مسجد جامع تبریز

آیرال خبر- امنیتی که در سایه انقلاب شکوهمند اسلامی بر کشورمان حاکم شده، زمینه‌های زیرساخت‌های گردشگری را فراهم کرده است و می‌توان از تبریز به عنوان یکی از الگوهای توسعه گردشگری در ایران یاد کرد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، گردشگری، صنعتی برای روزهای مباداست؛ یعنی دقیقا این‌روزها. این‌روزها که کشورهای ستمگر غربی اقدام به تحریم کالاهای صادراتی ما مثل نفت می‌کنند، فرصت فراهم‌تر است که به گردشگری به عنوان یک صنعت سودآور بیش‌تر توجه کنیم.

اینکه تبریز از سوی سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸میلادی بین ۵۷ کشور انتخاب شد، نشان می‌دهد که در دوران ۴۰ساله انقلاب شکوهمند اسلامی، این شهر به یک قطب گردشگری تبدیل شده است. و حالا زمان معرفی این داشته‌ها و جذب گردشگران است.

شاید لازم باشد بیش از هرچیز به ظرفیت‌های گردشگری تبریز مروری داشته باشیم.

مسجد کبود

مسجد کبود، که با نام گوی‌مسجد هم شناخته می‌شود، میان بناهای شاخص تبریز، معروف‌ترین و یکی از دیدنی های تبریز به‌شمار می‌رود. نام کبود به‌دلیل کاشی‌کاری آبیِ بسیار ظریف و پیچیده‌ی آن روی دیوارها و سقف مسجد، در کنار خطوط و نقوش اسلامی است.

رنگ آبی کاشی‌ها موجب شد نام مستعار «فیروزه‌ی اسلام» نیز به این مسجد داده شود. بنای اصلی مسجد در سال ۸۴۴ شمسی ساخته شد اما سال ۱۱۵۸، به‌دنبال زلزله‌ای شدید در تبریز، آسیب زیادی دید.

سال ۱۳۵۲، بازسازی مسجد با نظارت وزارت فرهنگ ایران آغاز شد اما تا به امروز هنوز ناتمام باقی مانده است. از بنای اصلی مسجد، فقط ایوان ورودی دست‌نخورده است.

موزه‌ی آذربایجان

موزه‌ی آذربایجان یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که نزدیک مسجد کبود بنا شده است. در سه سالن موزه، آثار تاریخی مهم شهر تبریز، ازجمله مصنوعات و اشیای پیداشده در حسنلو، نمایش داده می‌شود. قدمت این شهر به عصر آهن بازمی‌گردد. از آثار برجسته‌ی این موزه می‌توان به مجسمه‌های ساخت «احد حسینی» اشاره کرد که در زیرزمین موزه قرار دارند و موضوع آنها خشونت، جنگ و زندگی است.

ارگ تبریز

ارگ تبریز گذشته‌ی تاریکی دارد. زمانی خرابه‌های این دژ تاریخی محل اعدام مجرمان بود. مجرمان را از بالای دیوار به پایین پرت می‌کردند.

البته در افسانه‌ها می‌گویند یک‌بار زنی توانست با استفاده از چادرش به‌شکل چتر، از مرگ نجات پیدا کند. این ارگ ابتدا در دوره‌ی ایلخانیان ساخته شد و آرامگاه محسوب می‌شد.

سپس در قرن ۱۹‌ام، هنگام جنگ‌های بین روسیه و ایران، به قلعه‌ای نظامی تبدیل شد. بعدها در سال ۱۹۱۱، پس از حمله‌ی روس‌ها به ایران، از آن به‌عنوان مرکز فرماندهی استفاده می‌شد. این بنا نیز یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی و یکی از جاذبه های گردشگری تبریز است.

بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز در قرن ۱۶‌ام، مکان تجاری مهمی بود. این بازار به یکی از زیباترین بازارهای دنیا و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده با سقف‌های گنبدی مرتفع و خیابان‌های متعدد معروف بود.

هر چیزی که فکرش را کنید، از ادویه‌جات گرفته تا جواهرات، در سراسر بازار به‌فروش می‌رسد و بازدیدکنندگان، از گم شدن در کوچه پس‌کوچه‌های این بازار لذت می‌برند.

حتما از بازار فرش آن دیدن کنید. مجموعه فرش‌های زیبای ایران که هرکدام از آنها کار دست هستند، در دنیا شناخته شده‌اند. در دوره‌ی صفویه (قرن ۱۶ام)، این بازار که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، مهم‌ترین نقطه‌ی تجاری جاده‌ی ابریشم محسوب می‌شد.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که در انتهای غربی بازار تبریز قرار دارد. این مسجد در دوران سلجوقیان ساخته شده است. اما به‌دلیل اینکه تبریز در طول قرن‌ها، زلزله‌های شدیدی به خود دیده است، این مسجد بارها تخریب و سپس بازسازی شده است.

بنابراین بنای این مسجد، ترکیبی از هنر معماری قدیمی و معاصر استبیشترین قسمت این مسجد که جلب توجه می‌کند، مناره‌های بلند سه‌بخشی آن استالبته بخش ورودی این مسجد که به زیبایی موزاییک شده‌اند هم بسیار زیباست.

بازار ادویه

بازار ادویه به‌دلیل داشتن بیشترین تنوع در ادویه‌ها، به یکی از بهترین بازارهای ایران تبدیل شده است.

