آیرال خبر،هنرمند پیشکسوت تبریزی، پس از بیش از 20 سال، آثار خود را در تهارن به نمایش در آورد.

به گزارش آیرال خبر،کیومرث کیاست، در حاشیه برگزاری نمایشگاه مروری بر آثارش، در خانه هنرمندان تهران گفت: نمی توانیم هنرهای خود را با جاهای دیگر مقایسه کنیم، چرا که ساختار و روابط هنری هر منطقه منحصر به خود آن منطقه است.

این پیشکسوت تبریزی عرصه هنرهای تجسمی و کاریکاتور ایران با اشاره به رکود فضای هنری تبریز خاطرنشان کرد: با اینکه در تمام این سالها سعی کرده ام در عرصه های هنری تبریز فعال باشم، اما اتفاق ویژه ای در تبریز نمی افتد. با این حال من از تبریز نا امید نیستم.

داور شناخته شده کاریکاتور در عرصه های بین المللی تصریح کرد: آخرین نمایشگاه انفرادی من در تهران مربوط به سال 53 در گالری سیحون است و از آن پس بیشتر در نمایشگاههای گروهی شرکت کرده ام.

وی با انتقاد از برخی نگاههای متعصب در زمینه هنر گفت:  به من می گویند تابلو نفروش! درگیر پول نشو!  پس هنرمند نقاش باید از گرسنگی بمیرد. این تعاریف خیلی عقب مانده است. وقتی می بینیم کلکسیونر که کار را می خرد از آن به درستی نگهداری می کند و از طرفی اقتصاد هنر نیز رونق می یابد.

کیاست در خصوص حرکت های جدید هنری گفت: قرار نیست پله پله بالا برویم و تمام حرکت های دنیای غرب را به صورت تاریخی تقلید کنیم. شاعر می تواند بدون آشنایی با غزل در آخرین جریان های هنری شعر بگوید.

وی افزود: امروزه در هنر آزادی از چارجوب بیرون آمده است. شاید برخی این را به عنوان آشفتگی ببیند. اما با نگاهی به دوره های دیگر هنری شاهد این هستیم که هر حرکت جدیدی در آغاز خود در جامعه با مشکل مواجه بودند.

مدرس هنرستان های میرک و کوثر تصریح کرد: این باید به نقد میدان بدهیم. البته منتقد هم باید علم داشته باشد و با واژه ها بازی نکند.

وی با تاکید به لزوم حمایت از هنر و هنرمندان، گفت: باید سازمانهای مردم نهاد در این زمینه ایجاد شود و نباید چشم به دست دولت بدوزیم.

وی در خصوص آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه گفت: این آثار متعلق به من نیستند. به خودی خود مستقل از من و قدرتمند هستند.

محمد نوریان، گرافیست مطرح تبریزی نیست در حاشیه این نمایشگاه با بیان این که هنر در ایران بیشتر در پایتخت جریان دارد گفت: علاوه بر تنوع هنری، اقتصاد هنر هم درتهران در جریان است. خریداران و کلکسیونرهای هنری در تهران متمرکز.

وی با اشاره به لزوم توسعه زیرساختهای هنری گفت: اتفاق امروز تهران، چیزی است که 50 سال پیش رویش کار شده و امروز نتیجه می دهد. نه تنها هنرمندان تبریزی، که از همه جای ایران برای ارائه هنر خود به تهران می آیند.

نوریان افزود: مخاطب و هنرمند حق دارند در محل زندگی خود شاهد جریان های هنری باشند. به هر صورت حضور در تهران به هر شکلی مستلزم صرف هزینه زمان، مادی و معنوی و … است.

مدرس دانشگاه و هنرستان های تبریز ادامه داد: ما در تبریز هم خیلی تلاش کردیم که بسترهای هنری ایجاد کنیم اما به نظر کمی تنگ نظری شد. در کل مجموعه هنرمندان و مسئولین فرهنگی و خریداران و … به نوعی درگیر تنگ نظریهاست که ای کاش نبود.

نوریان خاطرنشان کرد: هرحال تلاشهای ما چه در زمینه آموزش و چه در زمینه فعالیت هنری در تبریز ادامه دارد.

وی تلاش برای معرفی فرامرزی هنرمندان تبریز را از ملزومات فضای هنری تبریز برشمرد.

نوریان در خصوص نمایشکاه مروری بر آثار کیومرث کیاست گفت: این نمایشگاه اتفاق خوبی است. اما با چقدر فاصله؟ بیش از 20 سال از آخرین نمایشگاه انفرادی آقای کیاست در تهران می گذرد.آن هم کسی که از پیش تازان هنر طنز ایران است.

گفتنی است نمایشگاه مروری بر آثار کیومرث کیاست 27 آذر الی 7 دی ماه از ساعت 13 الی 20 در خانه هنرمندان ایران، نگارخانه زمستان دایر است.

فرهنگی 94/9/28

کدخبر110390

گرارش پری ناز سهرابی

انتهای پیام /

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.