• استاندار آذربایجان شرقی در مراسم معرفی تبریز شهر جهانی بافت قالی با تقدیر از تک تک کسانی که با اتحاد و همدلی و همراهی مقدمات برگزاری این مراسم شکوهمند را فراهم کردند گفت: امروز آغاز یک تحول بزرگ در حوزه قالی استان است.به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده از عزم جدی مدیران اجرایی استان برای یک حرکت بزرگ در حوزه قالی خبر داد و افزود: تمامی دستگاههای اجرایی و دست اندرکار حوزه قالی هرآنچه می تواند مقدمه رونق قالی باشد آماده کرده اند. وی تاکید کرد : از امروز گامی بزرگ در این مسیر بر داشته خواهد شد.

    استاندار آذربایجان شرقی قالی را مجموعه ای از تمام عناصر فرهنگی دانست که در قالب یک محصول هنری به دنیا ارایه می شود. وی اظهار امیدواری کرد تا کسب این عنوان زمینه ساز رشد و پیشرفت و شکوفایی استان در دولت تدبیر و امید باشد و فردایی بهتر برای فعالان عرصه قالی را شاهد باشیم.

    نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم ملی با بیان اینکه کار تولید قالی سخت ولی ارزشمند است، نقش تولید و صادرات قالی را در ایجاد اشتغال  مهم و حیاتی دانست. آیت الله  مجتهد شبستری رکود اقتصادی حاکم بر جامعه را تاسف بار دانست و خطاب به دولتمردان و نمایندگان مجلس خواستار حل مشکلات حوزه صادرات قالی شد.

    در ادامه این مراسم، رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز قالی را سفیر فرهنگی کشورمان در عرصه بین المللی توصیف کرد. وی با ابراز خرسندی از رخدادهای خوب در حوزه قالی کشور همچون انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر جهانی بافت قالی از سوی شورای جهانی صنایع دستی و ثبت شهر هریس به عنوان برند دستبافته های روستایی توسط سازمان جهانی مالکیت فکری تصریح کرد: اتفاقات  خوبی در حوزه قالی کشور در جریان است و خوشبختانه از بستر های جهانی در این مسیر استفاده می شود.

    حمید کارگر به روند نزولی صادرات قالی در سالهای 90 تا 92 به واسطه تاثیر تحریم ها اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد تا با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم های صادرات قالی به آمریکا موجبات رونق اقتصادی قالی و توسعه صادرات آن فراهم شود. وی سهم 16 درصدی قالی در صادرات را مهم دانست و ابراز امیدواری کرد تا اتفاقاتی از این دست باعث جهش بزرگی در صادرات قالی شود.

    گفتنی است در این مراسم، اعتبارنامه شهر جهانی بافت قالی به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، شهردار تبریز و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اعطا شد و از تمبر شهر جهانی بافت قالی رونمایی شد. در انتهای مراسم نیز فرش بازبافته چلسی رونمایی و به موزه آذربایجان اهدا گردید.

  • فرهنگی 94/7/14
  • کدخبر110144
  • کدخبرنگار121
  • انتهای پیام/ 

     

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.