آیرال خبر ،حتما می‌دانید که سال‌هاست وزارت آموزش و پرورش آماری دقیق از شمار دانش‌آموزان معتادش ارائه نمی‌دهد و حتی برخی مسوولان این سازمان منکر اصل قضیه شده‌اند و گفته‌اند به‌طور کلی دانش‌آموز معتادی در کشور وجود ندارد!سال 84 اعلام شد از هر 100 دانش‌آموز ایرانی دست‌کم 13 نفر در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و حدود 30 هزار دانش‌آموز معتاد در کشور وجود دارد. همچنین براساس پژوهش دانشگاهی دیگری در سال 84، بررسی وضعیت اعتیاد دانش‌آموزان معتاد به عنوان مشتی نمونه خروار از دانش‌آموزان سراسر کشور، ثابت می‌کرد حشیش در میان مواد مخدر مختلف، انتخاب اول دانش‌آموزانی است که از سر کنجکاوی قصد دارند نوعی از مواد مخدر را امتحان کنند و به‌خیال خودشان معتاد نشوند. به عبارتی دیگر، تبلیغات دروغ درباره اعتیادآور نبودن حشیش، آن را به بیشترین ماده مخدر مصرفی درمیان نوجوانان تبدیل کرده است.

 

آیرال خبر ،حشیش ماده مخدری توهم‌زا و حاصل ترشح رزینی برگ‌های خشک شده گیاه شاهدانه هندی یا کانابیس است اما ماری‌جوانا سرشاخه‌های گلدار این گیاه است. با این حال حتی برخی کارشناسان مواد مخدر نیز گاهی ماری‌جوانا و حشیش را مترادف هم به کار می‌برند و به همین دلیل وقتی اصطلاحاتی مانند پنیر، کره، علف، گراس، بنگ، جرس و… از طرف کارشناسان به کار می‌روند، گاهی ممکن است منظورشان ماری‌جوانا باشد بخصوص در مواردی که کلمات علف و گراس استفاده شوند.حشیش روش‌های بسیار متنوعی برای مصرف دارد. گاهی معتادان آن را در دوغ یا آبگوشت می‌ریزند و می‌خورند! گاهی هم آن را با کشک یا پنیر مخلوط می‌کنند. زمانی هم آن را در هویج جاسازی می‌کردند و می‌کشیدند! اما شایع‌ترین روش مصرف این مخدر، تدخین آن از طریق سیگار است. این همان روشی است که در ایران و بخصوص در میان جوان‌های مصرف‌کننده از دیگر شیوه‌های مصرف شایع‌تر است. در این روش، توتون سیگار را با حشیش مخلوط می‌کنند و بار دیگر در ورق سیگار می‌پیچند. معتادان به این عمل اصطلاحا «بار زدن» می‌گویند.شاید بپرسید سیگار حشیشی را چطور می‌توانید تشخیص بدهید؟ معمولا سیگار حشیش، دست‌ساز است؛ شل به نظر می‌آید و سطحش چروک خورده است و یک سرش مثل قیفی کاغذی پیچیده شده است.حشیش در میان فروشندگان متوسط مواد مخدر، کیلویی خرید و فروش می‌شود و رده‌های پایین‌تر، آن را به شکل تخته‌ای می‌خرند. تخته‌های حشیش شبیه برگه‌های بسیار کلفت لواشک است و فروشندگان آنها را برش می‌دهند و به تکه‌هایی به نام تخته تقسیم می‌کنند و به معتادان می‌فروشند و آنها هم تخته‌ها را به قطعات کوچک ‌تر 2 تا 4 گرمی تبدیل می‌کنند و همراه توتون در ورق سیگار می‌پیچند. این ماده مخدر معمولا در جمع‌ها و مهمانی‌ها مصرف می‌شود و مصرف‌کنندگان علائمی همچون قرمزی چشم، خنده‌های بی‌امان و بی‌دلیل، پرحرفی، پر آب شدن دهان و هذیان گویی دارند. پس از مصرف حشیش، معتادان اشتهایی غیرطبیعی پیدا می‌کنند که به اصطلاح به آن «اشتهای گاوی» می‌گویند و عمل خوردن بی‌امان‌ پس از مصرف هم «نشئه‌خواری» خوانده می‌شود.

