مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز گفت: با توجه به این که هیچ اقدامی در خصوص راه اندازی خط چهار صورت نگرفته است، احتمال تغییر کریدور خط چهار وجود دارد؛ چرا که برنامه‌‌ریزی‌ها ۱۵ سال پیش انجام شده است وتراکم جمعیت شهر تغییر کرده است

به گزارش آیرال خبر، خبرنگاران و عکاسان تبریزی از روند پیشرفت خط یک و دو مترو تبریز طی تور رسانه‎ای که سوی سازمان قطار شهری تبریز و حومه ترتیب داده شده بود بازدید کردند، در ابتدای تور “مصطفی مولوی” مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه‌ ضمن ارائه گزارشی از نحوه پیشرفت این پروژه در سطح شهر تبریز با ابراز نارحتی از اینکه جریان احداث و اتمام پروژه متروی تبریز تبدیل به یک‌داستان شده است که نزدیک دو سال همه آن را روایت می کنند،گفت: درست است که مردم مطالبه دارند و ما باید جوابگوی نیازهای آنها باشیم ولی هزینه احداث مسیرهای قطار شهری بسیار بالاست و اتحادی بین سازمان ها برای تامین بودجه آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه با وجود صرف هزینه زیاد برای تکمیل پروژه مترو، ۱۱ ایستگاهی که از ائل گلی تا میدان ساعت به بهره‌برداری رسیده است هنوز به طور کامل تکمیل نیستند، اظهار داشت:ماتاسفانه زمان را از دست داده‌ایم اما انشالله با تامین بودجه ان را جبران کنیم.

وی به لزوم شفاف سازی روند پیشرفت پروژه قطار شهری برای مردم اشاره کد و اذعان داشت: احداث ساختمان و پروژه های عمرانی مقابل چشم هستند و برای مردم قابل لمس است ولی کار ما زیر زمین پیش می روند، افراد فنی کیلومتر ها زیر زمین کار می کنند، حفاری می کنند و با اب های زیرزمینی کلانجار می روند، پس باید به مردم نشان دهیم که این پروژه تا چه حد زمان بر است در این راستا این تور را ترتیب داده ایم.

وی در خصوص برخی حواشی پیش آمده حول پمپاژ آب در حفاری مترو و استفاده از جرثقیل‌های تاور، گفت: چاره‌ای جز پمپاژ آب نداریم و در این مورد نیازمند کمک دانشگاهیان و تجارب کشورهای دیگر هستیم، انتظارمان از رسانه‌ها این است با تیترهایی همچون “خطر در کمین است”، مردم را نگران نکنند، در استفاده از جرثقیل‌ها، نکات فنی و ایمنی رعایت شده است.

مولوی در ادامه با اشاره به وضیت بهره برداری از خطوط مترو بیان کرد: خط یک مترو که به طول ۱۷.۲ کیلومتر با ۱۱ ایستگاه از ائل گلی تا لاله، به بهره برداری رسیده است، ایستگاه دو نیز با ۲۲.۴ کیلومتر طول و ۲۰ ایستگاه، از ماشین سازی شروع و با گذر از خیابان سه راه امین، جمهوری اسلامی، ششگلان، عباسی، میدان فهمیده، باغمیشه به دانشگاه آزاد ختم می‌شود، تا کنون چهار کیلومتر از این مسیر، حفاری شده است.

وی افزود: تلاش‌ها برای توسعه خط دو ادامه دارد و قصد داریم تا حفاری‌ها پس از اتمام ایستگاه استانداری، به شهرک خاوران برسیم، خط سه نیز با ۱۵ کیلومتر طول و ۱۴ ایستگاه، از ترمینال شروع و با گذر از ایستگاه‌های ارتش، میدان ساعت، خاقانی، ۴۲ متری و میدان آذربایجان به ایستگاه فرودگاه ختم می‌شود.

مدیر عامل قطار شهری تبریز ادامه داد: با توجه به این که هیچ اقدامی در خصوص راه اندازی خط چهار صورت نگرفته است، احتمال تغییر کریدور خط چهار وجود دارد؛ چرا که برنامه‌‌ریزی‌ها ۱۵ سال پیش انجام شده است وتراکم جمعیت شهر تغییر کرده است.

وی از از تلاش برای تصویب خط پنج قطار شهری تبریز نیز خبر داد.

این گزارش می افزاید، بعد از صحبت های مدیر عامل قطار شهری تبریز در سازمان قطار شهری تبریز و حومه تور رسانه ای خبرنگاران از ایستگاه شهریار شروع و پس از بازدید از ایستگاه میدان ساعت، در ایستگاه باغمیشه به پایان رسید.

اولین مرحله از این تور، بازدید از کریدور ایستگاه میدان ساعت به سمت سه راه امین بود که به این دلیل که مترو هنوز در این مسیر امکان حرکت ندارد، خبرنگاران ضمن پیادوروی در طول این ایستگاه از روند پیشرفت پروژه بازدید به عمل آوردند.

