بهره برداری از سه پروژه عمرانی و آغاز عملیات اجرایی بوستان گلگشت

آیرال خبر- بررسی عملکرد یکساله ی اخیر شهرداری کلانشهر تبریز نشان می دهد، تفکر حاکم بر مدیریت شهری، بر رفع دغدغه های شهروندان معطوف بوده و تمام پروژه های عمرانی در وضعیت دشوار اقتصادی نیز به فعالیت خود ادامه داده و به اتمام می‌رسند.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، در جدیدترین پروژه ی مسیرگشایی شهری تبریز که دغدغه ی چندین ساله شهروندان محسوب می شد، آخرین ملک مسیر خیابان ارک تخریب و راه دسترسی به خیابان امام از این مسیر هموار گردید.

کوچه ارک، به خیابان پرترددی تبدیل شده بود و ترافیک سخت این کوچه در ساعات شلوغ معمولا حوصله اکثر رانندگان و مسافرانشان را سر می برد. این کوچه همچنین به علت یک طرفه بودن خیابان های شریعتی و طالقانی، مسیر اصلی ورودی شرق بازار از سمت فردوسی محسوب می شد. حال پس از پیگیری های مستمر و مجدانه شهرداری با تملک و تخریب مغازهای مسیر، کوچه ارک به خیابانی عریضی تبدیل گردید که عبور و مرور مردم در این مسیر را تسهیل خواهد کرد.

در بررسی پروژه های شهری یکسال گذشته در تبریز، نگاه تخصصی شهرداری به مسائل شهری بر همگان مبرهن بوده اما آنچه از سرعت ایجاد تغییرات کاسته، شرایط ویژه اقتصادی کشور است که به اذعان مسئولان ارشد کشور، موجب کاهش درامدهای پایدار شده و دست شهرداری ها را برای اجرای پروژه های مهم بسته است.

با اینحال شهرداری تبریز با غنیمت شمردن هر فرصت کوچک سعی بر این دارد که مشکلات شهری را بر پایه پارادایم های شهرسازی رفع کند.

ایرج شهین باهر، از بد شروع به خدمت در قامت شهردار کلانشهر تبریز، طی یکسال اخیر پروژه های کلانی را در دستور کار قرار داده که در هیاهوی رسانه های مختلف دیده نشده اند.

آغاز انتقال پادگان ارتش پس از چندین سال وقفه به خارج از شهر یکی از مهمترین اقداماتی است که به اذعان کارشناسان، برای آینده شهری مفید خواهد بود. شهرداری تبریز همزمان با انتقال پادگان، فاز اول مسیر گشایی آخر ارتش به کمربندی میانی را آغاز کرد که در آستانه اتمام قرار دارد. این پروژه منجر به روان سازی یکی از شاهراه های پرترافیک شهر خواهد شد.

شاید مهمترین پروژه‌ای که مورد بی مهری قرار گرفته و چندان به آن پرداخت نمی شود، ایجاد پارک ۱۰ هکتاری باغشمال در محل پادگان ارتش است. درحالی که درآمدهای شهرداری تبریز کاهش یافته و فروش اراضی پادگان ارتش می توانست به درآمدزایی شهرداری کمک کند، ایرج شهین باهر و اعضای شورای شهر با تصویب ایجاد پارک ۱۰ هکتاری در محل این مجموعه، گام بزرگی برای آینده فضای سبز و شریان تنفسی مرکز تبریز برداشتند.

فقر فضای سبز و باغ شهرتبریز نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که به سختی از نکته توجه افکار عمومی مردم شهر فاصله می گیرد و معمولا دغدغه جدی مدیریت شهری محسوب می گردد؛ عدم وجود حتی یک مورد تغییر کاربری فضای سبز آن هم در این شرایط اقتصادی که می توانست درآمد قابل توجهی ایجاد کند گواه این ادعاست. همچنین احداث ۱۳ پارک محله ای و چندین پارک در حال احداث دیگر برای ایجاد شریان های تنفسی در باغ شهری که عدم توجه کافی مسئولین چند ده سال گذشته به فضای سبز شهر، این واژه (باغ شهر) را از تبریز گرفته، حکایت از جدیت باهر برای تحقق خط قرمزش دارد.

نکته قابل ذکر دیگر ضرورت توازن در توسعه شهر است، در گذشته تبریز به شکل متوازن توسعه نیافته و این برای مردم مناطق کم برخوردار قابل پذیرش نیست، اما در سال اخیر تمرکز بیشتر پروژه ها و توسعه به مناطق کم برخودار سوق یافته تا بخشی از تفاوت های گذشته جبران گردد.

شهردار تبریز برای حل سایر دغدغه های مهم مردم شهر که شهرداری به نوعی با آن و یا قسمتی از آن (حاشیه نشینی و..) مرتبط بوده و حتی مسئول اصلی و متولی آن بشمار نمی رود، برنامه های تخصصی و طرح های عملیاتی آماده نموده، ولی اکثر طرح های بزرگ نیازمند حمایت های سایر دستگاه ها به ویژه دولت بوده که تا به حال در تامین سهم خود ضعیف عمل نموده اند ؛ همچنان که مشاهده می شود شهرداری تبریز در این شرایط مجبور می شود خود آستین بالا زده و از تزریق ۲۰۰ میلیارد به مترو گرفته تا احداث ۱۰۰۰ واحد برای حاشیه نشینها کارها را پیش ببرد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.