ایوب آقاخانی

آیرال خبر- ایوب آقاخانی گفت: بنیه‌ی نمایشنامه‌نویسی در سطح کلان کشور باید تقویت شود.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار و روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز، این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در آستانه برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزا آقا تبریزی با بیان این مطلب اظهار داشت: بحث درام نویسی بعد از انقلاب بحثی تاریخ‌دار و درازدامن است که سال‌ها بزرگان تئاتر روی آن تاکید داشته‌اند.

وی افزود: نسبت‌سنجی میان تئاتری‌ها و تولید تئاتر در مقایسه با تولید نمایشنامه نشان می‌دهد که از نظر آمار ما نمایشنامه تالیف زیاد و به اندازه داریم اما واقعیت این است که به لحاظ کیفیت متاسفانه عقب‌تر از آمار تولید نمایش هستیم.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: بخش اعظمی از نمایشنامه های موجود در سطح کشور قابل نقد هستند و من شخصا از سال ۸۷ برای التیام این زخم پروژه جامع ملی آموزشی با عنوان پروژه چهار فصل تئاتر ایران راه‌اندازی کردم که بی‌وقفه تا سال ۹۱ و از سال گذشته تا امروز با هدف تقویت بنیه‌ی نمایشنامه‌نویسی در کشور در حال فعالیت است.

آقاخانی در خصوص برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی با مرکزیت تبریز گفت:  خوشحالم که یک جشنواره‌ی با تشخص با تمرکز بر نمایشنامه و با تکیه بر گوهر آذربایجان، میرزاآقا تبریزی در شهر من برگزار می شود.

مترجم و پژوهشگر تئاتر کشور خاطرنشان کرد: برگزاری تمام جشنواره‌ها در ذات خود معایب و محاسنی دارند اما در سیستم تئاتر کشور ما راه دیگری برای استعدادیابی و شناسایی نام‌های در تکاپو وجود ندارد اما باید عیب و حسن‌ها را روی کفه‌ی ترازو بگذاریم و ببینیم کدام سمت سنگینی می‌کند.

وی افزود: در نگاه شخصی من محاسن جشنواره‌ها و مشخصا جشنواره‌ی میرزاآقا تبریزی بیشتر از معایب آن است و این مسیر باید با تلاش برای برگزاری کم عیب‌تر ادامه پیدا کند. من دست تمام کسانی را که فراجناحی و فرادولتی و آزادتر به موضوع جشنواره نگاه می کنند به گرمی می‌فشارم.

ایوب آقاخانی در خصوص جایزه‌ای که در جشنواره به نام وی قرار داده شده گفت: در این‌باره شرمنده و در عین حال مفتخرم و توان توصیف حس خود را ندارم، این حرکت قابل تقدیری است که به کسانی که زندگی‌شان را صرف نمایشنامه‌نویسی کردند پیش از مرگشان توجه شود.

وی افزود: این جایزه برای من باعث افتخار است اما از طرفی هم متاسفم که در شرایط معاصر، نام دیگری از شهر تبریز یا استان آذربایجان‌شرقی با تالیفات و آثار اجراشده‌ای در سطح ملی به سختی می توان پیدا کرد. امیدوارم که بتوانم پرچم شهرم را با عملکرد خوب افراشته نگاه دارم.

بر اساس این گزارش، این جشنواره توسط انجمن مردم نهاد دانش‌آموختگان تئاتر تبریز و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز و سایر نهادها و ارگان‌های فرهنگی شهر برگزار می‌شود.

مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی ۳۱ اردیبهشت ماه است و اختتامیه جشنواره ۱۴ تیرماه مصادف با روز قلم در تبریز برگزار می شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.