افطارلیق

اجرای ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، هنری و قرآنی همزمان با ماه مبارک رمضان در مراکز فرهنگی و همچنین تمهیدات ویژه برای عید سعید فطر، جزو برنامه های شهرداری تبریز برای رمضان امسال بود که اغلب مناطق، شرکت ها و سازمان ها نسبت به اجرای آن اهتمام ویژه ای داشتند.

به گزارش آیرال خبر، در ماه مبارک رمضان امسال، بسیج تمامی امکانات موجود توسط روابط عمومی شهرداری مرکز، سازمان ها، شرکت ها و مناطق مختلف شهرداری تبریز فضای معنوی را در این شهر برای شهروندان فهیم و مومن و خدادوست فراهم کرد تا همه از برکات و نعمات این ماه بزرگ نهایت استفاده و بهره‌مندی را ببرند.

حسن ختام این اقدامات، تمهیدات ویژه شهرداری تبریز برای برپائی هرچه باشکوه تر نماز عید سعید فطر است که در این راستا شرکت واحد اتوبوسرانی با حداکثر توان اعم از اتوبوس های ملکی و خصوصی تحت نظارت نسبت به جابجایی نمازگزاران اقدام می کند. همچنین عوامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در زمان برگزاری نماز عید فطر به صورت آماده باش خواهند بود.

اکران بیلبوردهای ویژه ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف تبریز

اکران تابلوهای ویژه ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف شهر تبریز در راستای فضاسازی‌های شهری برای نمود هر چه بیشتر حال و هوای معنوی ماه مبارک رمضان در سطح شهر توسط اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز انجام یافت.

تابلوهای شهری به عنوان یکی از ظرفیت های مهم تبلیغاتی برای انتقال پیام های شهروندی و انتقال این مضامین برای شهروندان به شمار می‌رود و بر این اساس تعداد ۱۵ عدد از بیلبوردهای شهری با همین مضمون و در جهت ترویج و توسعه هر چه بیشتر مفاهیمی همچون حس نوع‌دوستی و مهربانی در میان همشهریان و روزه داران در نقاط مختلف شهر نصب شد.

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز با تاکید شهردار تبریز همواره در مناسبت‌های مختلف نسبت به ایجاد فضاسازی‌های مرتبط و مناسب در سطح شهر، اقدام کرده و در ماه مبارک رمضان نیز این فضاسازی به شکل قابل توجهی حال و هوای معنوی در سطح شهر ایجاد کرد.

همچنین برنامه زنده تلویزیونی ترتیل خوانی قرآن کریم با مشارکت اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز طی روزهای ماه مبارک رمضان از شبکه استانی سهند پخش شد. این برنامه تلویزیونی همه روزه از ساعت ۱۸ با پخش زنده یک جزء از قرآن کریم از مصلی اعظم امام خمینی (ره) تبریز از شبکه تلویزیونی سهند آذربایجان شرقی به روی آنتن رفت.

راه اندازی خطوط ویژه شبانه اتوبوسرانی برای لیالی قدر

شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه برای اولین بار در لیالی پر فیض قدر، جهت تکریم و رفاه حال شهروندان و همچنین تسهیل در رفت و آمد شب زنده داران، خطوط ویژه راه اندازی کرد. این خط ویژه در مسیر آبرسان – راه آهن و بالعکس و از ساعت ۲۳ تا ۳ بامداد نسبت به جابجایی شهروندان در این شب های پرفیض اقدام کرد.

بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی از ناوگان حمل و نقل عمومی از مصلای اعظم امام خمینی (ره)، مسجد جامع، دانشگاه تبریز، مهدیه تبریز و گلزار شهدای وادی رحمت بعد از اتمام مراسم لیالی قدر جهت جابجایی مسافران به مقصدها خدمات ارائه کردند. حوزه های اجرایی و نظارت و بازرسی و همچنین خودروهای امداد در جهت پشتیبانی فنی و امدادی در این شب ها بر ارائه سرویس دهی مطلوب بصورت میدانی نظارت داشتند.

ویژه برنامه های مذهبی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز

در ماه امضان امسال، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز صدها ویژه برنامه فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در دستور کار داد که برگزاری ۶۰ جلسه تفسیر روزانه قرآن کریم، کرسی‌های تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان در مناطق دهگانه شهرداری تبریز، برگزاری مسابقه اذان آوای ماندگار، برگزاری همایش سحر اولی‌ها و تجلیل از نوروزه داران در مناطق دهگانه شهرداری تبریز از جمله برنامه‌های فرهنگی شهرداری تبریز در ایام ماه مبارک رمضان بود.

