ترمینال بزرگ تبریز

آیرال خبر- جابجایی مسافران بین شهری توسط وسایل نقلیه مختلفی از جمله هواپیما، قطار، اتوبوس، خودروهای سواری و … صورت می گیرد که در این میان مسافرت با اتوبوس، به واسطه ارزان و ایمن بودن در قیاس با دیگر وسایل نقلیه مسافرتی، از اقبال عمومی بیشتری برخوردار است.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، پایانه های مسافربری برون شهری یکی از نقاطی است که معمولا در معرض دید افراد زیادی قرار می گیرد و علاوه بر خدمات دهی به مسافران، از لحاظ زیبایی و تمیزی نیز مورد توجه مسافران است. در روزگاری نه چندان دور، پایانه های مسافربری شهرهایی مثل تهران، شیراز و مشهد به لحاظ زیبایی و برخورداری از امکانات مختلف، مورد توجه مسافران قرار می گرفت و این در حالی بود که ترمینال جدید تبریز واقع در حاشیه اتوبان شهید کسایی، از زیبایی بصری چندان جالبی برخوردار نبود و امکاناتی در حد یک ترمینال مجهز نداشت. اکنون اما پس از چند سال، پروژه تکمیل ترمینال جدید تبریز به پایان رسیده و پایانه مرکزی تبریز به بزرگترین و زیباترین ترمینال کشور تبدیل شده که هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ برخورداری از امکانات در ردیف بهترین ها قرار دارد.

نمایی شبیه استادیوم های اروپایی!

نمای بیرونی ساختمان ترمینال مرکزی تبریز چنان جذاب و زیبا طراحی شده که هر بیننده ای را در نگاه اول به یاد استادیوم ها و بناهای مدرن اروپایی می اندازد. ساختمانی که امکانات و نمای داخلی آن نیز در حد و اندازه های یک مجتمع تجاری شیک است و فضاهای بسیار مناسبی حتی برای برپایی نمایشگاه عکس و … دارد.

این پایانه در مساحتی بالغ بر ۱۱۲ هزار متر مربع زیربنا احداث شده و دارای ۳۴ غرفه برای شرکت های مسافربری است و امکانات ویژه ای از جمله واحدهای تجاری و خدماتی، جایگاه سوخت رسانی، خوابگاه رانندگان، توقفگاه و تعمیرگاه اتوبوس ها و … دارد. علاوه بر پایانه مرکزی تبریز، این شهر دارای یک پایانه دیگر در میدان آذربایجان است که بیشتر خدمات دهی این پایانه، به مسافران شهرستان های مرند، جلفا، شبستر، صوفیان و دیگر شهرستان های این منطقه از استان آذربایجان شرقی است.

وجود چنین امکانات بسیار خوب در پایانه مرکزی تبریز اما موجب شده تا از ابتدای سال جاری تا پایان آذر، نزدیک به سه میلیون مسافر از این پایانه به قصد عزیمت به شهرهای دیگر خارج شوند که پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال به چهارمیلیون مسافر برسد. در این بین بیشترین مسافرت بین شهری از تبریز، به مقصد تهران بوده و در میان شهرستان های استان نیز، اهر بیشتر آمار را از این حیث به خود اختصاص داده است.

پایانه مرکزی تبریز، بزرگترین پایانه کشور

در خصوص امکانات و خدمات دهی سازمان پایانه های مسافربری تبریز، حسین عادلی سعدآباد مدیرعامل این سازمان در گفتگو با شهریار با اشاره به اینکه وظیفه اصلی سازمان پایانه های مسافربری ارائه خدمات به مسافران ورودی و خروجی است، گفت: خوشبختانه پایانه مسافربری مرکزی تبریز با تلاش های دکتر شهین باهر شهردار تلاشگر و اعضای محترم شورای اسلامی تبریز، تبدیل به یکی از بهترین و بزرگترین پایانه های مسافربری کشور شده و فضای مناسبی برای ارائه خدمات به مسافران فراهم شده است. بیش از ۱۲۰ نفر در دو مجموعه پایانه مرکزی و شمالغرب آماده خدمات رسانی به مسافران عزیز هستند و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر مفید ۱۰ سال و ۳۰۰ دستگاه سواری در ناوگان بین شهری با مبداء تبریز تردد می کنند.

