جلسه امروز شورای شهر تبریز اگرچه پر مصوبه بود اما خالی از حواشی نیز نبود و بار دیگر ریاست سونیا اندیش بر شورا مورد انتقاد محرم محمدزاده قرار گرفت.

به گزارش آیرال خبر، شکور اکبرنژاد صبح امروز در آغاز جلسه شورای شهر تبریز اظهار داشت: از زحمات چندین ساله خدابخش برای آذربایجان‌شرقی چه در کسوت استاندار و چه قبل از آن، نهایت تشکر را داریم و برای دکتر پور محمدی که فردا معارفه خواهند شد، آرزوی موفقیت دارم.

وی ادامه داد: انتخاب مجدد مسعودی ریحان را به عنوان رئیس شورای اسلامی استان به او تبریک عرض می‌کنم و امید دارم همه شوراها در عمل به وظایف خود و گره گشایی از مشکلات مردم توفیق داشته باشند.

رئیس شورای شهر تبریز در خصوص مشکلات معیشتی مردم عنوان کرد: از همه مسئولان در همه رده‌ها، تقاضا داریم نسبت به معیشت مردم و دشواری‌هایی که زندگی عموم شهروندان با آن واجه شده است، حساسیت نشان داده و هر چه سریعتر شرایط بهبود استانداردهای زندگی مردم کشور را فراهم آورند.

شهردار تبریز: اگر بناست وزارت کشور تصمیم بگیرد، جلسات شورا برگزار نشود 

در ادامه ایرج شهین‌باهر در خصوص ابلاغ نظر وزارت کشور درباره سازمان‌های وابسته به شهرداری گفت: در ماده ۵۴ ساختار اداری مورد بحث است اما برخی نگرانی‌هایی که در خصوص عملکرد سازمان‌ها وجود داشت که برای برطرف کردن آن این ماده را تدوین کرده بود تا رویه‌ها را اصلاح کند؛ این ماده تدوین شده اما پاک کردن صورت مساله بود و راه‌حل منطقی نبود.

شهرداری تبریز تاکید کرد: اگر قرار است که وزارت کشور تصمیم بگیرد نیازی نیست که دیگر جلسات شورا برگزار شود و منتظر بمانیم که وزارت کشور چه نظری دارد!

در ادامه شورای شهر با اکثریت آرا بر نظر پیشین خود مبنی بر اصلاح اساسنامه سازمان‌ها تابعه شهرداری اصرار ورزید.

عبدالله تقی‌پور در خصوص اصلاح و بهسازی نهر شاهی ائل گلی نیز تصریح کرد: زمانی که شاهگلی ثبت تاریخی شد منبع آن ۲۰ کیلومتر نهر شاهی از اسپر خان است که در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شرکت‌های تعاونی مسکن در مسیر این نهر ساخت و سازهایی انجام داده که باعث شده این نهر از بین برود و حالا آب شاهگلی از چاه‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

بابایی‌اقدم نیز در ادامه توضیح داد: اتفاق مشابه در پایگاه دوم شکاری رخ داده و کل فضای سبز آنها در حال از بین رفتن است، آبخوان‌های پایگاه دوم شکاری از وسط شهر می‌گذشت و مدتی است که لوله‌ی  آن آسیب دیده و آب منطقه‌ای می‌گوید نمی‌تواند آب آنجا را تامین کند.

وی افزود: فضای سبزی که بسیار برای آن تلاش شده در حال از بین رفتن است و چون داخل محدوده پایگاه می‌باشد شاید نتواند شهرداری ورود کند به همین دلیل شورا مصوبه‌ای در این خصوص نیز داشته باشد تا فضای سبز پایگاه از بین نرود.

در همین راستا طرح پیشنهادی کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در خصوص احیا و بازسازی نهر شاهی مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

در ادامه غلامحسین مسعودی‌ریحان در واکنش به گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ عنوان کرد: در این گزارش شفاف نشده بدهی‌هایی که وجود دارد چه درصدی شامل دوره پنجم شورا و چه درصد به قبل از شورای پنجم مربوط است.

وی افزود: چرا همه هزینه‌ها را نقدی می‌دهند اما بیمه کارگران که ارتباط مستقیم با سلامت آنان دارد پرداخت نمی‌شود و به سازمان تامین اجتماعی بدهی‌ها باقی می‌ماند؟

رئیس شورای استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به بدهی شهرداری تبریز به اشخاص حقیقی گفت: شهرداری به برخی اشخاص حقیقی بدهی میلیاردی دارد اما امروز این افراد حتی برای هزینه زندگی روزمره‌شان نیز محتاج هستند.

وی ادامه داد: این کار باعث بدبینی پیمانکاران به شهرداری می‌شود و متاسفانه وقتی هم پیگیر کار افراد می‌شویم ما را متهم می‌کنند به اینکه چه پولی به شورا داده شده که پیگیر کار هستند!

شهرام دبیری نیز در خصوص گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ تصریح کرد: تحقق کلی بودجه شهرداری قابل قبول است ودر خصوص بودجه مناطق نیز مطابقت وجود دارد البته این را در نظر بگیریم حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بازپرداخت بدهی بانکی در بودجه جاری آمده که متعلق به بودجه عمرانی می‌باشد.

اعضای شورا شهر با اکثریت آرا کلیات تفریغ بودجه را مورد تصویب قرار دادند.

