آیرال خبر،در سال های اخیر ما شاهد نامگذاری سال ها با رویکرد اقتصادی بودیم که گاها رهبری معظم انقلاب برای پایه ریزی ،فرهنگ سازی و جامعه پذیری از فرهنگ هم استفاده کردند.( سال فرهنگ و اقتصاد).
با ارج نهادن به تلاش برخی دلسوزان نظام برای تحقق شعار سال های گذشته باید تاکید کرد که اغلب از شعار و بنر و همچنین برگزاری نشست ها و همایش ها فراتر نرفت و این نکته را از لابلای گلایه های غیر مستقیم رهبر انقلاب میشد فهمید.
در سال های اخیر اما مباحث اقتصادی امام خامنه ای همراه با نماد سازی بود تا با ایجاد انگیزه مضاعف و تعیین شاخص بتواند کاربردی تر از پیشین در صحنه اجتماعی و اقتصادی تبلور پیدا کند که اقتصاد مقاومتی نماد و شاخص این تفکر معین گردید.
البته باید اشاره کرد که اصطلاح اقتصاد مقاومتی حاصل یک تفکر و برگرفته از مباحث روز آکادمیک و عرصه اقتصادی است که غایت آن مقاوم کردن پایه های اقتصاد در یک کشور می باشد کما اینکه اقتصاد ایران به چنین برآیندی به جهت تحریم های یک طرفه و قلدر مآبانه غرب و آمریکا نیاز داشت.
اما این نماد هم بعضا در داخل کشور با تفاسیر مختلف و گاها تفسیر به رای و جناحی میشد و حتی شاهد تفسیر برخی مسئولان ارشد به ارتباط با خارج و استفاده از روابط اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی بودیم یعنی دقیقا خلاف آن، که هدفش درون زایی و خارج کردن اقتصاد از تاثیرات بیرونی است.
در این موقع باز شاهد ورود رهبری به بحث با هدف شتاب و پیگیری در عمل بودیم به طوری که ایشان خواستار ایجاد قرارگاه اقتصاد مقاومتی شدند یعنی عملیاتی کردن و کاربردی کردن راهبردهای آن.
اما در واقع یک طرف این عملیات که سهم بسزایی در. تحقق آن دارد مردم و همراه شدن قاطبه مردم که همواره جمهوری اسلامی ایران از این قدرت کم نظیر در اکثر صحنه های پیش رو بهره برده و مردم هم در راستای نشان دادن نقش محوری مردم در همه برهه ها و صحنه ها پیشقدم بودند.
در این نوشتار قصد بررسی موضوع بحثم در سیاست های اقتصادی دولت را ندارم و به این جمله بسنده میکنم که دولتمردان محترم خصوصا افراد و دستگاه های اقتصادی دولت باید به این باور برسند که گشایش در داخل نظام و با همدلی و مشارکت ملت و دولت هست.
سخن اصلی من جلب توجه ملت شریف است به مقوله انتخابات مرحله دوم (10اردیبهشت )و نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری معظم انقلاب هست که بهترین زمان برای عمل به موقع هست.
امام خامنه ای همواره به این نکته تاکید دارند که مجلس ریل گذار هست و روز اول فروردین امسال هم اشارات روشنی داشتند و با در نظر گرفتن اینکه برنامه ششم توسعه به دست مجلس دهم رقم خواهد خورد میشود نفراتی را تا صندلی های سبز بهارستان همراه کرد که به اقتصاد از نوع مقاومتی معتقد بوده و تحقق آن اولویت اصلی آنها باشد نه رفع حصر کسانی که از قطار انقلاب پیاده شده و ره افسانه با توهم قدرت زدند!

یادداشت روح الله دهقان نژاد95/1/12

کدخبر110733

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.