استاندار آذربایجان شرقی: حاشیه نشینان را از نظر فکری و فرهنگی توانمند کنیم

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه لازمه توانمندسازی، ایجاد فرصت شغلی و آموزش مهارت است، گفت: باید مردم مناطق حاشیه نشین را از لحاظ فکری توانمند کنیم.

به گزارش آیرال خبر، محمدرضا پورمحمدی روز یکشنبه در جلسه مشترک کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی و کارگروه ارتقای وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری اظهار داشت: در زمینه اولویت‌های اعتماد ساز دولت که وزیر کشور هم به آن تاکید دارد، اولویت‌هایی وجود دارد که مدیران هر بخش باید روی آنها کار دقیق انجام دهند.

وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی و فرهنگی رصد اجتماعی و فرهنگی نیاز است، افزود: یک مرکز رصد فرهنگی باید موضوعات آسیب‌های اجتماعی را رصد و راه حل ارائه کند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم مشارکت خیران و سمن‌ها در حل آسیب‌های اجتماعی گفت: همه مشکلات باید در سایه مشارکت مردم حل شود چون بدون همراهی مردم انجام امور ناممکن است.

وی با بیان اینکه بحث توانمندسازی یک مقوله متفاوت از ان چیزی است که رخ می‌دهد، اظهار داشت: توانمندسازی بعد از عبور از ساخت خانه‌های ارزان قیمت و اعطای تسهیلات بوده و باید مردم مناطق حاشیه نشین را از نظر فکری و فرهنگی توانمند سازیم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: دولت نباید برای مردم خانه بسازد، بلکه توانمندسازی اساس اش ایجاد فرصت شغلی و آموزش مهارت‌های شغلی و اجتماعی است.

وی مهاجرت معکوس را در کاهش حاشیه نشینی مؤثر دانست و تاکید کرد: برای جلوگیری از گسترش بافت‌های حاشیه نشین ستاد ملی بازآفرینی باید تدبیر کند.

یک چهارم جمعیت تبریز حاشیه نشین هستند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به مجموع بافت‌های ناکارآمد شهری استان در بین ۳۱ شهر جمع‌بندی شده است، گفت: مجموع مساحت ناکارآمد شهر تبریز ۸ هزار و ۴۳۹ هکتار است.

علی بدر شکوهی با بیان اینکه تعداد پهنه‌های حاشیه‌نشینی در تبریز اعم از پهنه شمالی، جنوبی، آخماقیه، پارک بزرگ است، افزود: تعداد محلات حاشیه‌نشین ۱۸ محله تبریز است که تعداد جمعیت بر حسب آنچه اعلام شده است جمعیتی معادل ۴۰۰ هزار نفر که معادل یک چهارم جمعیت کل شهر تبریز است.

معاون اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: بیشترین میزان ساکنان در پهنه شمالی با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر است که در بخش حاشیه جنوبی اتوبان پاسداران زندگی می‌کنند.

وی افزود: طرح‌های توانمندسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌ای با عنوان طرح ایجاد و فعال‌سازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی و توانمندسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین با محوریت مهارت آموزی و اشتغال زایی است که ۴ دفتر توانمندسازی و کاهش اجتماعی در تبریز ایجاد شده است‌.

وی با تاکید بر ارتقاء زیرساخت‌های تفریحی، فراغت، ورزشی در آذربایجان شرقی، گفت: فعال‌سازی سمن‌های حضور زنان و حمایت از زنان کارآفرین استان، ارائه آموزش‌های لازم به والدین برای بهبود فضای ارتباطی درون خانواده و آگاهی از نحوه مواجهه با مسائل چالش‌ها زمینه را فراهم می‌کند.

شکوهی، اعتبارات تخصصی به دستگاه‌های عضو ستاد را ۲۴ میلیون و ۷۳۵ هزار ریال اعتبار در حوزه اجتماعی برای استان برشمرد و گفت: تعداد دستگاه‌های طبق تفاهم‌نامه با وزارت کشور ۲۲ دستگاه است.

وی با بیان اینکه برای توانمندسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی محلات حاشیه‌نشین شهرهای استان اقدامات زیادی انجام گرفته است، تصریح کرد: وزارت کشور نباید خودش را عقب بکشد و از بحث حاشیه‌نشینی دور باشد به طوریکه وزارت کشور خود را باید در مرکز حاشیه‌نشینی ببیند.

شکوهی گفت: باید حاشیه شهرها در کنار بافت‌های فرسوده داخل شهر مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در کمک‌رسانی به مردم و توانمندسازی آنها از نظر شرعی، اخلاقی، انقلابی، قانونی و اجتماعی مسوول هستیم، ادامه داد: مناطق اسکان غیر رسمی باید، ساماندهی شود و با تغییر، تحول و توانمندسازی به جوانان آموزش دهیم تا مسائل اجتماعی را حل کنند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.