مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی گفت: فاطمه ایرانی اولین اسم ثبت شده در شناسنامه در کشور و مصطفی خان نیازی اولین نام در آذربایجان‌شرقی است.

اولین نامی که در ایران و آذربایجان‌شرقی شناسنامه گرفت

به گزارش آیرال خبر، احد جودی، امروز در نشست خبری به مناسبت سوم دی‌ماه، روز ملی ثبت احوال اظهار کرد: سوم دی‌ماه روز ثبت احوال است که در سال ۱۲۹۷ در چنین روزی تاسیس شد.

فاطمه ایرانی اولین اسم ثبت شده در شناسنامه در کشور و مصطفی خان‌نیازی اولین نام در آذربایجان‌شرقی

وی با بیان اینکه اولین شناسنامه در ایران به نام فاطمه ایرانی صادر شد، گفت: اداره‌های ثبت احوال به صورت رسمی در همه استان‌ها از سال ۱۳۱۴ تشکیل یافت.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اداره ثبت احوال در استان از سال ۱۳۰۵ تشکیل شد و اولین شناسنامه به نام مصطفی‌خان‌نیازی تنظیم شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف از ثبت احوال مشخص است و اصل هدف داشتن اطلاعات و آمار از هویت مردم بود، یادآور شد: به‌طوریکه ثبت احوال از زمان حضرت آدم بوده ولی رسمی نبود.

جودی خاطرنشان کرد: با توسعه تمدن‌ها به این سمت حرکت کردیم تا یک نهادی برای جمع‌آوری اطلاعات و آماری هویت‌ها فعالیت کند.

وی با بیان اینکه قوانین در بعد از تاسیس ثبت‌احوال پیشرفته بود ولی مطابقت با جامعه نبود، تصریح کرد: زیرا اکثر مسوولان آن دوران تحصیل‌کرده کشورهای خارجی بودند و سعی داشتند تا برنامه‌های آنها را برای کشور پیاده می‌کردند.

مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره بر اینکه اوایل تاسیس ثبت احوال توسط مردم تحریم شده بود و فکر می‌کردند قصد گرفتن مالیات، سربازی بردن را داریم، بیان کرد:حتی در برخی موارد می‌گفتند که ثبت احوال قصد فهمیدن نام زنان را دارد.

وی افزود: خداوند نیز دو فرشته را برای ثبت احوال انسان‌ها گذاشته است که همه ادیان آن را قبول کرده‌اند.

جودی ابراز کرد: در سال ۱۳۵۵، قانون کارت ملی مصوب شد ولی اجرایی نشد و بعد از انقلاب این قانون را به اجرا درآورده شد و منجر شد تا با تفاهم‌نامه با برخی سازمان‌ها ساماندهی‌هایی انجام گیرد.

وی افزود: امید است تا پایان سال، بخش زیادی از افرادی که کارت هوشمند دریافت نکرده‌اند، کارت خود را دریافت کنند.

آمار دقیقی از مهاجرت در استان نداریم

مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره بر اینکه شماره ملی، کد پستی دو شاخص مهم کارت هوشمند است ولی هنوز آمار دقیقی از مهاجرت در استان نداریم، خاطرنشان ساخت: پایگاه اطلاعاتی جمعیت آماده بوده و دیگر شماره ملی یک موضوع جاافتاده در جامعه می‌باشد.

۸۵ درصد مردم آذربایجان‌شرقی کارت هوشمند دریافت کرده‌اند

جودی متذکر شد: حدود ۸۵ درصد در استان کارت هوشمند دریافت کرده و یا ثبت‌نام کرده‌‌اند که اکثرا جزو دریافت‌کننده هستند.

کارت ملی‌های قبلی فاقد اعتبار هستند/ گروگیری کارت ملی جرم است

وی اضافه کرد: کارت ملی قبلی به دلیل اینکه شناسه انگشت وجود نداشت و مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت، از رده خارج شد، از این‌رو کارت ملی‌های قبلی اعتباری نداشته و هر دستگاهی که از آن استفاده کند، خلاف کرده است.

وی تاکید کرد: گروگیری کارت ملی و شناسنامه در هر سازمان، نهاد، بیمارستان خلاف و جرم می‌باشد.

آذربایجان‌شرقی ۴ میلیون و ۶۴۰ نفر جمعیت دارد

جودی با بیان اینکه کل جمعیت استان ۴ میلیون و ۶۴۰ نفر و جمعیت در تبریز یک میلیون و ۸۰۰ نفر است، اذعان داشت: با توجه بر اینکه ۱۵ الی ۶۵ سال جمعیت فعال است که طبق آن ۷۰ درصد جمعیت ما نیز فعال هستند که بهترین وضعیت جمعیتی می‌باشد و اگر برنامه نریخته‌ایم به خاطر عدم توجه به آمارها است.

مردان آذربایجان‌شرقی بیشتر از زنان است

وی با تاکید بر اینکه تا جمعیت دیده نشود، احوال آنها هم دیده نخواهد شد، گفت: اکثر روستاها به شهر تبدیل شده‌اند، از این‌رو ۷۳ درصد جمعیت شهری است و به نسبت جمعیت نیز از  ۱۰۹ نفر مرد، ۱۰۰ نفر زن داریم.

وی با اشاره بر اینکه ارائه آمار نرخ رشد جمعیت سالانه است که سال پیش این نرخ در کشور ۱/۲ بود که نرخ استان آذربایجان‌شرقی کمتر از آن است که این یک چالش است، گفت: روزی در دهه ۶۰ این نرخ چهار بود ولی الان یک شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اذعان داشت: عامل اصلی طلاق مشکلات عاطفی و عدم تربیت فرزندان نسبت به زندگی است.

کودکان را با کار بزرگ کنیم

وی با بیان اینکه در دین ما تاکید شده است که کودک را با کار بزرگ کنیم و در آن آمده است که کاری انجام دهد که باعث شکسته شدن کودک نشود، ابراز کرد: الان موضوع کودک کار را مطرح می‌کنیم و سیاه‌نمایی در آن خصوص انجام می‌گیرد در حالی که در ژاپن کودکان را با کار بزرگ می‌کنند ولی در  ایران باید توجه کرد که کودک کاری انجام دهد که صدمه‌ای به او وارد نشود.

جودی متذکر شد: آن چیزی که در کشور باید  اهمیت زیادی به آن دهیم این است که  باید به مردها، حقوق زن و تکلیف خود و به زنان حقوق مرد و تکلیف خود را آموزش دهیم که متاسفانه در کشور ما برعکس است.

وی با اشاره بر اینکه طلاق و ازدواج نسبت به گذشته در شرایط خوبی نیست، اضافه کرد: از سال ۱۳۸۶ به این طرف نسبت ازدواج و طلاق به ۳/۱ رسیده است که چندین سال در این حالت باقی‌مانده است ولی در هر صورت در شأن استان و کشور نیست.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.