برج میلاد

شهردار تبریز از وزیر ارتباطات خواست در راستای تحقق شهر هوشمند، دستگاه های مرتبط شهری را ملزم به ارائه اطلاعات برای تشکیل پنجره واحد شهری نماید.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، ایرج شهین‌باهر، شهردار تبریز و نائب رییس کمیته شهرهای هوشمند و پویایی شهری “UCLG-MEWA” در سخنرانی خود در پنل نشست شهر هوشمند که با حضور شهرداران شهرهای غرب آسیا و منطقه خاورمیانه و نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تهران برگزار شد، مهم‌ترین چالش فراروی تحقق شهر هوشمند را نبود اطلاعات جامع دستگاه ها، عدم ارائه و اشتراک گذاری اطلاعات موجود در آن ها و نیز پنهان کاری و مقاومت در برابر مشارکت عنوان کرد.

شهردار تبریز افزود: با توجه به تمرکز گرایی در کشور و نبود حکمروائی شهری، پیشنهاد میکنم وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با دستور وزیر محترم به موضوع ورود کرده و دستگاه های مرتبط شهری را ملزم به ارائه اطلاعات برای ایجاد پنجره واحد شهری نماید.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز در این نشست بابیان اینکه «شهر چیزی جز مردم نیست» گفت: این واقعیتی است که باید بپذیریم و اگر اساس تغییرات و برنامه‌ریزی‌ها را بر این مبنا قرار دهیم بسیاری از مشکلات قابل‌حل است و پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای حادث می‌شود.

وزیر کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه نباید هوشمند سازی شهری به یک ویترین تبدیل شود، تأکید کرد: امروز بدون شیوه هوشمند سازی نمی‌شود شهرهایی مثل تهران، مشهد، تبریز و سایر کلان‌شهرهای کشور را اداره کرد و اگر شهرداری ها با استفاده از کلان داده‌های موجود نتواند مسیر حرکتی شهروندان را پیش‌بینی کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد و یا نتواند منشأ و میزان آلودگی‌های شهری را اندازه‌گیری کند، آن مدیریت، مدیریت کور خواهد بود.

وزیر دولت تدبیر و امید بابیان اینکه هوشمند سازی بسترسازی حضور شرکت‌های فناور و خلاق برای حل مسائل شهری است گفت: هوشمند سازی شهری داستان شرکت‌های ارزش‌افزوده نشود که فقط  برای تعدادی سرمایه‌دار ارزش‌افزوده ایجاد کرده است نه برای مردم، افزود: نباید با ساختارهایی که وجود دارد انحصار ایجاد شود و شرکتی به‌واسطه نزدیکی با یک اپراتور انحصاری در ارائه خدمات ایجاد کند و بعد اتفاقاتی بیفتد که امروز در ماجرای ارزش‌افزوده شاهدش هستیم. ارزش‌افزوده واقعی این است که داده‌های شهری را باز بگذاریم و اجازه دهیم مسابقه خلاقیت برای حل مسائل شهری و مردم راه بیفتد.

او با تأکید بر اینکه تمام صحبت من توجه به نقش هوشمند سازی در خدمات‌دهی به مردم است گفت: باید این کلیدی‌ترین شعار خدمات شهری باشد. ‌ وقتی بنا شد به مردم خدمات ارائه دهیم، مدل مشارکت دادن شرکت‌های خلاق، مدل رقابت، مدل آزادسازی دیتا و… همه‌چیز باید شفاف شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.