آیرال خبر- نود و دومین جلسه شورای شهر تبریز در غیاب نائب رئیس شورا صبح امروز برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر، صبح امروز محمدباقر بهشتی در بررسی لایحه شهرداری تبریز مبنی بر بازنگری در دستور العمل نحوه هزینه کرد اعتبارات مربوط به ماده ۱۷ بودجه سالانه اظهار داشت: این لایحه پیشتر در شورای شهر تصویب گردیده و با ایراد فرمانداری مواجه شده است در حالی که  با افزایش اختیارات شهردار در هزینه کرد این اعتبارات، بخش بزرگی از لوایح واصله به شورای شهر کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: بر اساس قانون شهرداری تا سقف پنج میلیون تومان هبه و ۱۰ میلیون تخفیف عوارض اجازه پرداخت دارد و بر مبنای این لایحه، اختیار شهردار در هزینه کرد اعتبارات ماده ۱۷% از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

عبدالله تقی پور نیز در خصوص این لایحه عنوان کرد: تفویض اختیار به شهردار برای هزینه کرد ماده ۱۷ اشکالی ندارد اما مشکل از آنجا ناشی می شود که با تصویب آن هر کس دسترسی بیشتری به شهردار داشته باشد بیشتر از این امکان بهره مند خواهد شد.

وی ادامه داد: یشنهاد می‌کنم کمک در قالب این ماده تنها برای اشخاصی ارائه شود که در چارچوب قوانین شهرسازی عمل کرده باشند نه کسانی که با تخلفات ساختمانی مراکب جریمه شده اند.

شهرام دبیری نیز ضمن موافقت با پیشنهاد تقی‌پور تصریح کرد: در عین حال نباید فراموش کنیم که در نقاط محروم شهر کسانی که قدرت رعایت قوانین شهرسازی را ندارند، مشمول این پیشنهاد نمی شوند!

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم این لایحه در دو قسمت پرداخت هبه و تخفیف عوارض باشد و برای هبه‌ها سقفی تعیین شود که شهردار در یک سال بیش از آن را پرداخت نکند و فکر می‌کنم این موضوع میزان هبه‌ها را کاهش خواهد داد.

فرج محمدقلیزاده نیز در خصوص این لایحه عنوان کرد: تجربه از چندین سال قبل که هبه‌ها ۱۵۰ هزار تومان بود نشان از آن دارد که این مساله تبدیل به کاسبی خواهد شد و حتی عریضه نویس‌ها در جلوس شهردار صف خواهند کشید.

وی ادامه داد: تصویب این لایحه شخص شهردار را گرفتار می‌کند زیرا نمی توان افزایش اختیارات را معادل ساماندهی دانست بلکه باید معیار برای پرداخت‌ها مشخص شود.

مسعودی ریحان: احساس می‌شود که هبه‌ها سفارش شده است

در ادامه غلامحسین مسعودی ریحان نیز عنوان کرد: همیشه نقد کرده ایم که در شورای سابق بیش از ۶۰ درصد مصوبات شورا را لوایح هبه تشکیل داده اند، لذا باید یک اصلاح اساسی در این حوزه ایجاد شود.

وی افزود: نباید همه مسائل  را به صورتی انتخاباتی مورد بررسی قرار دهیم!استقاده از تجارب شهرهای دیگر می تواند برای ما راهگشا باشد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه گفت: احساس غالب در بررسی لوایح هبه این است که این پرونده ها به سفارش و توصیه شهرداری یا اعضای شورا شکل می‌گیرد! با وجود همه مقاومت‌ها، هنوز هم لوایح هبه  گریبان ما را گرفته‌اند!

با تصویب اعضای شورای شهر، شهرداری مکلف شد لایحه ای جدید با لحاظ همه مولفه های کارشناسی در خصوص ساماندهی  اعتبارات ماده ۱۷ تدوین و به شورای شهر ارائه نماید.

