جلسه امروز شورای شهر تبریز با تحلیف محمدحسن اسونچی، عضو سیزدهم و بررسی برنامه پنج ساله شهرداری همراه بود.

به گزارش آیرال خبر، در جلسه امروز شورای شهر تبریز شهرام دبیری در سخنان پیش از دستور ضمن تسلیت شهادت سرهنگ خلبان محمدرضا رحمانی اظهار داشت: خلبانان شجاع و غیور همیشه در عرصه‌های مختلف پیشرو بودند و یاد و خاطره آنها همیشه زنده است.

وی همچنین ضمن تبریک سال نوی میلادی به هموطنان مسیحی از مردم آذربایجان نیز تقدیر کرد و گفت: از مردم غیور آذربایجان که در مسائل اخیر آرامش را حفظ کردند و مطالباتشان را به صورت مسالمت آمیز عنوان کردند و اجازه سواستفاده به دشمنان ندادند، تشکر می‌کنم.

رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به رونمایی از کتابچه آموزش شهروندی عنوان کرد: از شهرداری به خاطر خلق اولین دیگر با رونمایی از کتاب آموزش شهروندی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش تشکر می‌کنم زیرا حرکت خوبی بود که اگر تداوم داشته باشد به عنوان اولین‌های دیگر برای تبریز ثبت می‌شود.

پس از این سخنان دبیری طبق دستور جلسه امروز مراسم تحلیف محمد حسن اسوتچی انجام شد.  وی بعد از ادای سوگند در نخستین صحبت‌های خود اظهار داشت: از تمام کسانی که در این راه خطیر مرا همراهی و کمک کردند، تشکر می‌کنم، برخی‌ها از منظر محبت حرف‌هایی می‌زنند که شما فلان کار انجام می‌دهید اما کار شورایی یک کار جمعی است.

وی ادامه داد: اگر تمام افراد شورا همت کنند کارها پیش می‌رود و اگر همت جمعی نباشد کاری پیش نمی‌رود. خداوند روح آقای اشرف‌نیا را مورد لطف خود قرار دهد و اینکه به جای مرحوم اشرف‌نیا آمدم، ناراحت هستم.

عضو جدید شورای شهر تبریز با اشاره به درگذشت مرحوم اشرف‌نیا ابراز داشت: در طی پنج دوره شورا چنین مساله‌ای وجود نداشت اما این هم تقدیر و پیش‌آمد بنده بود. از هردو رئیس شورا و اعضا که ۲۷ ماه مرا در جلسات شورا به عنوان مهمان تحمل کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: برخی اتفاقات در شورای پنجم رخ داده که حسرت ما در شورای چهارم بود و امیدوارم ادامه‌دار باشد، این صندلی تعارف برنمی‌دارد و اعتماد مردم ما را در این جایگاه نشانده است اما اگر اراده جمعی نباشد حتی با بیشترین امکانات هم توفیق انجام کاری را نخواهیم داشت.

دستور بعدی جلسه بررسی نامه شهرداری تبریز در خصوص معرفی یک عضو شورا برای عضویت در سازمان عمران بود که فریدون بابایی‌اقدم با رای اعضای شورا به عضویت این سازمان در آمد.

افشاگری نائب رئیس از تخلفات واگذاری یک قرارداد

سونیا اندیش بعد از این دو دستور جلسه طی تذکری به شهرداری در خصوص موضوع پارک‌های حاشیه‌ای عنوان کرد: در خصوص پارک حاشیه‌ای مستنداتی دارم که قابل توجه اعضای شورا و شهردار است، کل سرمایه‌گذاری ثابت پارک حاشیه‌ای یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان آمده که البته بنده بعید می‌دانم حتی نیمی از این را هزینه کرده باشند و ظاهرا این شرکت پول میز و صندلی‌اش را نیز حساب کرده است.

وی ادامه داد: درآمد سالیانه این طرح ده میلیارد تومان آورده شده و IRI( نرخ بازده طرح)  آن ۹۵ درصد است که بعد از قاچاق انسان، اسلحه و مواد فکر می‌کنم این چهارمین قراردادی است که IRI آن ۹۵ درصد است!

