آیرال خبر- تراکتورسازی بعد از دگردیسی که در ساختار باشگاهش شکل گرفت، با وعده مالک پولدار و جدیدش مبتنی بر جذب مربی و بازیکنان تراز اول خارجی با هدف کسب قهرمانی لیگ برتر همه نگاه‌ها را به طرف خود معطوف ساخت که این وعده‌ها تا به امروز تنها با استخدام “جان توشاک” مربی پرآوازه ولزی به عنوان بزرگترین بمب نقل و انتقالات فوتبال ایران محقق شده است، اما در زمینه جذب بازیکنان، فعالیت این تیم در حد ترقه‌بازی بوده و نتوانسته است ستاره آنچنانی به تیمش اضافه کند.

تراکتوری‌ها درحال حاضر از 6 سهمیه لیگ برتری خود با احتساب یوسف سیدی که انتقالش به صورت غیررسمی بوده و هنوز قراردادی بین طرفین منعقد نشده است، 5 بازیکن لیگ برتری جذب کرده‌اند تا در ادامه پنجره تابستانی تنها مجاز به یک بازیکن دیگر با چنین سهمیه‌ای باشند. سرخ‌پوشان همچنین 4 سهمیه خارجی با قاعده استفاده از یک یار آسیایی در لیست خود جا دارند که برای این امر تاکنون اقدام نکرده‌اند تا به عبارتی تراکتور واقعی در پشت این خارجی‌ها مخفی شده باشد.

بطور کلی، محسن فروزان، محمد طیبی، علیرضا نقی‌زاده، علی عبدالله‌زاده، محمد اهل‌شاخه و یوسف سیدی بازیکنان ورودی و نفراتی چون جوردی مارتینز، فرزین گروسیان، عارف آغاسی، محمد ایرانپوریان، مهدی کیانی، محمد ابراهیمی، امیرارسلان مطهری، فاخر تهامی، فرزاد حاتمی و سلیمان کرپیچ بازیکنان خروجی تیم تراکتورسازی را تشکیل می‌دهند که در این بین، کفه ترازو حداقل به لحاظ تعدد همچنان به سمت خروجی‌ها سنگینی می‌کند.

در زیر نگاهی داریم به آنچه که تراکتورسازان در بازار نقل و انتقالات سپری کرده‌اند:

دروازه‌بان: همراهی با یار دیرین

سرخ‌پوشان که در این سال‌ها به جز مقطعی که اخباری درون دروازه این تیم ایستاده بود، همواره در قفس توری خود با مشکل روبرو بوده‌اند. حامد لک، عیسی اندوی و فرزین گروسیان دروازه‌بانانی بودند که به هیچ عنوان در حد تیم تراکتورسازی نبوده و بیراه هم نیست بگوییم یکی از عوامل ناکامی تراکتور در کسب عنوان قهرمانی لیگ چهاردهم همین عدم وجود یک دروازه‌بان مطمئن بود که امتیازات زیادی را از تراکتورسازی گرفت؛ یا همین سال گذشته که گروسیان با اشتباهات مرگبارش تیم را تا لبه پرتگاه پیش برد و به کابوسی برای هواداران تبدیل شده بود. با این حال خرید محسن فروزان و بازگرداندن این گلر را می‌توان گام مثبتی برای گذر از دردسر عظیم فصل گذشته دانست بخصوص اینکه فروزان از یاران سابق تراکتور بوده و کاملا با جو این تیم و تبریز آشنایی دارد.

مدافعان: تعمیر اساسی

تراکتوری‌ها اما در خط دفاعی تحولات زیادی داشته‌اند و اگر نگاهی به خریدهای این تیم داشته باشیم از 6 بازیکنی که این تیم تا به امروز جذب کرده است، 4 بازیکن مربوط به بدنه عقب تیم هستند که این نشان می‌دهد مسئولان فنی این تیم یکی از مهمترین نقاط ضعف خود در لیگ هفدهم را به خوبی شناسایی و در جهت رفع آن برآمده‌اند. گرچه سرخ‌پوشان محمد ایرانپوریان یکی از کلیدی‌ترین باران خود در بَک راست، آمیخته با ترین‌هایی چون آقای گل، پاسور و پنالتی را باهم از دست داده‌اند اما در سوی دیگر جذب بازیکنانی چون محمد طیبی و علی عبدالله‌زاده که از مدافعان باتجربه و آینده‌دار فوتبال ایران هستند، با تلفیق نیروی تجربه و جوانی که در سال گذشته حضور مدافعان میانی جوان و کم‌تجربه این تیم را به دردسر انداخت، تغییر خوبی در ساختار تیم است و می‌توان به این نقل و انتقالات امیدوار بود.

هافبک‌ها: به کام مشتری!

بدون‌شک مهمترین تغییری که در نقل و انتقالات تراکتورسازی تا به امروز به وقوع پیوسته است و البته نمره منفی برای این تیم داشته، جدایی مهدی کیانی بود چراکه این بازیکن به عنوان کاپیتان سرخ‌پوشان در سالیان اخیر و طبق آنالیز و آماری که کارشناسان ارائه کرده‌اند، بهترین بازیکن تراکتور بوده و به عنوان یک رهبر به خوبی توانسته بود به این تیم نظم ببخشد. بازیکنی که با تلاش و جنگندگی بالایش هم در توپ‌گیری و خراب کردن کار تاکتیکی حریفان و هم اتصال خط دفاعی به خط حمله تیمش نقش اساسی ایفا می‌کرد و حالا تراکتوری‌ها در فقدان چنین بازیکنی تنها علیرضا نقی‌زاده را به خدمت گرفته‌اند که با توجه به اینکه این بازیکن بومی بسیاری از هفته‌های لیگ هفدهم را با مصدومیت سپری کرد، خرید بزرگی نبوده است. البته باید اذعان کرد که نقی‌زاده در اواخر لیگ شانزدهم و اوایل لیگ هفدهم یکی از بهترین‌های ایران بود و آمادگی او مشخص خواهد کرد که آیا معادله جایگزینی کیانی قابل حل است یا خیر.

مهاجمان: در انتظار وعده زنوزی

تراکتورسازی در لیگ هفدهم به همان اندازه که از خط دروازه و دفاعی خود آسیب دید، در خط آتش نیز دچار نقصان بود و مهاجمانش با عملکرد ناامیدکننده هواداران را تا دم سکته و دق‌مرگی پیش بردند و چه موقعیت‌هایی که به راحتی از دست رفت. در رأس این فرصت‌سوزی‌ها بدترین خریدهای داخلی و خارجی تاریخ تراکتور قرار داشتند و هم ارسلان مطهری و هم سلیمان کرپیچ در تمام دقایقی که برای این تیم به میدان رفتند، هرگز موفق به گشودن دروازه حریفان نشده و با واژه گلزنی که کار یک مهاجم است، بیگانه بودند. درحالی که خروج این دو بازیکن به همراه فرزاد حاتمی دیگر فوروارد فصل گذشته از جمع سرخ‌پوشان قطعی شده است، پرشورها منتظر خرید ستارگان خارجی مطابق با وعده مالک باشگاه هستند و این خارجی‌ها و دلارها هستند که مشخص خواهند کرد مدلِ تراکتور 97 آیا شخم‌زن خواهد بود یا خیر؟

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.