🌍 به گزارش “آیرال خبر”، در چند روز گذشته خبری کوتاه فضای رسانه ای استان را تحت تاثیر قرار داد و موجی از ناامیدی و یاس را میان اهالی قلم به وجود آورد…


✅ هر چند این خبر در میان تعدد اخبار و گزارش های متنوع محصور و کمتر مورد توجه قرار گرفت ولی بازتابی شگفت انگیز در میان فرهیختگان و کارشناسان حوزه رسانه داشت.

🔴 خبر کوتاه و غم انگیز بود:
یکی از خبرنگاران بخاطر افشای فیش حقوق نجومی یکی از مدیران استان به جریمه نقدی محکوم شده است!

🔵 اما در این میان چند نکته اساسی وجود دارد:

🔻چرا جای شاکی و متشاکی در این پرونده عوض شده است؟ ما (اصحاب رسانه) به عنوان چشمان تیزبین افکار عمومی بایستی از مدیرانی که با دست درازی به بیت المال، غارت می کنند شاکی باشیم نه آنها که حقوق چند ده میلیونی برای خودشان می نویسند و دریافت می کنند!

🔻چرا این شکایت در “دادگاه مطبوعات” مطرح و رسیدگی نشده است؟ ماهیت وجودی دادگاه مطبوعات چیست؟ آیا فقط نمادی برای ترسیم نمایشی “دموکراسی” در کشور است؟
فراموش نکنیم که رسانه ها “رکن چهارم دموکراسی” هستند و هر شکایت و اعتراضی بایستی در چهارچوب قانون و در دادگاه صالحه (دادگاه مطبوعات) مطرح و رسیدگی شود. آیا این روند قانونی در این پرونده طی شده است؟ چگونه است که در دادگاه بدوی حکم برائت صادر شده است و در دادگاه تجدید نظر حکم به محکومیت داده شده است؟!

🔹اصلا در این نوشتار کاری به نوع محکومیت نداریم و فقط در پی آن هستیم تا موضوع برای مان روشن شود که کدام یک از طرفین ماجرا خلاف قانون عمل کرده اند؟ خبرنگاری که به وظیه ذاتی و اصلی اش عمل کرده است یا مدیری که بر خلاف نص صریح قانون حقوق یک صد میلیون تومانی دریافت می کند؟!

🔻چرا چنین مدیرانی با غفلت از فرمایش مقام عظمای ولایت دست به تخریب نظام می زنند و با رفتارهای دون شان باعث سیاه نمایی در جامعه ای میشوند که این روزها بیشتر از همیشه به وحدت و امید نیاز دارد؟

🔻چرا وکیل این مدیر، مشاور استاندار است؟ آیا این یک اتفاق اتفاقی ست یا خبرهایی در پشت پرده وجود دارد؟

✔️ و یک نکته ی شیرین اما در این میان خودنمایی می کند و آن اتفاق نظر و حمایت قاطبه اهالی قلم از همکارشان در این پروسه نامیمون است. همکارانی که فارغ از گرایشات و تعلقات سیاسی و گاه حزبی، با انتشار مطالبی در فضای مجازی، از همنکارشان حمایت و در تقبیح مدیر مذکور اظهار نظر هایی کرده اند.

🔹 این حمایت و پشت گرمی که در دیدار جمعی از اهالی رسانه با امام جمعه فرهیخته و محبوب تبریز هم مورد تاکید ایشان بود، به غایت زیبا و دلنشین است و اندکی از زهر خبر محکومیت همکاران می کاهد.

🔷 امید است که مدیران و مسئولینی که پشت میزهای ریاست جلوس کرده اند بیش از پیش مقید به قانون و فرمایشات رهبر معظم انقلاب باشند تا دیگربار شاهد چنین اتفاقات تاسف باری نباشیم هرچند “خبرنگار” را باکی از شکایت و شکایت کشی نیست و جسورانه در پی روشن ساختن سرداب های تاریکی ست که از چشم مردم دور مانده است.

🔘 رسالت خبرنگاری را نمی توان با تهدید و تطمیع منحرف ساخت پس چه خوب است که مدیران خود را در چهارچوب قانون مقید به پاسخگویی و قصور و کوتاهی شان را بپذیرند.

🔴 مدیران و مسئولین دولت و نظام این را بایستی همیشه به یاد داشته باشند که ضرورت مبارزه بدون تنازل با فساد به عنوان مهمترین عامل کاهش اعتماد جامعه به کارآمدی نظام از وظایف اصلی رسانه هاست. و هیچ کس نباید در ایفای این وظیفه خللی ایجاد کند مگر اینکه سودای دیگری در سر داشته باشد!

🖋 عادل جعفرموحد

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.