جلسه امروز شورای شهر تبریز در حالی به پایان رسید که بیشتر دستور جلسه‌ها آن مربوط به هبه‌ها بود.

به گزارش آیرال خبر، جلسه امروز شورای شهر تبریز با بررسی لایحه شـهرداری تبریز در خصوص کمک مالی به مبلغ حـدود 24 میلیون تومان آغاز شد که اعضای شورا با این لایحه که کمک مالی به فرد تحت پوشش بهزیستی بود، موافقت کردند.

دستور جلسه بعدی شورا تجویز اصلاح و افزایش نرخ پارکینگ داری و وضول ورودیه پارکینگ‌ها از ۱۵۰۰ به ۲۰۰۰ تومان بود که اصغر آدی بیگ، رییس سازمان ترافیک شهرداری در این خصوص اظهار داشت: 210 پارکینگ در تبریز وجود دارد که 11 پارکینگ متعلق به سازمان ترافیک است و بر دیگر پارکینگ‌ها نظارتی نمی‌توانیم داشته باشیم در حالیکه معتقدیم تمامی پارکینگ‌ها باید ساماندهی شده و هوشمند شوند.

وی با بیان اینکه بیشتر این پارکینگ‌ها روباز هستند و ایمنی‌سازی در این خصوص انجام نشده است، عنوان کرد: متاسفانه اتحادیه به جای این که به فرد پروانه دهد به محل پروانه می‌دهد و درخواست پارکینگ داران این است که ساماندهی انجام شود.

سونیا اندیش در مخالفت با افزایش قیمت ورودی پارکینگ‌ها گفت: در بسیاری از پارکینگ‌ها با یک زنجیر مثلا پارکینگ ایجاد کرده و برای خود کسب و کار ایجاد کردند و افزایش نرخ نمی‌تواند نظارت را افزایش دهد.

وی ادامه داد: اعضای شورا به جای رای به افزایش قیمت ورودی پارکینگ‌ها رای به افزایش نظارت بر این پارکینگ‌ها دهند زیرا این افزایش قیمت تنها به جیب افراد خاصی می‌رود.

فریدون بابایی‌اقدم در موافقت با این افزایش عنوان کرد: پارکینگ‌ها از کاربری‌های مهم است که به توسعه آنها توجه نشده و در شهر تبریز شدیدا مشکل پارکینگ وجود دارد و خیابان‌هایی که بازگشایی شده تبدیل به پارکینگ شده است.

وی با بیان اینکه باید افراد تشویق به ساخت پارکینگ‌های ایمن شوند گفت: تدابیری اتخاذ شود که به جای ساختن پارک‌ها در مناطقی که نیاز نیست پارکینگ ساخته شود زیرا در برخی مناطق بیشتر از پارک نیاز به پارکینگ است.

با نظر اعضای شورا موضوع افزایش قیمت ورودی پارکینگ‌ها به کمیسیون عمران و حمل‌ونقل ارجاع داده شد.

بررسی لایحه شهرداری تبریز درخصوص تجویز انجام توافق و مصالحه فی مـا بین شـهرداری و آقـای محمدوکیلی و پرداخت غرامت اعیـانی‌های ملک قولنامه‌ای وی دستور جلسه بعدی شورا بود که محمد باقر بهشتی در همان ابتدا یادآور شد: تاکید می‌کنم که این فقط غرامت است و کمیسیون با پرداخت این غرامت موافقت کرده است.

ایرج شهین‌باهر نیز در خصوص این مساله عنوان کرد: یک پنجم تبریز گرفتار بحث زمین‌های ملی و متصرفه است و هرکجا بخث تملیک مطرح است، با این موضوع مواجه می‌شویم زیرا هرجا که ملک سند باشد، مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در زمین‌های ملی و متصرفه مشکل داریم، اظهار داشت: چون فرد سند ندارد و نمی‌تواند تنفیذ مالکبت بکند، مجبور است از شورا مجوز بگیرد و اگر شورا ورود نکند، موضوع تملک در این مناطق متوقف شده و با مشکل مواجه می‌شویم.

با رای اعضای شورا این لایحه به تصویب رسید.

دستور بعدی شورا مربوط به بررسی لایحه شهرداری تبریز درخصوص پرداخت مبلغ  میلیون تومان به عنوان ودیعه رهن و مبلغ دو میلیون تومان غرامت ملک بود که با رای اعضای شورا تصویب شد.

تجویز واگذاری اجاره ساختمان جدیدالاحداث شـهرداری واقع در ضـلع جنوبی مقبره الشعرا تحت عنوان موزه آثار هنری ونگارخانه به آقای احد حسینی دیگر دستور جلسه امروز شورا بود که محمد فرج قلیزاده در این خصوص ابراز داشت: از شهرداری بابت توجهی که به این مساله داشتند تشکر می‌کنم، استاد حسینی از مجسمه سازان بزرگ هستند و بعضی از آثارشان در موزه‌های فرانسه قرار دارد.

وی ادامه داد: آقای حسینی قصد دارد تا آخر عمرش تمامی آثارش در این محموعه باشد و بعد از ایشان آثار در اختیار شهر قرار بگیرد و مشکل این است که شهرداری دو سال را پیشنهاد داده اما کمیسیون فرهنگی ۱۰ سال را پیشنهاد کرده است اما می‌خواهیم شرایط قرارداد به شرط عمر باشد.

شهردار تبریز در پاسخ به سخنان قلیزاده تشریح کرد: قرار است برای جبران هزینه‌های ایشان بلیط نیز در گرفته شود اما هنوز این مجموعه افتتاح نشده است. این زمین به شرط عمر به ایشان واگذار می‌شود.

در نهایت با رای اعضای شورا، لایحه شهرداری با اصلاحات مطرح شده و مصوبه کمیسیون فرهنگی تصویب شد.

