پرینازاسبلی آسیب شناس اجتماعی
اغلب مردها به خصوص آن‌ها که متاهل هستند به این‌که احساساتشان را بیان نمی‌کنند متهم می‌شوند. اگر شما خانم باشید حتما برایتان پیش آمده است که ساعت‌ها از احساس خوشبختیتان با هیجان و عشق صحبت کرده‌اید و در نهایت با یک لبخند ساده و تکان دادن سر از طرف مرد مقابل روبرو شدید. بعضی از خانم‌ها به شدت از این موضوع عصبانی و شروع به بحث و جدل درباره آن می‌کنند و باز با همان تکان دادن ساده سر مواجه می‌شوند و آتش عصبانیتشان تند‌تر می‌شود. اما واقعا چرا اینگونه است؟ آیا مردها واقعا به احساسات شما بی توجه هستند؟

🔺شمار شکایت زن‌ها در مشاوره‌های طلاق از بی‌توجهی مردها به احساساتشان رقم بالایی است. اما چرا با وجودی که مردها به این موضوع آگاه هستند باز هم نمی‌توانند از پس این کار به خوبی زن‌ها بر بیایند؟ واقعیت این است که ساختار مغز زنان و مردان باهم متفاوت است.

🔺قبل از توضیح این مطلب باید بدانیم هر قسمت از مغز مربوط به چه کار کردی است. مغز ما از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها مخصوص به کاری هستند. نیمکره چپ مغز مخصوص کارکردهای زبانی و گفتار و نیمکره راست عمدتا کارکردهای فضایی و ریاضیات را در می‌گیرد. هر دو نیمکره به وسیله بافتی به نام جسم پینه‌ای به هم مرتبط هستند تا بتوانند اطلاعات را به هم منتقل کنند. هرچقدر مغز برای کاری اختصاصی‌تر عمل کند بازدهی آن کار بالاتر است زیرا تمرکز آن بیشتر است. مثلا برای زبان و گفتار بخش جلویی و پشتی نمکره چپ در مردان فعال است اما در زنان تنها بخش جلویی نیمکره چپ ایت فعالیت را به عهده دارد و این باعث می‌شود مغز زن‌ها به صورت متمرکز‌تر در زبان عمل کند و توانایی آن‌ها را در کارکردهای زبانی بالاتر ببرد. در مردان این موضوع برای احساساتشان برعکس است. احساسات برای مردها در نیمکره راست مغزشان پردازش می‌شود اما در زن‌ها هر دو نیم‌کره راست و چپ می‌تواند احساسات را پردازش کند بنابراین طبق آن‌چه توضیح دادیم مردها مغز اختصاصی‌تری برای بیان احساسات دارند و باید در تجربه احساسات قوی‌تر از زنان باشند و آزمایشات نشان داده است همین‌طور هم هست اما چرا نمی‌توانند آن را به‌اندازه زن‌ها بیان کنند؟ یک دلیل همان موضوع غیر اختصاصی بودن زبان برای آن‌هاست که باعث می‌شود زنان در استفاده از زبان و گفتار قوی‌تر باشند اما موضوع مهم‌تر جسم پینه‌ای است که در مورد آن صحبت کردیم. جسم پینه‌ای که مسئول انتقال اطلاعات بین دو نیم‌کره است در زنان چند برابر مردان ضخامت دارد و انتقال اطلاعات را سریع‌تر انجام می‌دهد.

🔺زنان به سرعت بالاتری می‌توانند اطلاعات را بین دو نیمکره انقال دهند اما مردان در این موضوع کندتر عمل می‌کنند. برای آن‌ها احساسات در نیمکره راست پردازش می‌شود اما انتقال آن به نیمکره چپ که مسئول گفتار است به اندازه زن‌ها نیست و آن‌ها نمی‌توانند در همان لحظه شما را با کلمات جادویی که آرزوی شنیدنش را دارید میخکوب کنند. بنابراین با این‌که اغلب احساسات قوی‌تری از را از شما تجربه می‌کنند به دلیل ناتوانی در به زبان آوردنش متهم به سردی هستند.

🔺آگاهی از این نکته می‌تواند در پیشبرد رابطه شما نقش بسیار مهمی داشته باشد. مردها نیاز به پذیرش و فرصت دارند تا بتوانند احساساتی که درون مغزشان پردازش می‌شود را بروز دهند و این بروز به ندرت به وسیلع گفتار اتفاق می‌افتد. برای آن‌ها همان لبخند و سر تکان دادن ساده به اندازه ساعت‌ها استفاده شما از کلمات زیبا عاشقانه است!

🔺تفاوت مغز مردان و زنان به همین چند نکته ساده محدود نمی‌شود و دانستن آن‌ها می‌تواند خیلی از مشکلات شما را طبیعی و قابل حل جلوه دهد. بنابراین آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید تا بتوانید یک رابطه سالم و منطقی را تجربه کنید.

پایان

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.