تبریز

دهه اول ماه محرم در حالی به پایان رسید که حضور پررنگ مجموعه شهرداری تبریز در برگزاری پرشور و باشکوه مراسم های این دهه مشهود بود.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، برنامه های استقبال از ماه محرم و فضاسازی شهری توسط اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز از چند روز مانده به آغاز این ماه شروع شد.

اکران ۳۰ بیلبورد و عرشه در شهر به مناسبت محرم

طبق اعلام مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز فضاسازی‌ گسترده و اکران حدود ۳۰ بیلبورد و عرشه در شهر برای ایام محرم انجام شد.

سعید حاجی زاده در این خصوص گفت: در معابر و میادین پرتردد و بزرگ شهر با هدف گرامیداشت ماه محرم و ایجاد فضای معنوی مناسب برای عزاداری امام حسین(ع) پرچم ریسه ای و بیرق مشکی نصب شد.

وی از سیاه پوش نمودن سطح شهر در این ایام خبر داد و افزود: از تمامی فضاهای تبلیغاتی شهر برای این ایام استفاده شد.

فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان در محل های برگزاری مراسم عزاداری

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز نیز در این خصوص گفت: از آغاز ایام عزاداری ماه محرم، با پیش‌بینی برنامه‌های منظم، عملیات تنظیف و پاکسازی سطح شهر افزایش یافته و پاکبانان با هماهنگی عوامل خدمات شهرداری تبریز، به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر فعال بودند.

علیرضا اصغری در این خصوص ادامه داد: پاکبانان با هماهنگی  معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز و عوامل خدمات شهری مناطق دهگانه تبریز، به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته عملیات تنظیف و رفت وروب معابر را در ایام محرم انجام دادند تا محل رفت و آمد شهروندان و عزاداران حسینی پاک و منزه باشد.

اصغری با اشاره به اینکه در محرم امسال سعی داشته ایم رویکرد محیط زیستی و فرهنگی را در دستور کار قرار دهیم، تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند امسال سعی داشت با توجه به معرفت شناختی عزاداران حسینی با رویکردی جدید در ایام محرم نسبت به حفظ محیط زیست و جلوگیری از از آلودگی‌های بصری شهر و کاهش زباله اقدام کند.

وی ادامه داد: پاکسازی محلات و بخصوص محدوده بازار جهت استقبال از محرم و برگزاری هرچه باشکوهتر عزاداری ها، توزیع کیسه‌های تجزیه‌پذیر در ایستگاه‌های صلواتی جهت جمع‌آوری پسماندها، هماهنگی با مربیان آموزشی جهت ارائه آموزش‌های مرتبط با حفظ محیط زیست از جمله این اقدامات بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز همچنین با اشاره به تمهیدات صورت یافته در خصوص ایجاد شرایط سالم و پاک از بابت محیط شهری جهت برگزاری مراسم های عزاداری، افزود: علاوه بر تمرکز بر حفظ محیط زیست شهری برآن بودیم تا با تعامل هر چه بیشتر با هیئات مذهبی و مشارکت شهروندان شاهد کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف و مدیریت اصولی پسماندها در این ایام نیز باشیم.

اصغری با بیان این‌که با توجه به فعالیت مستمر پاکبانان، شاهد کمترین تاثیر زباله‌ در سطح شهر بودیم، اظهار داشت: با توجه به برگزاری سنت حسنه نذری در جای جای شهر، توزیع بسته‌های کیسه زباله، در دستور کار سازمان مدیریت پسماندها قرار گرفته بود.

از شستشوی مستمر محوطه مساجد تا تنظیف و پاکسازی

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز نیز گفت: اکیپ‌های عملیاتی حوزه معاونت خدمات شهری در مناطق دهگانه شهرداری جهت آماده سازی مناسب فضای شهری در تاسوعا و عاشورای حسینی کار تنظیف و پاکسازی کامل معابر اصلی و فرعی به ویژه محوطه مساجد را انجام دادند.

محمدرضا قربانیان تبریزی ادامه داد: مجموعه عوامل حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز بطور شبانه روزی در خدمت مردم شریف تبریز بوده و با تمامی توان برای برگزاری باشکوه مراسم‌های عزاداری حسینی تلاش کردند.

وی با اشاره به برخی اقدامات حوزه این معاونت افزود: حذف موانع فیزیکی، امحاء آگهی های غیرمجاز با اولویت مسیرهای منتهی به مساجد و هیئات مذهبی و تکایا، همکاری برای فضاسازی مناسب محیط شهری و نصب انواع پرچم و بنر در سطح شهر، هماهنگی برای اکران طرح ها و انواع محصولات فرهنگی مناسب و تیزرهای مرتبط با ایام محرم از تلویزیونهای شهری از جمله این موارد بود.

قربانیان تبریزی یادآور شد: شستشوی مستمر محوطه مساجد، تنظیف و پاکسازی محوطه مساجد و محل‌های عزاداری هیئت‌های حسینی و نیز محوطه ایستگاه‌های صلواتی و پخش نذورات، بازسازی و نصب المان‌های حجمی و مذهبی مناسب در نقاط مختلف سطح شهر، جانمایی باکس‌های ویژه جمع آوری پسماند و پخش کیسه زباله های ویژه پسماند، جمع آوری مرتب و مستمر ظروف یکبار مصرف از محوطه محل‌های برگزاری مراسمات عزاداری از دیگر این اقدامات در دهه اول محرم و به خصوص روز تاسوعا و عاشورای حسینی بود.