انتقاد بابایی‌اقدم از اقدام برنامه “مطالبه”

در ادامه این جلسه فریدون بابایی اقدم در تذکر به شهردار تبریز تصریح کرد: با استقرار آقای شهین باهر در شهرداری انتظار داشتیم شهرداری جایگاه بیشتری برای شورای شهر قائل باشد اما متاسفانه تذکرات اعضای شورا بدون پیگیری باقی می ماند در حالی که در دوره سابق، قائم مقام شهرداری به تک تک تذکرات اعضای شورا پاسخ می‌داد.

وی در خصوص میدان دام تبریز نیز عنوان کرد: این شهر فاقد میدان دام است و شاهد یک فاجه در این حوزه هستیم، بعد از سیل میدان دام وجود ندارد و وضعیت روستای آناخاتون اسف بار می‌باشد!

عضو کمیسیون معماری و شهرداری گفت: هیچکدام از روستاهای الحاقی ما روشنایی مسیر ندارند و درباره وعده تخصیص اعتبار از سوی وزارت نیرو که با پیگیری‌های آقای اشرف‌نیا داده شده بود هیچ اقدامی نشده است.

وی تاکید کرد: در همه شهرها دستگاه‌های مختلف برای توسعه شهر دست به دست هم می‌دهند اما در تبریز صدا و سیما دو عضو شورای شهر را که با هم اختلاف نظر دارند برای مناظره مقابل هم قرار داده است که این به هیچ وجه زیبنده تبریز نیست!

فرج قلیزاده نیز در پاسخ به سخنان شهین‌باهر و بابایی اقدم اظهار داشت: آقای شهردار حالا که قصد دارید برنامه شب چله را به صورت مفصل برگزار کنید، لطفا توجه کنید که نیروهای شوای شهر هنوز حقوق ماه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند!

وی ادامه داد: درباره گزارش شش ماهه شهرداری، به رغم سپری شدن ۹ ماه از سال  هنوز هیچ گزارشی واصل نشده است.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: درباره تذکر آقای دکتر بابایی باید عرض کنم که ما نباید از گفتگو هراس داشته باشیم، چیزی که ترسناک است، حرمت شکنی است و بحمدالله دو عضو شورای شهر این فهم را دارند که از حرمت شکنی پرهیز داشته باشند.

شهین‌باهر: نمی‌شود شهرداری سد معبرکننده را دستگیر و اعضای شورا وساطت کنند

ایرج شهین‌باهر در پایان جلسه در پاسخ به برخی تذکرات توضیح داد: با توجه به عدم کیفیت آسفالت در سالهای گذشته با مشکل آسفالت در سراسر شهر مواجه هستیم و در شش ماه و یک سال نمی‌شود کاری کرد.

وی ادامه داد: روزانه یک هزار و ۳۰۰ تُن آسفالت در شهر تبریز توزیع می‌شود در حالیکه آب و فاضلاب بعد از حفاری هیچ رقمی را به شهرداری پرداخت نمی‌کند.

شهردار تبریز در خصوص پروژه‌های میدان آذربایجان گفت: کمیسیون تحقیق و نظارت و بودجه به مساله میدان آذربایجان ورود کنند و هزینه‌هایی که شده مشخص شود.

وی با اشاره به بحث وانت بارها تصریح کرد: باید در این خصوص یکصدا شویم اینکه ما وانت بار را بگیریم و عضو شورا بگوید آزاد کنید که نمی‌شود زیرا بعد از آزادی هم شائبه ایجاد می‌شود به همین دلیل تنها دادستان می‌تواند دستور آزادی را بدهد.

شهین‌باهر با بیان اینکه شهرداری مجری قانون است، عنوان کرد: اگر دلمان به حال این افراد می‌سوزد که هیچ اما اگر می‌خواهیم ساماندهی شود همه باید دست به دست هم بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در خصوص روشنایی روستاها تنها شهرداری موظف نیست بلکه اداره برق و غیره هم در این خصوص دخیل هستند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.