آیرال خبر،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری اولین جشنواره سراسری آواها و نواهای دینی برای اولین بار در کشور در تبریز خبر داد.

به گزارش آیرال خبر،علی اکبر صفی پور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: این جشنواره با عنوان”ترنم آسمانی” روزهای 20 و 19 اسفندماه سال جاری در تبریز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره اتفاق خوبی در حوزه قرآنی در استان است، افزود: در راستای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه ضرووری است از هنری که زاییده مبانی دینی است، استفاده کنیم؛ چرا که هم نوایی می تواند موجب جذابیت و تاثیرگذاری بیشتری در سطح جامعه شود.

وی در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره اظهار کرد: نشر و گسترش هنر جمع خوانی قرآن و تواشیح در سطح جامعه، تولید آثار فاخر هم سرایی در مضامین و ارتقای سطح فنی در عرصه تواشیح از اهداف مهم برگزاری این جشنواره است.

صفی پور با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه این جشنواره روز پنج شنبه 20 اسفندماه بعد از نماز مغرب و عشا در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می شود، تاکید کرد: اجرای زنده همخوانی قرآن، مدیحه سرایی، تولیدات استودیویی، بخش ویژه قطعات به زبان خارجی و بخش ابتهال از جمله بخش‌های مختلف این برنامه است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: تعداد 178 اثر به دبیرخانه این جشنواره واصل شده است که تعداد 74 اثر برای اجرای زنده، 83 اثر برای تولیدات استودیویی و 21اثر ابتهال را شامل می شود.

وی با بیان اینکه در این جشنواره از داوران برجسته کشوری بهره گرفته می‌شود، گفت: بیش از 30 گروه در بخش های مختلف به مرحله نهایی راه یافته اند که روز اختتامیه توسط هیات داوران برگزیدگان نهایی اعلام می شوند.

وی گفت: تولید مجموعه قطعات استاندارد تواشیح، مدیحه سرایی، ابتهال و تولیدات استودیویی تهیه می شود تا به عنوان محتوای دیجیتال قرآنی در شبکه‌‎های مجازی عرضه شود.

صفی پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اظهار کرد: در آذربایجان‌شرقی تاکنون 1200 کانون فرهنگی و هنری تاسیس شده است که تعداد 200 کانون در سال جاری به افتتاح رسیده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه کانون های فرهنگی و هنری ظرفیت بزرگی در استان و به خصوص در روستاهای استان است، گفت: برای ارتباط با روستاییان و ارتقای سطح فعالیت های فرهنگی روستاها دو راه وحود دارد یکی تاسیس مهدقرآن و دیگری تاسیس کانون های فرهنگ هنری مساجد است که در سال های اخیر در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

وی افزود: بیش از دو میلیارد تومان از حوزه اعتبارات ملی برای تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد جذب شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه کتاب کار ویژه ای را آغاز کرده ایم، تاکید کرد: برنامه ای تحت عنوان “آگاهی هدیه دهیم” در آستانه عید نوروز تدوین شده است و فلسفه وجودی آن نیز این است که در نوروز از کتاب به عنوان هدیه برای کمک به اقتصاد نشر استان استفاده کنیم .

وی خاطرنشان کرد: 24 اسفندماه سالروز بزرگداشت پروین اعتصامی است که برنامه ویژه ای همزمان با 26 بهمن ماه در تالار 29 بهمن تبریز برگزار می‌شود.

فرهنگی وهنری 94/12/17

کدخبر110712

خبرنگارسرویس فرهنگ وهنر رحیم کاری نو 125

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.