حمله به اماکن دیپلماتیک در عراق، انتقام جویی ریاض از تهران است؟

اعتراضات عراق اگر بر پایه مطالبات مردمی بود با توجه به اصلاحات انجام شده از سوی دولت این کشور باید آرام گرفته باشد. حمله به اماکن دیپلماتیک یک کشور دیگر معنای دیگر این تظاهرات را روشن کرد.

آیرال خبر- ناراآرامی ها در  نجف از دمدمای نیمه شب با حمله به کنسولگری ایران آغاز شد. چهارشنبه شب، گروهی از مهاجمین نقابدار که به گفته منابع محلی آنها از اهالی شهر نجف اشرف نبوده‌اند،  به کنسولگری ایران در نجف یورش برده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند.

دوماه از اعترضات عراق می گذرد. اعتراضاتی که در برخی شهرهای مهم مانند نجف، بصره ، بغداد و کربلا محور آن ضدایرانی بوده است تا ضد بی کفایتی مسولان عراقی! کنسولگری ایران برای بار دوم مورد حمله ای هدفمند قرار گیرد که نشان می دهد که آن ها تنها اجیرشدگانی هستند که هدفشان قطع کامل روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله لبنان و عراق است. کدام کشور است که تا این اندازه هزینه کرده؟

در دوماه گذشته مسئولان عراقی، مراجع تقلید و سیاستگذاران این کشور بسیار طرح ها و خدماتی را برای ارائه به مردم عراق در نظر گرفتند تا جایی که پارلمان عراق این روزها تن به تغییر قانون انتخابات داده است! حتی بحث بر سر تغییر قانون اساسی نیز مطرح است، اما باز این شهر ها ناآرام است.

در پی دو دستگی بسیار میان مردم عراق ، دولت این کشور 13 شبکه خارجی را از فعالیت تعلیق کرد. اما ظاهرا شب گذشته برخی منابع گزارش داده اند که گزارشهای مستقیم از محل کنسولگری ایران از سوی شبکه العربیه بوده است. این در حالی است که این شبکه چند روز پیش مجوز فعالیتش در عراق لغو شد.

هدف آیا تنها ایران و عراق است؟

از شروع ناآرامی های دیشب ولوله ای سیاسی در عراق به پا شد؛ فرماندهی عملیات مشترک این کشور در بیانیه ای از تشکیل گروه بحران خبر داد.

در این بیانیه آمده است: به دستور عادل عبدالمهدی،‌ نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح مقرر شده برخی فرماندهان نظامی به عنوان اعضای این گروه‌های بحران برای هدایت این گروه‌ها و کنترل بر تمام نیروهای نظامی و امنیتی در استان‌ها و کمک به استانداران در انجام وظایف‌شان مکلف شوند.

همچنین رئیس پلیس کربلا امروز بیانیه‌ای را درباره وقایع این استان صادر کرد و از تظاهرکنندگان خواست صف خود را از کسانی که دست به اقدامات خرابکارانه می‌زنند، جدا کنند.

پلیس کربلا اظهار کرد، اوضاع در خیابان‌های کربلا را با نگرانی بالا پیگیری می‌کند.

همچنین دفتر عبدالمهدی در بیانیه ای عنوان کرد:  که وی در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه درباره مسائلی از جمله رخدادهای داخلی عراق، گفتگو کردند. عبدالمهدی نیز در این تماس اردوغان را در جریان تحولات کشورش به ویژه تظاهرات مسالمت آمیر و راه‌های تعامل با آن قرار داد.

این اولین تماس از مقامات خارجی کشورها بعد از آتش گرفتن کنسولگری ایران است. آیا اردوغان از چیزی اطلاع دارد؟ ایا اسنادی دارد که ثابت می کند این حملات هدفمند و در راستای نابودی ایران یا به زعم او تفرقه در جهان اسلام است؟

نخست وزیر ترکیه قبل از این حوادث به کشورهای جهان اسلام هشدار داده  و با جدیت گفته بود ما از برنامه خبر داریم؛ آنها می خواهند میان جهان اسلام تفرقه بیندازند و نارآرامی ها را به ایران بکشانند.  اشاره اردوغان به مراکز امنیتی در شمال اربیل ، امارات و قطر بود ، مراکزی که از سوی آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 1392 برای نفوذ ایران و مقابله با جمهوری اسلامی در منطقه پایه گذاری شد. نخست وزیر ترکیه از سوی میت سازمان اطلاعاتی کشورش اطلاعات دقیقی از رفت و آمد ها در اربیل و قطر دارد چرا که برخی از مهره های آنها برای ورود به این دفاتر از راه ترکیه تردد کرده اند. این در حالی است که برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که اردوغان قبل از شروع ناآرامی های ایران این اطلاعات را به مقامات امنیتی جمهوری اسلامی همراه با لیست افرادی که مسوول خرابکاری در آعتراضات بوده اند را داده است.

وضعیت فعلی عراق در حالی بحرانی می شود که بن سلمان ولیعهد سعودی در اوایل تخت نشینی خود مدتها قبل با انتشار انیمیشنی از حمله نظامی سعودی به ایران و اشغال تهران، گفت که ایران را ناامن خواهد کرد. این پیام تهدید آمیز پس از حمله به سفارت سعودی در ایران بود که برخی معتقدند که حمله به اماکن دیپلماتیک در عراق، انتقام جویی ریاض از تهران است.

در همین حال مایک پنس در سفری بدون هماهنگی با مقامات عراق، چند روز پیش خودسرانه وارد عراق شد، البته که با پاسخ منفی نیچروان بارزانی در خصوص اقداماتی علیه تهران مواجه شد.

این گمانه زنی وجود دارد که سفر پنس به اربیل بدون هماهنگی در راستای همان عملیات تغییر رژیم در ایران که ذکر آن پیش تر رفت انجام شده است.

با اینحال دولت آمریکا پس از شکست فشار حداکثری به همان طرح دیرینه برای سقوط ایران روی آورده است. بازی در زمینه سوخته و کشاندن ایران در این زمین با هدف کشاندن درگیری ها به ایران نشان از عزم جدی ایالات متحده برای مقابله همه جانبه جمهوری اسلامی دارد.

حمله به کنسولگری ها و سفارت ها به معنای حمله به خاک آن کشور است و همانطور که سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان عنوان کرد مقامات عراقی موظف هستند که از اماکن دیپلماتیک در بالاترین سطح امنیتی محافظت کنند.

وقایع اخیر، همچنین پیوستن کویت و قطر به ائتلاف دریایی آمریکا، خبر از تحولات تازه و جدی در منطقه می دهد که باید مقامات و مسولان کشور بیش از همیشه برای آن برنامه ریزی داشته باشند .

شاید بعد از سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران، بازی در زمین سوخته است که با هدف جنگی دیگر در منطقه پیش می رود و استارت آن را اسرائیل با حملات مکرر خود به اهداف ایران در عراق زد.  یک زمین دیگر بهتر از سوریه نیاز است!

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.