محمدزاده: چرا نمی‌توانیم جریمه از رستورانی در بهترین نقطه را دریافت کنیم؟

در ادامه محرم محمدزاده با انتقاد از روند مدیریت جلسه اظهار داشت: چرا هرکس که می‌خواهد در خصوص هر موضوعی نیم ساعت صحبت می‌کند اما به ما اجازه صحبت کردن نمی‌دهید؟ اگر اینگونه باشد از جلسات بعد کنار خبرنگاران می‌نشینم و از روی کاغذ حرف‌هایم را می‌خوانم.

وی ادامه داد: پنج نفر در هیئت رئیسه نشسته‌اید و هفته‌هاست که اجازه نطق پیش از دستور نمی‌دهید، هروقت خواسته‌اید جلسه برگزار کرده و لغو می‌کنید.

عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به پرداخت ۶۱ میلیاردی حقوق نیروهای شهرداری تصریح کرد: شرکت همشهری چند درصد از این مبلغ را برمی‌دارد و چرا اجازه داده نمی‌شود شرکت‌های دیگری با همین مشخصات شکل بگیرند؟

وی ادامه داد: چرا شهرداری توان دریافت جریمه هفت میلیاردی از یک رستوران در بهترین نقطه شهر را ندارد در حالیکه برای پرداخت صد هزار تومان مطالبه کارگرانمان مشکل داریم، کدام اصحاب زر و زور پشت این قضیه نشسته‌اند که نمی‌توانیم طلبمان را اخذ کنیم.

محمدزاده در انتقاد از سخنگوی شورا نیز گفت: سخنگوی شورا در صدا و سیما موضوعات مطروحه در جلسه شورا را به صورت گزینشی منعکس می‌کند گویی که ما حرفی نزده‌ایم اگر این روند ادامه داشته باشد اسنادش را منتشر می‌کنم.

سونیا اندیش نیز که در غیاب اکبرنژاد ریاست جلسه را به عهده داشت در واکنش به سخنان محمدزاده تاکید کرد: بنا شده چند هفته نطق پیش از دستور نباشد تا دستور جلسه‌هایی که ماه‌ها مانده‌اند در شورا بررسی شود و سپس به روال سابق باز خواهیم گشت.

در ادامه محمد اشرف نیا در خصوص لایحه شهرداری تبریز در خصوص کمک ۱۵۰ میلیون تومانی به هیئت امنای مسجد رفیع واقع در چهارراه منصور برای احداث سرویس های بهداشتی گفت: کمک به مساجد پسندیده است منتهی برای مشارکت شهرداری برای ساخت سرویس بهداشتی، باید مختصات ویژه پروژه‌های مشارکتی مشخص باشد.

محمدزاده نیز در این خصوص ابراز داشت: سوالی که وجود دارد این است که چرا بسیاری از مساجد حاشیه شهر پس از سال‌ها آمد و رفت نمی‌توانند ۱۰ میلیون تومان کمک از شهرداری دریافت کنند اما  این مسجد به صورت یکجا ۱۵۰ میلیون تومان کمک مالی از شهرداری می‌گیرد؟!

بنا به پیشنهاد نایب رئیس شورای شهر، این لایحه برای تکمیل اطلاعات و رفع نواقص در خصوص شکل کمک یا مشارکت، به بررسی های کارشناسی بیشتر موکول شد.

در ادامه لایحه شهرداری در ارتباط با احداث سردرب و اصلاح مبادی ورودی پارک بزرگ تبریز باموافقت اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

دبیری در خصوص لایحه کمک شهرداری تبریز به شواری استان آذزبایجان شرقی و شهرستان تبریز به ترتیب به مبلغ ۱۱۰ و ۴۰ میلیون تومان گفت: سال گذشته به ازای ۶ ماه، مبلغ ۳۰ میلیون تومان به شورای شهرستان تبریز پرداخت شد اما امسال کمیسیون برنامه و بودجه برای یک سال مبلغ ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته است، لذا تقاضا دارم رای گیری برای اصل لایحه شهرداری یعنی کمک به مبلغ ۵۰ میلیون تومان رای گیری شود.

شورای شهر ضمن مخالفت با پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه، اصل لایحه شهرداری مبنی بر کمک ۱۵۰ میلیون تومانی به شورای اسلامی استان و  کمک ۵۰ میلیون تومانی به شورای شهرستان را مورد تصویب قرار داد.

در پایان شورای شهر کمک ۱۰۰ میلیون تومانی شهرداری تبریز به ستاد اربعین استان را مورد تصویب قرار داد.

در بخشی از این جلسه کریم صادقزاده در واکنش به انتشار تصاویری در خصوص ضرب و شتم پیرمدر جگرفروش گفت: تا به حال کسی در این خصوص حرفی نزده و مسئولیت قبول نکرده است اما شهرداری باید در این باره شفاف سازی کند.

وی ادامه داد: تا جایی که من تحقیق کرده‌ام این موضوع ربطی به شهرداری منطقه پنج ندارد و مربوط به شهرداری منطقه یک است.

از نکات جالب این جلسه ترک زود هنگام جلسه شورا توسط محمد فرج قلیزاده، فریدون بابایی‌اقدم و شکور اکبرنژاد بود که با ترک جلسه توسط رئیس شورا اندیش به عنوان نائب رئیس اداره جلسه را برعهده گرفت که باز هم مورد انتقاد محرم محدزاده قرار گرفت.

همچنین از این جلسه کارت‌های سبز،زرد و قرمز به اعضای شورا برای اعلام نظر داده شده است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.