آیرال خبر- مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز از برگزاری اولین همایش شهر هوشمند در تبریز خبر داد و گفت: این همایش روز چهارشنبه ۱۲ دی ماه از ساعت ۹ تا ۱۱ در سالن همایش شهرداری تبریز برگزار می‌شود.
به گزارش آیرال خبر به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، احمد فیضی در نشست خبری اولین همایش شهر هوشمند با بیان این‌که هدف نهایی از شهر هوشمند ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است، اظهار کرد: رشد جمعیت شهرنشین و پیچیدگی مدیریت شهرها باعث شده تا زندگی شهری از اهمیت بالاتری برخوردار شود، در این زمینه چالش هایی وجود دارد که می توان با هوشمندسازی مدیریت و خدمات ارائه شده آنها را مرتفع کرد و مهمترین هدف ما از انجام پروژه هوشمند سازی این است که پایه و اساس شهر را بر اساس نیازها و سهولت آسان شهروندان در دسترسی به خدمات قرار دهیم.
وی با تاکید بر این‌که شهر هوشمند (Smart City) به شهری گفته می‌شود که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داری شش معیار اصلی حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط هوشمند، زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل و جابجایی هوشمند و انرژی هوشمند باشد، افزود: تکنولوژی های موجود در شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات آن شهر با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم داشته باشند.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با تاکید بر این‌که نیاز اساسی شهرهای هوشمند، جمع‌آوری داده‌های موجود است که مولفه‌ای برای شروع کار است، خاطرنشان کرد: مدیریت عملکرد شهرها بر اساس این داده ‌ها بسیار آسان تر شده و با استفاده از این داده‌ها می‌توان از وضعیت شهر در ابعاد مهمی چون ترافیک، محیط زیست، نیروی انسانی، بحث آلایندها و… آگاه شد و با بررسی و تحلیل آن، اقداماتی در راستای بهبود خدمات ارائه شده به شهروندان انجام داد.
وی با شهر تبریز پتانسیل بالایی برای هوشمند شدن دارد، خاطرنشان کرد: فرصت هایی که شهر تبریز دارد باعث می شود تا برای هوشمندسازی آن انگیزه ها و بسترهای بسیاری داشته باشیم، تبریز شهری با پتانسیل‌های بسیار بالاست و با انجام یکسری اقدامات در مسیر هوشمندسازی می‌توانیم به عنوان مرکز گردشگری کشور مطرح شویم. توسعه کسب و کارهای الکترونیک و پیوستن به اقتصاد هوشمند جهانی از دیگر موضوعات مهمی است که شهر تبریز باید به آن ورود کند.
وی با تاکید بر این‌که کلیه خدمات باید به سمت هوشمندسازی سوق داده شود، خاطرنشان کرد: ما در حوزه شهروند الکترونیک آموزش‌های آنلاین در اختیار مردم قرار داده و پشتیبانی‌های ۲۴ ساعته در این بخش می‌تواند مسافرت‌های درون شهری را به حد قابل توجهی کاهش دهد؛ این موضوع باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شده و کاهش حجم ترافیک شهری و آلاینده ها را به دنبال دارد.
فیضی در این خصوص با بیان این‌که کلیه خدمات باید به سمت هوشمندسازی و در قالب اپلیکیشن‌ها به مردم ارائه شود، ادامه داد: شهرها باید به صورت زیست محیطی ساخته شوند تا هیچ گونه مخاطره ای برای آیندگان نداشته باشد.
وی با بیان این‌که آماده ارائه سرویس‌های دیتای باز هستیم، خاطرنشان کرد: در تبریز بحث زیرساخت های شهر هوشمند باید مورد توجه اساسی قرار بگیرد و راه‌اندازی مراکز داده شهری، شبکه های ارتباطی، اینترنت و پهنای باند که نقش اساسی در توسعه شهر هوشمند دارد از جمله زیرساخت هایی که شهرداری در این رابطه فراهم کرده است.