همچنین به مناسبت ماه مبارک رمضان در مناطق دهگانه و سازمان‌های تابعه شهرداری تبریز، نشست‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی ویژه این ماه برای پرسنل شهرداری و با حضور کارشناسان مذهبی و ائمه جماعات برگزار شد.

بخش دیگری از برنامه‌های فرهنگی ماه مبارک رمضان در راستای تکریم مناسبت‌های ویژه این ماه از قبیل ولادت امام حسن(ع)، شهادت امام علی(ع)، شب‌های احیا، روز قدس و عید فطر و بخش دیگر در قالب اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری در محلات و مناطق دهگانه پیش بینی شده بود.

افطارلیق، میهمان شب های آسمانی تبریز

ویژه برنامه “افطارلیق” برای دومین سال متوالی هرشب به غیر از لیالی قدر و ایام سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، با هدف افزایش نشاط معنوی در بین شهروندان توسط شهرداری منطقه پنج برگزار شد و ویژه برنامه “شب های آسمانی” نیز از اول ماه مبارک رمضان همه روزه بعد از افطار با حضور هنرمندان و کارشناسان مطرح تبریزی در فرهنگسرای الغدیر اجرا شد.

شهرداری های مناطق مختلف نیز در ایام ماه مبارک رمضان با اجرای ویژه برنامه هایی میزبان خانواده ها و روزه داران بودند.

پارک بزرگ، پارک امیرکبیر، پارک سرباز گمنام و سایر بوستان‌ها و فضاهای عمومی شهرداری منطقه۴ تبریز در شب‌های ماه مبارک رمضان، میزبان جمع‌های افطاری خانواده‌ها بود و به همین منظور، رسیدگی مستمر به وضعیت نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی در دستور کار عوامل خدماتی منطقه قرار گرفته بود.

ویژه برنامه گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)، شهادت امام علی(ع)، شب‌های احیا و روز قدس در حالی با استقبال بی نظیر شهروندان در فرهنگسرای بزرگ الغدیر برگزار شد که این برنامه ها در راستای تکریم مناسبت‌های ویژه ماه مبارک رمضان در قالب اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری در محلات و مناطق دهگانه برگزار در نظر گرفته شده بود.

تبریز و شهر همدلی

همزمان با ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه‌های “شهر همدلی” نیز توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز برگزار شد. این ویژه برنامه در قالب جُنگ های رمضانی، در پارکها و محله های منتخب مناطق ده‌گانه شهرداری تبریز برگزار شد تا با تلفیقی از برنامه‌های شاد و معنوی، پذیرای شهروندان باشد. در این برنامه‌ها که در قالب ۱۰ ویژه برنامه شهر همدلی، از روز نهم تا هفدهم ماه مبارک برگزار شد، تلفیقی از برنامه های مذهبی و مفرح، برای شهروندان اجرا شد. شهر همدلی از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز برنامه ای بود که برای همدلی و مهربانی اقشار مختلف شهروندان و زمینه سازی برای جمع آوری کمک های نقدی برای آزادی زندانیان غیرعمد مالی در نظر گرفته شده بود. این اقدام، همزمان با سنت حسنه گلریزان و با همراهی ستاد دیه استان برگزار شد.

این ویژه برنامه ها هر شب پس از افطار با حضور شهروندان متدین شهر و جمعی از هنرمندان و فعالان اجتماعی تبریز برگزار شد و اولین برنامه آن نیز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت، همزمان با نهمین روز ماه مبارک، با همکاری شهرداری منطقه ۱ تبریز در پارک شمس اجرا شد و سپس در پارک ولایت شهرک اندیشه و در محل موزاییک فرش چهارراه شهید بهشتی و چند پارک دیگر تبریز برگزار شد.

پرسش و پاسخ مذهبی در خیمه معرفت

برپایی خیمه‌های معرفت در چهار پارک شهر تبریز، دیگر برنامه ای بود که شهرداری تبریز به مناسبت ماه مبارک رمضان آن را برگزار کرد. خیمه های معرفت در طول ماه رمضان، در چهار پارک در مناطق مختلف شهر و با حضور روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه قم جهت پاسخ به سوالات شرعی و شبهات دینی شهروندان و به منظور برگزاری ویژه برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی برای خانواده ها و به ویژه کودکان و نوجوانان و همچنین عرضه محصولات فرهنگی دایر شد و شامل غرفه‌های کودکان و نوجوانان، غرفه‌های مشاوره خانواده، غرفه عرضه محصولات فرهنگی و قرآنی و پرسش و پاسخ مذهبی بود.