ترمینال شرق و جنوب احداث می شود

وی با بیان اینکه تعداد پایانه های مسافربری تبریز در آینده ای نه چندان دور به چهار پایانه افزایش می یابد، عنوان کرد: فعلا دو پایانه مرکزی و شمالغرب (میدان آذربایجان) فعال است و البته قرار است در آینده دو پایانه دیگر نیز به مجموعه ترمینال های مسافربری اضافه شود. طبق مطالعات صورت گرفته، ترمینال شرق در سه راهی اهر احداث می شود که مطالعات آن انجام شده و پیش بینی می شود پس از ساخت و بهره برداری، حجم قابل توجهی از مسافران از این پایانه استفاده کنند چراکه بیشترین مسافرت های خارج از استان به مقصد تهران و بیشترین مسافرت های شهرستان به مقصد اهر انجام می شود. البته برای احداث این پایانه، رقمی نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین ترمینال جنوب نیز در مرحله مطالعه قرار دارد و چنانچه مشکلی از بابت محل وجود نداشته باشد، این ترمینال نیز در میدان راه آهن تبریز احداث می شود.

خروج سه میلیون مسافر از تبریز طی ۹ ماه

عادلی در ادامه به میزان خروج مسافر از تبریز از ابتدای سال تا پایان آذر اشاره کرد و افزود: بر اساس آماری که تهیه کرده ایم، در این ۹ ماه نزدیک به سه میلیون مسافر از تبریز عازم شهرهای دیگر شده اند و با توجه به در پیش بودن تعطیلات ماه بهمن و عید نوروز، پیش بینی می کنیم این میزان مسافر خروجی افزایش قابل توجهی داشته باشد و تا چهار میلیون نفر در سال برسد. البته در کنار کمیت، ما به کیفیت خدمات ارائه شده نیز توجه بیشتری داریم و تلاش مجموعه پایانه های مسافربری تبریز این است که وظیفه سنگین خدمات دهی مطلوب به مسافران عزیز را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. ما امسال در مناسبت هایی از جمله ۲۸ صفر و ایام محرم، بیشترین حجم خدمات دهی را داشته ایم و بطور مثال در همایش بزرگ اربعین حسینی نزدیک به ۶۰۰ دستگاه اتوبوس جهت حمل و نقل زائران عزیز اختصاص یافته بود که این قضیه را شخص دکتر شهین باهر شهردار محترم تبریز و مهندس موسایی قائم مقام محترم شهردار نیز پیگیر بودند.

وی در خصوص خدمات دهی پایانه های مسافربری تبریز به مسافران در فصل سرما و بخصوص در بارش های اخیر، اظهار کرد: سازمان پایانه های مسافربری وظیفه اش خدمات رسانی به مسافر تا هنگام ترک ترمینال است اما با این حال ما آماده ارائه خدمات به مسافران در فصل سرما هستیم و از این رو در طبقه زیرزمین مرکز، دو محل جداگانه برای اسکان و استراحت آقایان و خانمها ایجاد کرده ایم و اخیرا نیز ۲۰ مسافری که بخاطر بارش برف در راه مانده بودند، در این محل ها اسکان داده شدند.

امکانات مطلوب ساختمان جدید سازمان پایانه ها

مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری تبریز با اشاره به اینکه ساختمان جدید این سازمان دارای امکانات مناسبی برای استفاده شرکت ها و مسافران است، گفت: ساختمان جدید سازمان ۱۲ هزار متر مربع مساحت دارد که هشت هزار متر مربع آن به سالن انتظار اختصاص دارد که فضای بسیار مناسبی برای انتظار مسافران است. همچنین ۳۴ واحد تجاری خدماتی به زودی به بهره برداری می رسد و ۳۴ شرکت خدمات مسافرتی شامل ۲۸ شرکت داخلی، چهار شرکت بین المللی و دو شرکت سواری بین شهری در این مرکز دفتر دارند. پارکینگ سواری به مساحت ۱۴ هزار و ۴۰۰ متر، توقفگاه و خوابگاه ۲۰ تخته رانندگان به همراه جایگاه سوخت رسانی و دفتر تاکسیرانی در اختیار رانندگان قرار دارد و اخیرا دفتر تاکسیرانی نیز با اعتبار نزدیک به ۲۰ میلیون تومان گازرسانی شد تا بیش از ۳۰۰ نفر از رانندگان تاکسی ها از سرمای تبریز در امان باشند و بتوانند بصورت شبانه روزی خدمات رسانی کنند. همچنین یکی از برنامه های آتی ما، ایجاد مرکز معاینه فنی در داخل محوطه ترمینال مرکزی است که با راه اندازی آن، اتوبوس ها و خودروهای بین شهری به مراکز معاینه فنی داخل شهر مراجعه نخواهند کرد.

وی با قدردانی از همکاری معاونت حمل و نقل و همچنین سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، به کنترل تمام فضای سازمان توسط دوربین های مدار بسته اشاره کرد و ادامه داد: درآمد پیش بینی شده شهرداری تبریز از محل سازمان پایانه های مسافربری تا به اینجای سال به میزان ۸۰ درصد محقق شده و امیدواریم که تا پایان سال به ۱۰۰ درصد درآمد پیش بینی شده دست یابیم.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.