وی با تاکید بر این‌که بحث پلتفرم داده های باز را نیز عملیاتی کرده‌ایم، گفت: تجهیز نقشه جامع تبریز به تمام خدمات از جمله اهداف ماست که تا کنون ۱۵۰ لایه نقشه آماده شده و در اختیار ارگان ها، سازمان ها، نهادها و مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با تاکید بر این‌که نیاز به فرهنگ سازی و آگاهی شهروندان از مطالباتشان داریم، افزود: در یک شهر هوشمند به راحتی می‌توان داده‌هایی را به دست آورد و سپس و با تحلیل آنها مشکلات را ریشه یابی و در جهت رفع آنها قدم برداشت، از این و هوشمند شدن تبریز، امری ضروری است.
وی در خصوص دلایل اصلی برگزاری همایش‌هایی با محوریت شهر هوشمند، تاکید کرد: به کارگیری ساز و کارهای سخت افزاری و نرم افزاری شهر هوشمند برای کشوری چون ایران که شهرهای آن بین مرحله گذار از الگوهای سنتی و مدرن و فرامدرن سرگردان هستند الزامی است، اما زمینه‌های موجود برای حرکت در این مسیر از نارسایی‌های زیادی برخوردار است که ‌باید ضمن رسیدن به یک آگاهی درست از آن، راهکارهای سنجیده‌ای را پیش گرفت. یکی از مولفه های افزایش آگاهی و ارائه راهکارهای موفق، برگزاری همایش‌ها ، نشست‌ها و سمینارهای مختلف در این خصوص است.
وی در پایان با بیان این‌که دبیرخانه شهر هوشمند در فاوا راه اندازی شده و سیاست‌های آن نیز تدوین شده است، افزود: عقد قراردادهایی در زمینه شهر هوشمند با نهادهای داخلی و خارجی در برنامه ما قرار دارد و ما در این رابطه کمر همت بسته‌ایم، چرا که شهروندان تبریز لایق زندگی در شهری سالم و آرام بوده و تبریز دارای چنین پتانسیلی است.
رونمایی از طرح‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز در اولین همایش «شهر هوشمند»
 
مدیر ارتباطات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز نیز در این نشست خبری اظهار کرد: هوشمندسازی شهر تبریز یکی از اهداف بزرگ سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری است که برای تحقق آن، نیاز به یک همت جمعی در سطح استان داریم.
مهدی حیدری با بیان این‌که برگزاری همایش روز چهارشنبه که اولین همایش شهر هوشمند در تبریز است، جنبه آگاهی بخشی در زمینه شهر هوشمند دارد، متذکر شد: معتقدیم که آگاهی کامل مدیران و شهروندان عامل مهمی در تحقق تبدیل شهر تبریز به شهر هوشمند است.
وی خاطرنشان کرد: کلیه شرکت‎های خصوصی، دولتی و استارتاپ‌ها می‌توانند با حضور در این همایش نسبت به پیاده سازی طرح‌های مرتبط خود با موضوع همایش اقدام کنند و همچنین فرصت خوبی است که بتوانیم از تفکرات و ایده های جدید آگاهی یافته و اطلاعات مفید و جامعی نیز به مدیران شهری، استانی و فعالان حوزه فناوری در زمینه شهر هوشمند ارائه دهیم.
حیدری با تاکید بر این‌که رونمایی از طرح‌های انجام شده از جمله برنامه‌های ما در اولین همایش شهر هوشمند است، یادآور شد: سامانه شهروند سپاری، سامانه جامع نقشه تبریز و سامانه پرسنلی شهرداری تبریز از جمله این طرح‌ها هستند و همچنین امضای توافق نامه هوشمندسازی کلانشهر تبریز با همکاری استاندار آذربایجان شرقی، شهردار محترم کلانشهر تبریز و رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز در حاشیه این مراسم از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.
وی در پایان گفت: در انتهای همایش شهر هوشمند از برند و تمبر تبریز هوشمند رونمایی خواهد شد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.