رضا زائر، مدیر اجرایی خط یک مترو تبریز در این بازدید ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص تونل ایستگاه سه راه امین گفت: به دلیل بالا بودن سطح آب‎های زیرزمینی در این ایستگاه، آب توسط پمپاژ جمع و به بیرون منتقل می‎شود، پس از سقف ریزی، خاکبرداری انجام شده، با توجه به این که طول تونل‎های ما حدود 100 متر است، سقف اولیه به طول 24 متر ریخته شده است.

وی ادامه داد: خط یک متروی تبریز به سه فاز تقسیم می‎شود که دو فاز آن از میدان ائل گولی تا میدان ساعت در مدار بهره‎برداری قرار گرفته است. از 18 ایستگاه خط یک، تعداد 10 ایستگاه با وجود نواقصی از قبیل سیستم الکترونیکی پی آی اس (سیستم اعلام مسافر)، سیستم‌های مخابراتی و سیستم سیگینالینگ، به بهره‎‎برداری رسیده است .

وی با بیان اینکه این ایستگاه نیز به حالت جزیره ای کار شده است، توضیح داد: در کل ایستاه های مترو به دو حالت تقسیم می شوند، ساحلی و جزیره ای، در ایستگاه های جزیره ای محل مسافرگیری مترو در وسط قرار دارد و مسافران از دو طرف سوار قطار شهری می شودند.

وی ادامه داد:در این نوع ایستگاه ها مسیر رفت و برگشت قطار شهری دارای دو طونل مجزا می باشد که به یکدیگر راه دارند و در صورت بروز هر گونه حادثه امکان تخلیه مسافر از یک تونل به دیگری موجود است.

وی افزود: با توجه به این که عملیات اجرایی این ایستگاه با وقفه روبه‎رو شده بود، تا پایان سال سه ایستگاه به فاز مسافرگیری می‏‌رسد، سناریوی فاز سه نیز به این صورت است که قطار از ایستگاه 14 و 15 عبور کند تا سایر ایستگاه‎ها تکمیل و عملیات اجرایی تمامی خطوط (یک، دو و سه) هر روز به طور 24 ساعته، اجرا می‏‌شود و می‎توان گفت خط یک تقریبا پس از شش ماه الی یک سال به بهره‎برداری می‎رسد.

این گزارش حاکی است، خبرنگاران بعد از بازدید از ایستگاه در حال اتمام سه راه امین از ایستگاه قونقا حوالی باغ گلستان نیز بازدید کردند.

این جمع در ادامه به بازدید از پرتال حفاری 2/5 تی بی ام قطار شهری (Tonel boring machine) رفتند. دستگاه حفاری تونل مترو هم اکنون، در خط دو قطار شهری تبریز در حال حفاری اولین ایستگاه با ۹متر و ۵۶ سانتی متر قطر و وزن هزار و 500 تن است. این دستگاه دارای بهترین تکنولوژی در کل ایران است و بدون ایجاد هرگونه لرزشی در سطح زمین، ۱۳ متر زیر زمین را حفاری می کند.

این منطقه به دلیل حجم و فشار زیاد آب های زیرزمینی در این نقطه یکی از سخترین مکان ها برای حفاری به حساب می آید اما طبق برنامه ریزی های انجام شده این تکنولوژی کانادایی که در چین ساخته شده است، با حفاری 22 کیلومتر غرب و شرق تبریز را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

در بخش پایانی تور، از ایستگاه 16 (باغمیشه) خط دو متروی تبریز که در مرحله مونتاژ و راه اندازی است، بازدید شد.خط دو متروی تبریز شامل ایستگاه‎های یک (میدان ماشین سازی)، دو (جاده سنتو)، سه (آخونی)، پنج (قره آغاج)، هشت (جمهوری اسلامی)، 15 (میدان شهید فهمیده) و 18 (مرزداران) است و دپوی غربی خط دو (واقع در منطقه قراملک) در حال اجرا می باشد و سگمنت‎های مورد نیاز خط دو در کارخانه سگمنت سازی تولید شده است، حفاری این تونل نیز توسط دستگاه اول تمام اتوماتیک از سمت قراملک به طول بیش از پنج کیلومتر انجام شد.

مجید وحدتی پور، مدیر پروژه خط دو مترو تبریز با ارائه گزارش از روند اجرای این پروژه، گفت: مجموعه مدیریت شهری در کلان شهرها برای حل معضلات آلودگی و ترافیک و هدفمندسازی منابع انرژی، بحث حمل و نقل‎های عمومی در دستور کار خود قرار داده که یکی از به صرفه‎ترین و مدرن‎ترین روش‎ها، بحث حمل و نقل بوده و در تبریز دو خط در حال اجرا بوده و بخشی از خط یک به بهره‎برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: پلان شهرها در کلانشهرها معمولا به شکل بیضی بوده و قطرهای آن، با مطالعات حمل و نقل ترافیک به عنوان مسیر ریلی در نظر گرفته می‎‎شود، خط دو به صورت ای پی سی از غرب به شرق تبریز در حال اجرا بوده و دستگاه حفاری از نوع تی بی ام، به طول 120 متر و قطر 9 سانتی متر بوده و طرح اصلی آن از کرم کشتی گرفته شده است و در مجموع دو مورد از این دستگاه در تبریز وجود دارد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.