محمدرضا خانلو

آیرال خبر- رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری تبریز گفت: در تبریزی چیزی به نام حاشیه شهر نداریم و باید از عبارت سکونتگاه های غیررسمی استفاده کنیم چون به شهر الحاق شده و از امکانات و خدمات شهری بهره مند می شوند.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، محمدرضا رضاخان لو شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «تبریزیم» اظهار کرد: در گذشته سکونتگاه های غیرسمی به شهر چسبیده بودند اما جزو شهر محسوب نمی شدند اما امروزه با بزرگ شدن محدوده تبریز، بافت غیررسمی نیز به محدوده شهر الحاق شده اند و از تمامی امکانات داخل شهر برخوردار هستند.

وی همچنین یادآورد شد: در تبریزی چیزی به نام حاشیه شهر نداریم و باید از عبارت سکونتگاه های غیررسمی استفاده کنیم چون به شهر الحاق شده و از امکانات و خدمات شهری بهره مند می شوند.

وی همچنین با بیان اینکه ۸روستا به محدوده تبریز الحاق شده است، تشریح کرد: تلاش می کنیم با حفظ بافت روستایی، طرح ساماندهی این روستاها را هم اجرایی کنیم و خدمات رسانی مناسبی انجام دهیم.

رضاخان لو با اعلام این که محدوده تبریز ۲۳هزار هکتار است، خبر داد: ۷هزار و ۵۰۰هکتار در تبریز مشمول بافت ناکارآمد شهری هستند و شهرداری تبریز برای تمام این بافت برنامه دارد.

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری بیان کرد: باید این نکته را بدانیم که موضوع بازآفرینی شهری یا حل مسائل بافت ناکارآمد شهر به تنهایی وظیفه شهرداری نیست و ستاد مرکزی بازآفرینی شهری در وزارت کشور، استانداری آذربایجان شرقی و فرمانداری تبریز برای هماهنگی دستگاه های مختلف در این موضوع تلاش می کنند.

وی ادامه داد: بافت های ناکارآمد شهری به چند بخش تقسیم می شوند که به یک بخش آن بافت فرسوده می گوییم که در گذشته جزو مرکز شهر بوده و نفوذناپذیری و ناپایداری جزو ویژگی های اصلی آن ها است.

وی سکونتگاه های غیررسمی را از دیگر لایه های بافت ناکارآمد شهری عنوان کرد و گفت: سکونتگاه های غیررسمی نیز با توجه به افزایش مهاجرت های گسترده از روستاها به شهرها و افزایش امکانات در شهرها به وجود آمده اند.

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری تبریز همچنین تاکید کرد: اگر تمامی دستگاه ها توجه ویژه داشته باشند می توانیم در اندک زمان ممکن مشکلات مربوط به بافت ناکارآمد را حل کنیم.

رضاخان لو درباره اقدامات شهرداری تبریز در اجرای طرح بازآفرینی شهری تصریح کرد: اقدامات شهرداری تبریز در این حوزه به ۲ بخش پیشگیری و اقدامات عملی تقسیم می شود.

وی شرح داد: برای مثال در موضوع پیشگیری احداث تفرجگاه عینالی در شمال شهر، تفرجگاه جنگلی عباس میرزا و ائل باغی در ضلع جنوبی شهید کسایی و در شرق تبریز تفرجگاه آرپادره سی از جمله اقدامات شاخص شهرداری تبریز به شمار می آید.

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: ۳هزار و ۲۰۰خانوار از ساکنان بافت ناکارآمد شهری که در نواحی پرخطر یعنی در معرض گسل و سیل قرار گرفته اند که باید آن ها را به واحدهایی تازه ساخت هدایت کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ۱۷۱واحد برای این خانوار در شهرک ارم تبریز تحویل داده شده است و ۶۰۰ واحد نیز در شهرک اندیشه در حال اجرا است.

رضاخان لو در پایان شهروندان را بزرگ ترین مشارکت کننده در احیا بافت های ناکارآمد شهری عنوان کرد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.