اشاعه فرهنگ عاشورایی هدف برنامه‌های فرهنگی شهرداری تبریز در ماه محرم بود

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در این خصوص گفت: شهرداری تبریز با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی هنری و مذهبی در ایام محرم با رویکرد اشاعه فرهنگ عاشورایی یاد و خاطره شهدای کربلا را گرامی داشت.

حجت الاسلام احمد حمیدی از برگزاری همایش ها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های سیار پیام های نهضت عاشورا و برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی وهنری با عنوان فصل سرخ  در ایام محرم و برگزاری جلسات بصیرت افزایی در خصوص بررسی مصادیق معروف ومنکر در مراکز فرهنگی مناطق ده گانه شهرداری خبر داد.

وی افزود: اجرای نمایش های آیینی، پخش فیلم های عاشورایی در آمفی تئاترهای شهرداری از دیگر برنامه های فرهنگی شهرداری است که در ایام محرم برگزار شد.

وی افزود: بخش عمده برنامه‌های فرهنگی و هنری به کودکان اختصاص داشت که در قالب مسابقات نقاشی و خوشنویسی، مراسم عزاداری ویژه کوکان، قصه‌گویی و… با محوریت فرهنگسراها و به طور مشارکتی اجرا شد.

حمیدی همچنین از توزیع بسته های آموزش شهروندی توسط سازمان های ذیربط شهرداری در ایام محرم در بین هیات های حسینی کلانشهر تبریز خبر داد.

اجرای طرح تنظیف بازار تاریخی تبریز توسط نیروهای شهرداری

طرح تنظیف و پاکسازی شبانه روزی بازار تاریخی تبریز برای عزاداری‌های ایام محرم و به خصوص روز تاسوعا و عاشورا انجام شد.

در کنار عملیات تنظیف و رفت و روب معابر بازار، عملیات شستشوی کرکره‌ها و کف بازار در مسیرهای عبوری دستجات حسینی همه روزه توسط عوامل نیروهای شهرداری اجرا شد و در مسیرهای مجاور بازار تبریز نیز لکه گیری‌های آسفالت طی روزهای اخیر انجام شد و با این اقدامات بازار تاریخی تبریز برای میزبانی شایسته عزاداران حسینی آماده سازی شد.

مشارکت در برگزاری اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در روز تاسوعا و عاشورا

اجتماع بزرگ عزاداران حسینی با مشارکت شهرداری تبریز طی روزهای تاسوعا و عاشورا با حضو شهردار تبریز برگزار شد.

در این اجتماع، عزاداران و هیات های حسینی تبریز از میدان ساعت تا مصلی امام خمینی را عزادارای و سینه زنی کردند.

عزاداران حسینی تبریز در این اجتماع به همراه مداحان اهل بیت(ع)، مرثیه سرایان و عزاداران در سوگ سالار شهیدان امام حسین(ع) به عزاداری پرداختند.

عصر تاسوعا شهردار تبریز در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین در محوطه استانداری آذربایجان شرقی حضور پیدا کرد و به عزاداری پرداخت.

همچنین شهردار تبریز در دسته های عزاداری بازار تاریخی تبریز نیز حضور پیدا کرد و به عزاداری پرداخت.

مشارکت شهرداری تبریز در برپایی ایستگاه مهربانی

همزمان با ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع)، ایستگاه مهربانی با مشارکت اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز و انجمن خیریه فرندان رحمت برپا شد.

این ایستگاه صلواتی طی روزهای هشتم تا دهم محرم با هدف توزیع اقلام نذری در بین عزاداران حسینی بر پا شد.

همچنین ایرج شهین‌باهر شهردار تبریز همزمان با عاشورای حسینی با حضور در این ایستگاه مهربانی در کنار دیگر تلاشگران حاضر در این ایستگاه یاری کرد.

انجمن خیریه فرندان رحمت وابسته به اداره کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی تنها مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی و به عنوان مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست استان فعالیت می‌کند.

تامین ایمنی شهروندان و هیات های عزاداری با استقرار آتش نشانان در سطح شهر

تیم های عملیاتی آتش نشانی روزهای تاسوعا و عاشورا با استقرار در بازار تاریخی و میادین اصلی شهر برای تامین ایمنی شهروندان و هیات های عزاداری در خدمت شهروندان بودند.

استقرار و گشت پیاده و موتوری از دیگر اقدامات ویژه سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز در روز عاشورای حسینی بود.

برگزاری مراسم های عزاداری در مناطق دهگانه شهرداری تبریز

برگزاری مراسم های عزاداری در مناطق دهگانه شهرداری تبریز از دیگر برنامه ها در این ایام بود. نیروهای شهرداری تبریز طی هفته جاری در محوطه شهرداری های مناطق به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

همچنین مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همزمان با ایام سوگواری ماه محرم با حضور کارکنان شهرداری تبریز در حسینه اعظم گلزار شهدای وادی رحمت تبریز برگزار شد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.