شورای شهر

بافت حاشیه ای و فرسوده تبریز که حدود ۴۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که شورا و شهرداری تبریز اهتمام ویژه ای در پیگیری و اجرای راهکاری برای بازیابی و انتقال مساکن آن دارد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، یکی از دستور جلسات امروز شورای اسلامی شهر تبریز بررسی معضلات حاشیه نشینی و بافت های فرسوده بود که با حضور و گزارش ابوالقاسم سلطانی مدیرکل راه و شهرسازی استان همراه شد.

در جلسه امروز، سونیا اندیش به عنوان نایب رئیس شورا با بیان اینکه تبریز یکی از کلانشهرهایی است که بافت حاشیه به خود شهر غلبه کرده است، گفت: ما متوجه هستیم که وارث یک سری کم کاری ها و نابلدی های گذشته هستیم. مهاجرت روستایی موجب شده تا تبریز شدیدترین ضربه را بخورد چون ظرفیت و امکانات مهاجرپذیری را نداشته است.

وی با تاکید بر این نکته که باید جلوی زایش و افزایش حاشیه نشینی گرفته شود، اظهار کرد: مشکلی که اکنون شهرداری با آن درگیر است، موضوع تخلفات ساختمانی است که بدون ضوابط و مجوز ساخته شده است.

شهرام دبیری عضو شورای شهر تبریز نیز عنوان کرد: سیاست کلی جهانی در خصوص بافت های حاشیه ای، توانمندسازی در محل است. غیر از موارد پرخطر در دره و تپه که حین خطر دچار آسیب می شوند.

وی گفت: طی سال های اخیر بزرگترین معضل بافت های حاشیه ای برای جابجایی مساکن، این است که مسکن و شهرسازی زمین رایگان در اختیار شهرداری قرار نمی دهد.

محرم محمدزاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اعلام نام محلات در معرض خطرات بافت حاشیه نشینی شهر، اظهار کرد: ۱۸ محله بزرگ در بافت حاشیه نشین تبریز داریم که در معرض خطر قرار دارند اما با این حال با گذشت سال ها، وضعیت نامناسب این محل ها هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته است.

وی افزود: باید برای جان انسان ها ارزش و اهمیت قائل باشیم و نه روی کاغذ که باید در عمل به فکر جان انسان ها باشیم.

محمد اشرف نیا عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به لزوم توجه بیشتر به مناطق حاشیه نشین، گفت: بافت حاشیه نشینی سالهاست که در تبریز وجود دارد و دولت ها نیز برای این موضوع برنامه هایی داشته اند.

وی ادامه داد: نیاز حاشیه نشینی در تبریز بیش از ساخت هفت هزار واحدی است که وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به تبریز آن را عنوان کرده است.

غلامحسین مسعودی ریحان نیز به عنوان یکی از اعضای شورا توجه به تکمیل جاده تبریز – اهر را امری ضروری دانست و گفت: جاده تبریز – اهر برای اهالی منطقه یک جاده تراژدیک است و جان خیلی از هموطنان را گرفته است.

وی با بیان اینکه در بافت فرسوده باید به مسائل فرهنگی اجتماعی این مناطق توجه شود، یادآور شد: باید نحوه برخورد و اقدام در قبال بافت حاشیه ای در کشورهای دیگر مورد مطالعه قرار بگیرد و مسئول و نهاد ذیربط برای بافت های فرسوده مشخص و به مردم معرفی شود.

در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز همچنین ابوالقاسم سلطانی مدیرکل راه و شهرسازی استان در گزارش خود به اعضای شورا، گفت: نزدیک ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های استانی تعریف شده است و حدود ۵۰ درصد از پروژه های آزادراهی کشور در استان اجرا می شود.

وی ادامه داد:۷۰  درصد حجم سرمایه گذاری، آورده بخش خصوصی است و ما باید به دنبال مشارکت بخش خصوصی باشیم.

سلطانی با اشاره به اینکه در تبریز ۴۰۰ هزار نفر ساکن بافت های ناکارآمد هستند و دو هزار هکتار وسعت این بافت ها است، اظهار کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی مناطق بافت حاشیه ای و فرسوده، برای جابجایی ۳۰ درصد بافت ناکارآمد نزدیک ۴۵۰ هکتار فضا نیاز است.

وی افزود: مسئولیت موضوع بازآفرینی با توجه به ابعاد اجتماعی به عهده رئیس جمهور و در استان به عهده استاندار است و ۲۴ ارگان در این خصوص مسئولیت دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص آخرین وضعیت جاده تبریز – اهر، گفت: ۶۵ کیلومتر از جاده تبریز – اهر چهار خطه است و تا پایان سال ۲۰ کیلومتر دیگر نیز به آن اضافه می شود. برای تکمیل جاده تبریز – اهر ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.