراکه با فراغت خاطر با خودروی شخصی برای خرید به بازار می آیند.

آدی بیگ ادامه داد: همچنین در زمان اجرای قبلی این طرح، در بحث حمل و نقل عمومی تاکسی ها و اتوبوس ها به راحتی و بدون اتلاف وقت تردد می کردند که رضایت شهروندان را به دنبال داشت.

آدی بیگ در ارتباط با خیابان های مشمول طرح زوج و فرد، عنوان کرد: این طرح از چایکنار و پل قاری شروع می‌شود و تا سه راهی خاقانی، خاقانی به طرف میدان ساعت، میدان ساعت به طرف مصلی، شریعتی، چهارراه شریعتی و باغ گلستان به طرف فلسطین و از سمت شمال مجددا به چایکنار ختم می شود. طرح زوج و فرد از دوم شهریور ۹۸ آغاز می شود و ما اطمینان داریم که مردم بار دیگر با ما همراه می شوند.

وی ادامه داد: از شهروندان بابت همراهی شان در اجرای طرح زوج و فرد در روزهای پایانی سال گذشته تشکر می کنیم و می دانیم که مردم در هر تصمیم بزرگی که در راستای بهبود وضعیت شهر باشد، کمک می کنند. اکنون نیاز داریم تا بار دیگر با ما در اجرای این طرح همراه باشند تا مشکلاتی که در هسته مرکزی شهر و ترافیک هسته مرکزی وجود دارد، برطرف کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در ارتباط با نحوه و میزان جریمه ورود به طرح زوج و فرد، گفت: ما سعی می کنیم که در هفته‌های نخست اجرای این طرح، از بعد فرهنگ سازی به این قضیه نگاه کنیم اما در ادامه و پس از جا افتادن طرح، تخلفات ورود به طرح زوج و فرد از طریق پلیس و دوربین‌ها ثبت می‌شود. البته امیدواریم که مردم با رعایت مقررات، به هیچ وجه جریمه نشوند چون یکی از اهداف اصلی ما، بحث فرهنگ سازی در موضوع ترافیک است.

وی با اشاره به اینکه هیچ استثنایی برای ورود خودروها به طرح زوج و فرد وجود ندارد، یادآور شد: خوشبختانه طی جلساتی که در شورای ترافیک و کمیه فنی ترافیک برگزار شد، تمام مسئولان دیدگاهشان این بود که هیچ استثنایی برای ورود غیر مجاز خودروها به طرح قائل نشویم. چون ساعات اجرای طرح از ۱۰:۳۰ تا ۱۴ و از ۱۷ تا ۱۹:۳۰ است، لزومی ندارد که برای خودروها استثنا قایل شویم و این دیدگاه را داریم که مردم و مسئولان هیچ فرقی ندارند و باید مسئولان نیز محدودیت های ترافیکی را رعایت کنند.

آدی بیگ ادامه داد: مسئولان استانی و مدیریت شهری به این نتیجه رسیده اند که هیچ گونه تفاوتی بین مردم و مسئولان نباشد و از مدیران محترم ادارات و سازمانها انتظار داریم که در اجرای این طرح به ما کمک کنند.

وی گفت: بر اساس تصمیم شورای ترافیک استان، تصمیمی که در اجرای طرح زوج و فرد خودروها در هسته مرکزی شهر تبریز گرفته شده، فعلا به عنوان طرح دائمی مطرح است.

آدی بیگ خاطرنشان کرد: از سویی بعد از ماه شهریور و با فرا رسیدن فصول سرما، طرح LEZ نیز در هسته مرکزی شهر اجرا می شود که حاصل آن عدم تراکم خودرو در هسته مرکزی شهر و تاثیرگذاری در رفع آلودگی شهر تبریز است.

وی تصریح کرد: با اجرای چنین طرح هایی، می توان تصمیمات شهردار تبریز و مدیریت شهری را در راستای رفاه حال و برطرف سازی نیازهای شهروندان ارزیابی کرد.