نائب رئیس شورا با بیان اینکه تخلفات مختلفی در واگذاری پارک‌های حاشیه‌ای به این شرکت صورت گرفته است، گفت: البته این واگذاری نه با مناقصه و نه مزایده انجام نشده بلکه شناسایی سرمایه‌گذار نامیده شده است! جالب است که در قرارداد این شرکت با پارکبان‌ها آمده که اگر سه روز در یک ماه کمتر از ۳۰۰ هزار تومان کار کنند، اخراج می‌شود!

محرم محمدزاده دیگر عضو شورا بود که بعد از سونیا اندیش تذکراتی را به شهرداری تبریز مطرح کرد. وی در خصوص موضوع تبدیل وضعیت‌ها در شهرداری تبریز عنوان کرد: موضوع تبدیل وضعیت کارکنان به شکل غیرقابل قبول در حال انجام است و به کسانیکه فوق دیپلم یا دیپلم دارند، ظلم می‌شود.

این عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: این افراد مشغول کارشان بودند و وقت نکردند به دانشگاه‌هایی که مدرک پخش می‌کنند، بروند و نباید حق این افراد ضایع شود و کسانی به میدان بیایند که تحت حمایت برخی اعضای شورا هستند!

وی افزود: از شهردار تشکر می‌کنم که همراه با شهرداری منطقه 10 در برخی محلات پله ساخته‌اند. همچنین مصوبه‌ای که در شورا در خصوص آرایشگاه‌های زنانه تصویب شد اجرایی نمی‌شود و گفته می‌شود که قانون همان است. اگر قانون همان است برای چه اینجا نشسته‌ایم و تصمیم‌ می‌گیریم؟

بدهی 24 میلیاردی دولت به شهرداری تبریز

غلامحسین مسعودی ریحان نیز طی تذکری با اشاره به مشکلات قراردادی و مشکلات کارگری شرکت پارک حاشیه‌ای تبریز گفت: کارکنان این شرکت که همان پارکبان‌ها هستند با مشکلات متعدد از جمله نداشتن قرارداد روبه‌رو هستند.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز همچنین با بیان اینکه دولت از بابت جریمه‌های ترافیکی باید ۲۴ میلیارد تومان به شهرداری تبریز پرداخت می‌کرد تاکید کرد: معلوم نیست دولت چرا این مبلغ را به شهرداری پرداخت نکرده‌ است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز به جای سهم دولت در مترو شهری اظهار داشت: دولت چرا سهم خود را پرداخت نمی‌کند و این بار را به گردن شهرداری می‌اندازد.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: مسئولان استانی و نمایندگان مجلس نمی‌توانند حقوق شهروندان استان را از دولت بگیرند گفت: دولت در پرداخت مطالبات شهرداری درست عمل نمی‌کند و شهرداری را با مشکل مواجه کرده است.

فریدون بابایی‌اقدم دیگر عضو شورا بود که طی تذکری اظهار داشت: عزیزان در پایگاه هوایی شهید فکوری مدت‌هاست که در انتظار حضور در صحن علنی شورا هستند و امیداورم این موضوع در دستور جلسات بعدی گنجانده شود.

وی با بیان اینکه کتاب آموزش شهروندی کار ارزشمندی بود که انجام شد، گفت: امروز در هرج و مرج شهری زندگی می‌کنیم اما با جاافتادن این کتاب به مرور رفتارها تغییر می‌کند و نتایج آن را خواهیم دید.

عضو کمیسیون عمران شورا تاکید کرد: سریعا عضو سوم کمیسیون عمران را مشخص کنیم. هفته گذشته آقای نیکوخصلت کار داشتند که جلسه کمیسیون را تنها برگزار کردم که قانونی نبود زیرا باید در جلسات کمیسیون حداقل دو عضو شورا حضور داشته باشد.

عبدالله تقی‌پور نیز در خصوص ادغام سازمان پارک‌ها و فضای سبز عنوان کرد: به دلیل ادغام این دو سازمان هیئت‌مدیره تعیین نشده و جلسات تشکیل نمی‌شود، با قید یک فوریت اعضای هیئت رئیسه را مشخص کنیم تا جلسات را برگزار کنند.

این پیشنهاد تقی‌پور با مخالفت رئیس شورا مواجه شد و بناشد تعیین اعضای هیئت مدیره به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.

