تبریز

مدیران و کارشناسان اداره فنی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز، راههای احیای نهرشاهی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، در بازدیدی که با حضور مدیرآب سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی و مدیران و کارشناسان اداره فنی سازمان انجام شد، مسیر تاریخی نهر شاهی و راه های احیای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

با توجه به نقش این نهر در تامین آب فضای سبز تفرجگاه ائل گلی و در راستای اصلاح و استفاده بهینه از منابع آبی موجود، برنامه ریزی های لازم برای احیای این مسیر در حال انجام است.

کوره‌ها و قنات‌های موجود در مسیر نهرشاهی، در جریان احداث بزرگراه نبی اکرم(ص) و شهرک های مسکونی تخریب شده بود که مقرر شد با اجرای این طرح دوباره احیا شود.

همچنین جلسه مشترکی با حضور مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و شهردار منطقه ۹ تبریز برگزار و مقرر شد برای مطالعه جوانب مختلف این طرح، مطالعات آن به مشاور سپرده شود و پس از اتمام این مرحله، فاز اجرایی آن آغاز شد.

گفتنی است نهر شاهی (شاه ارخی) به طول ۲۳ کیلومتر، قدمتی چند صد ساله دارد و طی صد سال گذشته از آب آن برای تامین آب فضای سبز تفرجگاه ائل باغی و استخر ائل گلی استفاده می شد. 

وسعت استخر ائل گلی تبریز حدود پنج هکتار است و عمق آن در ضلع جنوب شرقی ۳ متر و در ضلع شمالی ۹ متر است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.