خوش‌خوراک‌ها از گشتن در غرفه‌های بازار و تماشای گیاهان و ادویه‌های گوناگونی که می‌توانند برای خوش‌طعم کردن غذایشان تهیه کنند، لذت می‌برند.

همچنین در این بازار، انواع گیاهان درمان طبیعی و حنا به فروش می‌رسد.

مقبره‌ الشعرا

ایرانی‌ها در دنیا شهره‌ی عشق به هنر و ادبیات هستند، بنابراین جای هیچ تعجبی نیست که برای احترام و گرامیداشت شعرای خود، آرامگاه بسازند.

یاد و خاطره استاد شهریار در آرامگاهی متعلق به خود او گرامی داشته می‌شود. همچنین بیش از ۴۰۰ شخصیت برجسته از دنیای هنر و ادبیات، از قرن نهم تا بیستم، در این مقبره دفن شده‌اند و مقبره‌های اصلی آنها به‌دلیل زلزله‌های مختلفی که در این شهر آمده، از بین رفته است.

خانه استاد شهریار

به‌غیر از آرامگاه استاد شهریار، ادب‌دوستان از موزه‌ی خانه‌ی شهریار، که زمانی محل سکونت او بود نیز دیدن می‌کنند. مسئولان مراقبت از خانه، تمام اموال شخصی شهریار را دست‌نخورده باقی گذاشته‌اند.

پارک ایل گلی

این پارک که با نام پارک ملی هم شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی تبریز است که در سابق پارک شاه‌گلی نامیده می‌شد. بازدیدکنندگان می‌توانند سبدهای پیک‌نیک خود را به این پارک بیاورند و در فضای باز آن غذا بخورند.

همچنین می‌توانند از یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های کنار دریاچه‌ی پارک، غذا بخرند. محبوبیت این پارک آن‌قدر زیاد است که افراد بسیاری هر روز به این فضای سرسبز می‌آیند. حتی آنهایی که دوست دارند، شبی را بیرون از خانه بگذرانند، چادر برپا کرده و تمام شب را در پارک می‌گذرانند.

دانشکده‌ی معماری دانشگاه هنر اسلامی

مجموعه‌ای از سه عمارت است که هریک حیاط و حوضچه‌های تزئینی خاص خود را دارد و با هم دانشکده‌ی معماری دانشگاه هنر اسلامی را تشکیل می‌دهند.

رشته‌کوه عینالی (عون بن علی)

رشته‌کوه عینالی یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که در شمال شهر تبریز واقع شده است و با خودرو، پیاده یا تله‌کابین می‌توان به آنجا رفت و از آنجا، چشم‌اندازی زیبایی از شهر تبریز را تماشا کرد.

قله‌ی کوه، به‌ویژه شب‌ها، کمی خنک می‌شود. بنابراین داشتن یک تکه لباس گرم بیشتر، ایده‌ی بدی نیست. نوشیدن یک فنجان چای در هوای بسیار خوب و تازه‌ی کوه، لذت بودن در آنجا را تکمیل می‌کند.

البته در بحث گردشگری، دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توسعه گردشگری وظایفی فراتر از شهرداری بر عهده دارند اما شهرداری تبریز اولین شهرداری کشور است که سازمان توسعه گردشگری دارد.

این سازمان وظایف مختلف در حوزه گردشگری بر عهده دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مدیریت چندین موزه و خانه تاریخی از جمله عمارت شهرداری، خانه استاد شهریار و… اشاره کرد.

تاکسی‌های از من بپرس و اتوبوس‌های تبریزگردی نیز از دیگر خدماتی هستند که این سازمان ارائه می‌کند. حدود ۸سال است که این ۲سرویس در سطح تبریز به‌صورت رایگان برای مسافران ارائه خدمت می‌کنند.

برای مثال در در مجموع در ۲ماه اول تابستان ۹۷، ۱۰۶هزار و ۸۰۰نفر توسط تاکسی‌های از من بپرس راهنمایی شده‌اند و این یک رقم قابل توجه است.

در رویداد جهانی «تبریز۲۰۱۸» هم شهرداری تبریز کمیته اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل را بر عهده داشت که در این حوزه اقدامات متعددی انجام داد.

صدور رایگان مجوز پروانه ساخت ۲۲ هتل و مسافرخانه و بهره برداری از مرکز همایش های بین المللی شهرداری، ساماندهی بازار تبریز و تلاش برای تکمیل پروژه مقبره‌الشعرا، انجام ۱۷۶ عنوان برنامه  در قالب جشنواره، همایش و اجلاس، سمپوزیم و هفته‌های فرهنگی و مسابقات ورزشی و نمایشگاه در سطح  ملی و فراملی در مجموعه شهرداری تبریز به منظور رویداد تبریز  ۲۰۱۸ انجام شده است.

برگزاری ۷۱ عنوان نمایشگاه و نشست ملی و بین المللی، امضای هفت تفاهم نامه، برگزاری ۱۷ هفته فرهنگی و خواهر خواندگی، تبلیغ در تمامی مراکز استان‌ها، برگزاری برنامه‌های رسانه‌ای و آموزشی و ملی و فراملی از جمله این برنامه‌ها بوده است.

امنیتی که در سایه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سراسر کشور حاکم شده زمینه را برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و جذب مسافران آماده کرده است. حالا این وظیفه ما شهروندان است که به عنوان میزبانانی مشاق، «سرمه چشم از غبار کفش مهمان» کنیم.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.