این جوان ها بیشتر در معرض اعتیاد هستند

اگر نوجوان یا جوان تان، دوستان مصرف‌کننده حشیش دارد، اگر دچار تفاوت‌های شناختی است برای مثال اختلال کمبود توجه دارد یا ضریب هوشی بالاتری نسبت به همسالانش دارد، اگر نتوانسته‌اید کانون خانوادگی کم تنش و آرام برایش فراهم کنید، اگر دوستانی اهل مصرف مواد مخدر انتخاب کرده است و اگر هنوز به او یاد نداده‌اید در برابر برخی از درخواست‌ها محکم و قاطع بگوید نه، باید این احتمال را بدهید که شاید روزی مصرف‌کننده حشیش شود.

تحمل داریم! در حد صفر!

اصطلاح «تحمل صفر» را شنیده‌اید؟ این اصطلاح یعنی اگر فردی حتی یک بار حشیش مصرف کند این امکان وجود دارد که به آن وابسته شود و به همین دلیل کارشناسان، بهترین راه جلوگیری از افزایش اعتیاد به حشیش را پیشگیری از اولین نوبت مصرفش می‌دانند. اعتیاد به معنای وابستگی و میل شدید و بیمارگونه برای مصرف هر چه بیشتر ماده مخدر است. همان‌طور که گفتیم یکی از شایع‌ترین علل مصرف حشیش در میان نوجوانان ایرانی شنیده‌های آنها درباره اعتیادزا نبودن این ماده است. اعتیاد به هر ماده مخدر، هم وجه روانی و هم وجه جسمانی دارد. اعتیاد به حشیش روانی است.

 

قارچ توهم زا چگونه است؟

مواد مخدر توهم زا علاوه بر اثرات ناشی از اعتیاد (وابستگی جسمی ـ روانی، عوارض جسمی و هزینه مالی) به دلیل اثرات توهمی باعث آسیب به فرد یا اطرافیان می شوند. طیف مواد توهم زا بسیار وسیع بوده و به طریق شیمیایی یا از گیاهان و قارچ ها استخراج می شوند.یکی از قارچ هایی که ایجاد مسمومیت می کند قارچی به نام پسیلوسیبین است. این قارچ به نام قارچ سحرآمیز شناخته می شود. قارچ به صورت خوراکی استفاده شده و به خوبی از راه دستگاه گوارش جذب می شود. این قارچ را حتی اگر خشک کنند یا بپزند، قدرت سمی خود را از دست نخواهد داد.

دوز معمول: چون اندازه قارچ و غلظت مواد موثر در آن متغیر است ارتباط اندکی بین تعداد قارچ مصرفی و اثرات توهم زایی آن وجود دارد. مصرف ۵ تا ۱۰۰ قارچ می تواند موجب اثرات توهم زایی شود. اثرات بالینی: تقریبا ۳۰ دقیقه پس از مصرف قارچ، علائم شروع می شود و مدت اثرات توهم زایی آن تقریبا ۴ تا ۶ ساعت است.مواد فعال قارچ باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک در بدن می شود. سیستم سمپاتیک در مقابله با هر نوع استرس و هیجانی فعال می شود تا بدن توانایی تقابل با شرایط را داشته باشد. ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد، مردمک چشم گشاد شده و گُرگرفتگی در صورت قابل مشاهده است. موهای روی تن فرد سیخ، عضلات سفت و دمای بدن افزایش می یابد.اثرات توهم زایی قارچ ممکن است به صورت لذت بخش یا عذاب آور باشد که این حالات به خلق غالب و انتظارات استفاده کننده و عوامل محیطی و بیرونی بستگی دارد. اثرات توهم زایی آن گرچه مشابه ال اس دی بوده، ولی از شدت کمتری برخوردار است. عوارض: اثرات جانبی جدی قارچ توهم زا بندرت اتفاق می افتد، اما تشنج و افزایش دمای بدن ممکن است بروز کند.

تشخیص: تست های دارویی عادی نمی توانند “پسیلوسیبین “را تشخیص دهند و تشخیص فقط بر اساس مشاهده قارچ و بررسی در آزمایشگاه تخصصی قارچ انجام می شود. اقدامات درمانی: مهم ترین اصل در برخورد با مسمومیت انواع قارچ ها رساندن بیمار به مراکز مسمومیت است. به یاد داشته باشید که شباهت میان قارچ ها زیاد بوده و ممکن است به جای هم اشتباه گرفته شوند.نداشتن علائم در مسمومیت با قارچ ها دلیل بر غیر سمی بودن آنها نبوده و باید بیمار در مراکز مخصوص تحت بررسی و آزمایش قرار گیرد. کنترل علائم مبتلایان با درمان علامتی صورت می گیرد. این درمان شامل تجویز آرام بخش ها می شود. در مورد قارچ های توهم زا لازم است تا زمان پایداری علائم تحت نظر باشند.

ن.شته :پریناز اسبلی

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.