میرزا آقا

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز گفت: جشنواره نمایش‌نامه نویسی میرزا آقا تبریزی، گام‌های نخست تولید محتوای ادبیات نمایشی است و می توان به نتایج آن امید بست.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار و امور ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز، حجت الاسلام احمد حمیدی برگزاری جشنواره میرزا آقا تبریزی را در استان اقدامی شایسته دانست و گفت: به عنوان فردی که هم در بُعد ستادی و سیاستگذاری و هم در راستای اجراییِ فعالیت‌های فرهنگی در بخش‌های مختلف طی سالیان متمادی حضور داشته‌ام، برگزاری چنین رویدادی را مثبت ارزیابی می‌کنم.

وی در بیان مزیت برگزاری این فستیوال توضیح داد: نخست اینکه انجمنی تخصصی و مردم نهاد در تبریز این اعتماد به نفس را پیدا کرده که دست به برگزاری یک جشنواره ملی زده و دوم آنکه نحوه اطلاع‌رسانی و استفاده از المان‌های بومی و نیز ارزش‌دهی به یک نمایشنامه‌نویس معاصر فعال در عرصه نمایشی کشور (ایوب آقاخانی) بر ارزش و اعتبار این جشنواره افزوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز ابراز کرد: جشنواره میرزا آقا تبریزی در گام های نخست خود توانسته نظر مثبت بسیاری از فعالان فرهنگی و نمایش کشور را جلب کند.

حجت الاسلام حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود تبریز را سرچشمه ادبیات نمایشی ایران دانست و افزود: میرزا آقا تبریزی یکی از آغازگران نمایشنامه نویسی و اولین نمایشنامه‌نویس فارسی زبان ایران است؛ از این رو در راستای اهمیت‌ دهی به مواریث فرهنگی و بنیان‌گذاران هویت معاصر شهر تبریز، ناگزیر از پرداختن به چهره‌های موثر و رفع غبار فراموشی از یاد و نام آنها هستیم.

وی ادامه داد: ناگزیر از این جهت که اگر ما به عنوان حلقه واسط نسل‌های گذشته و آینده، چهره‌های تاثیرگذار در عرصه‌های فرهنگی و هنری را مورد غفلت قرار دهیم، در الگودهی به نسل جدید و ایجاد نمادهای شاخص حرکت به وضع مطلوب، دچار مشکل خواهیم شد و آنچه خود داریم از بیگانه طلب خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز اضافه کرد: به همین خاطر برگزاری این جشنواره، از سویی تاکید بر داشته‌های خودمان است و یادآوری جایگاه تبریز در تاریخ هنر و ادبیات کشور عزیزمان ایران و از سویی ترغیب جوانان به شناختن ریشه های فرهنگی و هویتی خود را به دنبال دارد.

حجت الاسلام حمیدی در بخش دیگری هم در رابطه با تولید محتوا در حوزه نمایشنامه نویسی اذعان داشت: موضوع تولید محتوا به شکل عام و تولید متون نمایشی به طور اخص، در نمایش کشور ما و به تبع آن تبریز، وضعیت مطلوبی ندارد.

وی با بیان اینکه هر کشوری نه به اجرای متون ترجمه، بلکه به متون تولیدی خود افتخار می‌کند و با این شاخصه در جایگاه نمایشی دنیا قرار می‌گیرد، ادامه داد: میزان غنای نمایشی هر ملتی را می‌توان تنها از متون نمایشی بومی آن ارزیابی کرد، اگر چه منکر ارزش ترجمه و اجرای آثار نمایشی دیگر کشورها نیستم، اما بر این عقیده‌ام که این تولید متن نمایشی است که می‌تواند ما را در کنار سایر کشورهای مطرح در عرصه نمایش قرار دهد و تکیه بیش از حد به ترجمه، ما را در معرفی خود به جهان یاری نخواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز یادآور شد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی نه تنها خوب، بلکه حیاتی است چراکه این فستیوال ها در حقیقت تشویقی خواهند بود برای تولید متون نمایشی ملی و بومی مانند خونی در رگ‌های نمایش، همچنین باعث حیات و زندگی بیشتر این هنر باارزش و دارای قدمت خواهد شد.

حجت الاسلام حمیدی افزود: به نظر می‌رسد باید قدم اول را برداشت و بعد به راه‌های افزایش و توسعه آن اندیشید، در همین ابتدای راه هم، می‌توان از شاخص‌هایی سخن گفت که موجب تاثیرگذاری بیشتر چنین جشنواره‌هایی است که مطمئنا دست‌اندرکاران جشنواره به فکر آن هستند و به کار خواهند بست.

وی گفت: افزایش میزان نقدی جوایز با همکاری و همیاری حمایت‌کنندگان خصوصی و دولتی و نیز مشارکت بیشتر با مراکز علمی و دانشگاهی نمایش در کشور می‌تواند در ازدیاد میزان تاثیرگذاری این جشنواره کمک شایانی داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تشکل های غیردولتی باید بیش از پیش، حضور خود را در عرصه‌های فرهنگی به اثبات برسانند.

حمیدی افزود: متاسفانه از سوی دیگر  سیاست‌های کشور در قبال سپردن امور فرهنگی به خود فعالان فرهنگ و هنر این کشور، در حد مطلوبی نبوده است به همین خاطر، با تمام نقص‌ها و یا مشکلات احتمالی که البته با شناخت من از تیم برگزاری شاهد هیچ نقصی  نخواهیم بود.

این مقام  مسئول اذعان داشت: جشنواره‌هایی که بی‌نیاز از بخش دولتی و برآمده از میان خود نیروهای فرهنگی؛ در کنار نهادهای دولتی اقدام به حرکتی خودجوش می‌کنند، حتما و به طور یقین از موفقیت‌های سرشاری برخوردار خواهند شد.

وی در بخشی هم در رابطه با برگزاری جشنواره میرزا آقا تبریزی به صورت فراملی اذعان داشت: برگزاری اولین دوره، میزان عمق و غنای کار را نشان خواهد داد و بعد نوبت ارائه کارنامه آن به بخش‌های دولتی تاثیرگذار و دخیل در مساله و جلب حمایت برای اجرای فراملی و فرامرزی آن است.

حجت الاسلام حمیدی خاطر نشان کرد: همان طور که می دانید برگزاری فراملی یک جشنواره مستلزم هماهنگی‌های بیشتری با بخش دولتی است، اما تجربه نشان داده که بخش خصوصی اگر قدم محکم و مطلوبی برداشته باشد بخش دولتی اشتیاق و آمادگی خود را برای حمایت این حرکت نشان داده است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.