ادامه بررسی احکام برنامه پنج ساله شهرداری تبریز

در ادامه طبق روال هفته‌های گذشته احکام برنامه پنج ساله شهرداری تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

محمدفرج‌قلیزاده در خصوص بند 54 این برنامه عنوان کرد: من این برنامه را مفصلا خوانده‌ام. اما در برنامه کلی مسائل آورده شده و در آخر یک کلمه شفافیت درج شده است! تا زمانی که فرآیند و سیستم اصلاح نشود مردم از ما ناراضی خواهند بود و این اصلاح با یک کلمه محقق نمی‌شود.

بابایی‌اقدم نیز در خصوص این مساله ابراز داشت: از ابتدای شورای پنجم هم تاکید کرده‌ایم که هزینه‌های شهرداری زیاد است و تمام فکر و ذکر شهردار تبریز تامین حقوق‌ها شده و مسائل عمرانی در رده بعد قرار دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه به کاهش نیروی مازاد و شایسته سالاری در برنامه پنج ساله شهرداری توجه نشده است.

محمدباقر بهشتی در پاسخ به این اظهارات تاکید کرد: اگر بنا باشد بر روی تمامی موارد بحث کنیم اشکالات متعدد نمود خواهد یافت، برای بندها اصلاحیه پیشنهاد دهیم و بر کلیات آن ایراد نگذاریم. باید برای کلیات این برنامه رای‌گیری کنیم، زیرا اگر اینگونه پیش برویم طولانی خواهد شد.

در ادامه موحدنیا، معاون شهردار تبریز در خصوص شایسته‌سالاری و به‌گزینی عنوان کرد: ما اکنون یک سامانه یکپارچه اداری نداریم اما سازمان فناوری اطلاعات در حال طراحی سامانه‌ای است که اطلاعات نیروی انسانی یک جا جمع شود.

وی ادامه داد: در طول سه یال اخیر 206 نفر بازنشته شدند که باید از طریق آزمون جایگزین این افراد را مشخص کنیم. هیچگونه تبدیل وضعیتی انجام نشده و اگر مدرکی از کارکنان گرفته می‌شود برای تکمیل مدارک در سامانه است.

جدال لفظی بابایی‌اقدم با دبیری!

بابایی‌اقدم با بیان اینکه از این سخنان قانع نشده است، تشریح کرد: در ماده ۵۴ برنامه هیچ شایسته سالاری وجود ندارد و برخی افراد خودشان را سرکار آورده‌اند و برای آنها حقوق و بیمه رد کرده‌اند.

رئیس شورای شهر از بابایی‌اقدم درخواست کرد که با اعلام پیشنهاد جلسه را طولانی نکنند که این موضوع با واکنش بابایی‌اقدم مواجه شد. وی در واکنش به تذکر دبیری گفت: بگذارید حرف‌هایمان را بزنیم و همه چیز را قربانی مدیریت جلسه نکنید.

دبیری نیز در پاسخ عنوان کرد: ما چیزی را قربانی نکردیم و تنها می‌خواهیم اعضا کوتاه صحبت کنند و وقت جلسه گرفته نشود.

ایرج شهین‌باهر، شهرداری تبریز نیز در خصوص ایرادات اعضای شورا به برنامه پنج ساله یادآور شد: این برنامه یک برنامه کلان است اما برخی اعضا تصور می‌کنند لایحه است و باید بند به بند تصویب شود، اگر کلیات این برنامه تصویب شود در برنامه‌های یک ساله دغدغه شورا نیز برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص شفاف‌سازی برای مردم سعی کردیم تمام قراردادها و طرح‌ها را در سایت قرار دهیم و اکثر اطلاعاتی که مربوط به عموم است و در گذشته محرمانه تلقی می‌شد، روی سایت قرار دارد. باید این موضوع را هم عنوان کنم که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش هزینه داشته‌ایم.

در پایان بهشتی با درخواست تصویب کلیات این برنامه خاطرنشان کرد: باید کلیات این برنامه را تصویب کنیم و یک جلسه را به پیشنهادات اختصاص دهیم زیرا اگر اینگونه پیش برویم بررسی این برنامه تمام نخواهد شد.

وی ادامه داد: قانونا باید قبلا پیشنهادات را می‌دادند و در جلسه نمی‌شود پیشنهاد داد، شش جلسه گذشته و هنوز بررسی این برنامه را به نصف نرسانده‌ایم.

در پایان مواد 54 تا 67 این برنامه با اصلاحات در نظر گرفته شده تصویب شدند.

گفتنی است؛ در این جلسه از کارگران و کارمندان شهرداری که با دوچرخه رفت و آمد می‌کنند، تقدیر شد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.