آیرال خبر،استاندار آذربایجان شرقی از احداث مرکزی مجزا برای نگهداری معتادین دارای بیماری های خاص ایدز و هپاتیت علاوه بر مرکز ماده 16 خبر داد.

به گزارش آیرال خبر، اسماعیل جبارزاده در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و تقدیر از مردم استان به خاطر برگزاری با شکوه مراسمات عزاداری گفت: علی رغم تهدید عزاداری ها توسط گروهک های تکفیری و ضد انقلاب، در سراسر کشور و به ویژه در استان، بدون هیچ گونه مشکل امنیتی، عزاداری های سید و سالار شهیدان برگزار شد که تلاش های شبانه روزی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و نیروهای نظامی و انتظامی شایسته تقدیر است.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در بحث مبارزه با مواد مخدر با سایر استان ها از تفاوت ها و شرایط ویژه ای برخوردار است ابراز کرد: مدیریت استان را در شرایطی تحویل گرفتیم که بیش از 9 ماه بود جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر تشکیل نشده بود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در سایه اتحاد، صمیمیت، همدلی و همزبانی بین مسئولان استان، قول ما به مردم استان مبنی بر عدم وجود معتاد متجاهر در استان در حال تحقق است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ترویج مصرف مواد مخدر در جامعه یکی از سیاست های شوم دشمن برای تضعیف اهداف انقلاب اسلامی است عنوان کرد: خوشبختانه هماهنگی خوبی بین تمامی دستگاه های اجرایی مسئول در این زمینه وجود دارد و باید از تمام ظرفیت های قانونی برای مبارزه با مصرف مواد مخدر در جامعه اقدام کرد.

جبارزاده گفت: ترویج مصرف مواد مخدر در استان کنترل شده و این استان مکانی ناامن برای سوداگران مرگ و کسانی است که می خواهند جوانان را از این طریق به کام مرگ بکشانند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت مرکز ماده 16 تبریز تصریح کرد: این مرکز یک مرکز بی نظیر است که در ماه های گذشته از استان های دیگر نیز درخواست های متعددی برای پذیرش معتادین داشته ایم ولی اولویت ما در درجه اول، تحت پوشش قرار دادن تمامی معتادین استان است و پس از آن در حد توان به سایر استان ها نیز کمک می کنیم.

به گفته وی تا کنون 180 نفر در مرکز ماده 16 تبریز پذیرش شده است که ظرفیت این مرکز قابل ارتقا تا یک هزار نفر است.

رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خطاب به فرمانده نیروی انتظامی استان عنوان کرد: آمار دقیقی از معتادین استان با همکاری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه تبریز توسط مرکز تحقیقات نیروی انتظامی استان تهیه شود و ما نیز به صورت ویژه از این امر حمایت می کنیم.

جبارزاده ادامه داد: در کنار مرکز ماده 16 باید مرکزی برای نگه داری معتادین دارای بیماری های خاص همچون ایدز و هپاتیت نیز احداث شود.

وی در همین راستا خطاب به نصرتی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: از اراضی و ساختمان های باباباغی تبریز قسمتی برای احداث این مرکز در نظر گرفته شده و معتادین دارای بیماری های خاص با حکم دادستانی به این مرکز منتقل شوند.

وی خطاب به سیابانی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان نیز خواستار راه اندازی مرکز حرفه آموزی در مرکز ماده 16 تبریز شد.

جبارزاده با توجه به اینکه امکان نگه داری همزمان معتادین مرد و زن در مرکز ماده 16 تبریز وجود ندارد عنوان کرد: مرکزی شبانه روزی نیز برای نگه داری معتادین زن ایجاد شود ولی این مرکز نباید به صورت شیلتر بلکه باید به صورت 24 ساعته فعالیت کند و شهرداری تبریز آماده پرداخت تمامی هزینه های تملک و اجاره این مرکز است.

وی در رابطه با ساخت و کارایی شیلترها در سال های گذشته گفت: “مسئولان وقت شاید از روی ناچاری در سال های گذشته دست به چنین اقداماتی زده اند. ولی چنین سیاستی به شخص معتاد اجازه می دهد که روزها سرقت و خرده فروشی کرده و شب ها از این سرپناه استفاده کند. ما چنین کاری نمی کنیم و معتادین را به صورت 24 ساعته در این مراکز نگهداری می کنیم.”

وی گفت: سال 95 را باید به شکلی در این استان آغاز کنیم که در هیچ یک از شهرهای استان، معتاد متجاهر نداشته باشیم.

جبارزاده در بخشی از سخنان خود از اداره کل تبلیغات اسلامی استان خواست که هر چه سریع تر برای مرکز ماده 16 هر چه سریع تر یک روحانی به عنوان امام جماعت و پاسخگو به مسایل شرعی معرفی کند.

وی با اشاره به انتخاب شهر تبریز به عنوان سالم ترین شهر برای زندگی در دهه اول محرم گفت: یکی از مولفه های شهر تمیز و سالم، نبودن معتاد در آن شهر است که تلاش های شورای شهر و شهرداری تبریز در راستای تمیزی شهر تبریز شایسته تقدیر است.

وی خطاب به بنی هاشمی، مدیر کل سازمان زندان ها استان در رابطه با درخواست وی برای تامین اعتبار احداث اردوگاه ها همچون اردوگاه مرند اظهار کرد: خوشبختانه مجوزهای لازم از رییس قوه قضاییه و سازمان زندان ها در خصوص انتقال زندان تبریز اخذ شده است. اداره کل زندان ها استان می تواند با فروش زمین فعلی زندان تبریز اعتبار لازم برای احداث بیش از 10 اردوگاه معتادین در سراسر استان را تامین کند که شهرداری تبریز نیز آماده خرید این زمین است.

اجتماعی 94/8/7

کدخبر110213
خبرنگار: 551
انتهاي پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.