ائل گلی

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، سخن بهار که می‌شود، گل آرایی طبیعت و به سبزه نشستن خاک تیره، در منظر نظر می‌آید. آنجا که برگهای نورسته با ترنم باران سر از خاک برمی آورند و خود را به دست نوازش خورشید می‌سپارند تا بالیده شوند. جان کلام این که اگر بهار زیباست، این زیبایی را از گل و گیاهانی وام گرفته که هریک با عطر و رنگی خاص، در حال جلوه‌گری اند.

همین خصلت است که طبع زیباپسند انسان را مجاب می‌کند تا در مکانهایی چون شهرهای بزرگ و محاصره شده در میان آهن و آجر، درخت بکارد و گل بنشاند و بتواند دمی فارغ از دغدغه‌های روزانه، خود را به دست زیبایی‌ها و جاذبه های طبیعی بسپارد.

تبریز، کلانشهری در دل طبیعتِ مرکب از کوه و دشت، مدتهاست که نیاز به فضاهای سبزی دارد تا نفس را در سینه اش تازه کند و نگاه مهربانش را از تیرگی ها به سبزی وشادابی بکشاند. این مهم نیز ممکن نیست مگر با کاشت درختان و نهال هایی که بتوانند رنگی دیگر به شهر و فضاهای عمومی آن بدهند.

بر همین اساس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری با برنامه ریزی های منسجم برای برگزاری مراسم درختکاری  در اسفندماه سال گذشته، مقرر کرد در فصل کاری سال ۹۸، حدود ۲۰۰ هزاراصله نهال در ۱۲ نقطه شهر کاشته شود که در گام اول در روز درختکاری ۴ هزار نهال از تولیدات داخلی سازمان کاشته شد و برای توسعه کاشت درخت و جلب مشارکت شهروندان در این خصوص، ۸۰ هزارنهال هم بین شهروندان توزیع شد.

۲۰ هزاراصله نهال از تولیدات نهالستان سازمان، میان مناطق دهگانه توزیع و برای کاشت در هفته درختکاری مورد استفاده قرار گرفت. برای فصل کاری هم مقرر شده تا تپه های مشرف به شهر زیر کشت انبوه بروند و طرح کمربند سبز تبریز، به مرحله تکمیل خود نزدیک شود.

مورد دیگر، تغییر الگوی مصرف آب و بهینه سازی آن در آبیاری فضاهای سبز است. از آنجایی که تامین آب مورد نیاز فضاهای سبز یکی از اصول پایه در برنامه فضای سبز  است، لذا سازمان در اولین گام برای مدیریت بهینه مصرف آب، اولین کنتور هوشمند آب را در ائل گلی نصب کرده که خود حرکتی مهم در زمینه اصلاح شیوه های آبیاری است. نصب کنتورهای هوشمند در فضاهای سبز مناطق دهگانه شهرداری تبریز هم دردست بررسی و اجرا است.

در کنار این اقدامات، برگزاری جلسات مشترک و تخصصی با کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی، اساتید دانشگاه تبریز و اداره آب فاضلاب استان با هدف بررسی بازچرخانی آب جهت استفاده در فضاهای سبز شهری، صورت می گیرد. با هماهنگی های صورت گرفته با کمیته انرژی شهرداری تبریز، تابلوهای برق فضاهای سبز نیز در راستای کاهش مصرف آغاز شده و نصب سیستمهای مانیتورینگ نیز در حال اجراست.

گلکاری پارکها و میادین شهر یکی دیگر از این اقدامات است که در مرحله کشت بهاره، علاوه بر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، توسط مدیریت فضای سبز در مناطق دهگانه شهرداری تبریز هم انجام شد. کاشت گونه های مقاوم در برابر تغییرات آب وهوایی تبریز و متناسب با وضعیت اقلیمی این شهر، از ویژگی های برنامه استقبال از بهار این سازمان بود. در این برنامه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نشا و پیاز گل در فضاهای عمومی شهر و پارکها به خاک نشست. مهم ترین ویژگی گلکاری‌های امسال، نصف شدن میزان خرید بوته و نشا است که دلیل آن با توجه به عدم کاهش سطح زیر کشت، استفاده از تولیدات داخلی سازمان است.

طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته، کاشتهای فضاهای سبز در تبریز، در سه مرحله انجام می گیرد. سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، پس از اجرای کاشت بهاره، کاشت تابستانه و کاشت پاییزه را نیز در پیش رو دارد که در این مراحل نیز، تاکید بر استفاده از استفاده از تولیدات داخلی سازمان است.

اما مهمترین اقدام سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، راه اندازی نرم افزار سرشماری درختان است که به صورتی منسجم و سازمان یافته آغاز شده است. به عبارتی دیگر عملیات پلاک کوبی درختان سطح شهر، یکی از وظایف ذاتی سازمان است که باید هر ۵ سال یکبار به روز رسانی شود. تهیه و راه اندازی نرم افزار سرشماری درختان که توسط متخصصان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری صورت گرفته، علاوه بر ایجاد سهولت در کار، موجب ثبت دقیق و ماندگاری اطلاعات مربوط به درختان موجود در سطح شهر می‌گردد. بدین ترتیب درختان، در عین حالی که از آسیب احتمالی قطع شدن در امان هستند، مشکلات موجود در چرخه زندگی و نیازهای آن نیز شناسایی و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سمپاشی‌های زمستانه و هرس پیش بهاری، یکی دیگر از اقدامات سازمان برای استقبال از بهار و آماده سازی  شهر جهت فرارسیدن بهار بود تا درختان و بوته ها، فصلی سالم و پر برکت را آغاز کنند.

فضاآرایی نوروزی و جانمایی المان های شهری، پیرایش و رنگ آمیزی مبلمان و تجهیزات شهری، آذین بندی و نورپردازی های معابر اصلی شهر، شستشو و رنگ آمیزی مراکز تجاری شهر و آماده سازی پارکهای میزبان گردشگری، دیگر آیتمهایی بودند که برای استقبال ازبهار توط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تدارک دیده واجرا شدند.

بافرارسیدن سال نو و آغاز بهار، صفحه دیگری از برنامه‌های سازمان گشوده شد و به عبارتی دیگر، خدمات رسانی سازمان در ایام نوروز هم تداوم داشت.

نظارت مدیران بر فضاهای سبز، تقویت و تثبیت المان‌های نوروزی و فعالیت مراکز ارائه گل و گیاه در روزهای تعطیل، از جمله این خدمات بود. اما نقطه قوت این خدمات، در روز سیزدهم فروردین همزمان با روز انس با طبیعت در تمامی پارکها و بوستانهای سطح شهر بود.

حضور شهروندان برای بهره گیری از طبیعت بهاره و برپایی سنتی دیرین، با ارائه خدمات از سوی واحدهای مختلف شهرداری و از جمله سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با انبوهی از رضایت روبه رو بود. علاوه بر این، سازمان و مدیریت های تابعه آن در مناطق دهگانه طی برنامه ای منسجم، در تعادی از پارکها و بوستانهای حوزه خود مستقر شده و سبزه ها و ماهی های نوروزی شهروندان را از آنان تحویل گرفتند تا حفظ سلامت محیط زیست شهری و طبیعت اطراف نیز تامین گردد.

آنچه مسلم است تمامی این اقدامات، بدون همکاری و تعامل عوامل سازمان و مدیریت های مناطق و بالاخص شهروندان، ممکن و میسر نبود و جا دارد که پیش از همه، از تمامی شهروندانی تقدیر کنیم که با اتکا به فرهنگ والای شهروندی، حفظ و توسعه فضاهای سبز هر و محل زندگی خود را بیش از پیش محقق می خواهند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.