ویژه برنامه‌های خیمه‌های معرفت در پارک شمس تبریزی در منطقه ۱ شهرداری، پارک ابوریحان و یادگار امام (ره) در منطقه ۳ شهرداری و مهر ولایت در منطقه ۷ همه روزه از ساعت ۲۰ تا ۲۴ در ماه مبارک رمضان برپا بود.

بسیج ماشین آلات برای اجرای طرح خدمات محله ای

طرح خدمات محله ای توسط معاونت خدمات شهری و اجرایی شهرداری به مناسبت ماه مبارک رمضان، طرحی بود که در راستای اجرای اقدامات خدماتی و رفت و روب محلات در این ماه معنوی در بعضی از مناطق از جمله منطقه ۵ اجرا شد. طرح خدمات محله ای به مناسبت ماه مبارک رمضان، با بسیج ماشین آلات و اکیپ های این معاونت از ابتدای این ماه شروع شد و تا عید سعید فطر ادامه داشت. حذف نازیبائی های بصری، ترمیم و مرمت جوی های آب، دریچه گذاری، رنگ آمیزی جداول، نخاله برداری، شستشوی ایستگاه های اتوبوس، گلکاری در میادین و فضاهای سبز و رنگ آمیزی دیواره زیرگذرها از مهم ترین اقدامات انجام شده در قالب طرح خدمات محله ای ماه مبارک رمضان بود.

فضاسازی مطلوب برای راهپیمایی عظیم روز قدس

شهرداری کلانشهر تبریز به مناسبت راهپیمایی روز قدس نیز اقدامات ویژه ای انجام داد که از جمله این اقدامات می توان به فضاسازی گسترده در سطح شهر اشاره کرد.

امسال نیز همچون سال های گذشته اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز با فضاسازی های گسترده شهر به استقبال راهپیمایی عظیم روز قدس رفت.

این اداره کل، تمهیدات لازم را برای برگزاری باشکوه مراسم راهپیمایی این روز، اعم از تبلیغات محیطی، سیستم صوتی، استقرار جایگاه ویژه مراسم و آذین بندی آن و … تدارک دید.

تمهیدات ویژه آتش نشانی برای برگزای نماز عید فطر

عوامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در زمان برگزاری نماز عید فطر به صورت آماده باش خواهند بود.

بر این اساس، در روز برگزاری نماز عید فطر عوامل این سازمان با تجهیزات لازم در محل برگزاری نماز عید فطر و محدوده آن حضور خواهند داشت. آتش نشانان سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز با تجهیزات کافی در زمان برگزاری نماز عید فطر در محل مصلی و محدوده آن که شهروندان نمازگزار در آن هستند، به دو صورت مستقر و گشت حضور خواهند داشت.

عوامل سازمان آتش نشانی از یک ساعت قبل از حضور شهروندان در این محل تا دو ساعت بعد از اتمام نماز در این محدوده به ارائه خدمت می پردازند.

خدمات گسترده ناوگان اتوبوسرانی در عید سعید فطر

ناوگان حمل و نقل عمومی با حداکثر توان اعم از اتوبوس های ملکی و خصوصی تحت نظارت به استقبال عید سعید فطر می رود.

طبق برنامه ریزی انجام یافته، ناوگان اتوبوسرانی از ساعت ۶ صبح عید سعید فطر از تمامی خطوط شهری و حومه تبریز نسبت به جابجائی نمازگزاران به محدوده مصلای اعظم امام خمینی (ره) اقدام می کند.

همچنین در راستای تکریم سالمندان و افراد کم توان در روز عید فطر، چهار دستگاه مینی بوس نیز برای جابجایی این افراد در مراسم نماز عید سعید فطر به صورت رفت و برگشت تا جایی که امکان تردد باشد، در نظر گرفته شده است که نسبت به ارائه خدمات رایگان به این افراد انجام وظیفه می کنند.

پس از اتمام مراسم با شکوه نماز عید سعید فطر تمامی اتوبوس ها در پایانه ها مستقر و جهت رفاه حال و آسایش نماز گزاران، مرحله دوم خدمات رسانی را آغاز می کنند. ۱۶ دستگاه اتوبوس پشتیبان نیز از واحد گشت در پل قاری و پایانه جمهوری استقرار می یابند تا در صورت نیاز به نمازگزاران خدمات ارائه کنند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.