در ادامه در انتخاب اعضای ناظر شورا در سازمان‌های وابسته به شهرداری تبریز عبدالله تقی‌پور به عنوان ناظر شورا در سازمان سیما، منظر و فضای سبز، کریم صادق‌زاده به عنوان ناظر شورا در سازمان پسماند شهرداری تبریز و محمد فرج‌قلیزاده به عنوان ناظر شورا در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز انتخاب شدند.

در ادامه بررسی لایحه شـهرداری تبریز درخصوص کمک مالی به سـتاد اربعین حسینی شهرستان تبریز جهت برگزاری مراسم عزاداری و قسمتی از هزینه‌های ایاب و ذهاب وتهیه چادر به
مبلغ 120 میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت.

بهشتی با بیان اینکه بودجه شورا و شهرداری فقط باید برای داخل شهر هزینه شود، گفت: عملکرد دبیرخانه شورا قابل قبول نیست زیرا شهرداری کلی لایحه ارایه داده اما دبیرخانه شورا در اختیار کمیسیون ها قرار نداده است. از مراجع سوال کنیم اگر اشکال شرعی نداشته باشد این کمک تصویب شود.

شهین‌باهر در این خصوص ابراز داشت: این مساله ستاد دارد و ستاد اربعین در استانداری است که تصمیم می‌گیرد، ستاد اربعین سهم شهرداری را مشخص می‌کند و اتفاقا امسال سهم شهرداری کمتر شده است. ما از تبصره شش نمی‌توانیم این پول را پرداخت کنیم و اگر نمی‌خواهید این پول پرداخت شود، اعلام کنید.

با نظر اعضای شورا این لایحه نیز تصویب شد.

لایحه شهرداری تبریز درخصوص کمک مالی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان نیز با رای اعضای شورا تصویب شد.

محرم محمدزاده طی تذکری اظهار داشت: از حقوق برخی از کارمندان وادی رحمت ماهانه ۵۰۰ هزار تومان کم شده و حق آرامستانی که پرداخت می‌شد قطع شده و لطفا آن را مجددا برقرار کنید چون شرایط کاری این افراد متفاوت است.

وی ادامه داد: همچنین برخی پاکبانان گلایه دارند که از تعداد نفرات ماشین حمل زباله کم شده و آنها مجبورند به تنهایی سطل‌ها را خالی کنند که برخی‌شان دیسک کمر می‌گیرند. همچنین از حقوق کارگرانی که سختی کار دارند ماهانه ۱۳۰ هزار تومان کم می‌شود و درخواست این است که این مبلغ تحت عنوان بیمه عمر باشد.

عضو شورای شهر تبریز در خصوص معضل حاشیه‌نشینی نیز اظهار داشت: در بحث حاشیه‌نشینی شهرداری تلاش می‌کند اما دیگر ارگان‌ها برای حل این معضل بسیار کند پیش می‌روند و اگر زلزله میانه در تبریز رخ دهد فاجعه‌ای پیش می‌آید که قابل جبران نیست.

وی افزود: موضوعاتی مانند هبه به جلسات فوق‌العاده آورده شود و مسائل اصلی شهر در این جلسات مطرح شود.

بررسی احکام برنامه پنج ساله شهرداری تبریز جمعبندی شده توسط مرکز پژوهشهای شورای اسلامی کلانشهر تبریز دیگر دستور جلسه امروز بود که بهشتی در این خصوص اظهار داشت: واقعا برای نوشتن این برنامه زمان زیادی اختصاص یافته و این برنامه در ۱۱ زمینه نوشته شده و یک کمیته تلفیق راه اندازی شده که از هر کمیسیون یک نفر بعنوان ناظر در این کمیته حضور دارند.

وی ادامه داد: این برنامه در ۱۴۴ ماده نوشته شده که می‌خواهم کلیات ابن برنامه در جلسه تصویب شود و از اعضا تقاصا می‌کنم نقطه نظرات خود را به صورت کتبی پیشنهاد دهند. ابن برنامه برای شهرداری و شورا یک افتخار است.

شهرام دبیری نیز در این خصوص عنوان کرد: از اعضا می‌خواهم کلیات برنامه در این جلسه تصویب شود و تا هفته آینده پیشنهادات خود را به صورت کتبی ارایه دهند تا در جلسه آینده پیشنهادات مطرح شود

کلیات برنامه با ۱۴۴ ماده با موافقت اکثریت اعضای شورا تصویب شد.

در پایان جلسه امروز مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز به مناسبت روز دانشجو در صحن شورا اظهار داشت: ۶۵ سال قبل دانشجویان برای استقلال کشور قیام کرده و سه شهید دادند و استقلال ما ثمره خون آنهاست، دانشگاه همواره در انقلاب و جنگ پیشرو بوده است.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز بعد از تهران در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی همواره نقش فعالی داشته و دانشگاه تبریز دانشجویی مانند پورشریف را در زمان جنگ تحویل داد که طراح پل خیبر بود.

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص افول نقش دانشگاه‌ها در کشور نیز عنوان کرد: دانشگاه‌های ترکیه بیست سال قبل چیزی نداشتند اما امروز ببینید به کجا رسیدند، دلیل این مساله آن بود که فهمیده‌اند مسیر توسعه از دانشگاه عبور می‌کند. مگر ما چه چیزی کم داریم که به این شرایط دچار شدیم؟

وی افزود: نخبگان ما امروز به سمت پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رفته‌اند و مغزهای ریاضی ما چه شدند؟ نخبه‌های ریاضی در دانشگاه‌های ما پرورش پیدا می‌کنند اما آنها را دودستی تحویل آمریکا می‌دهیم.

در پایان نیز از چندین دانشجوی نخبه و موفق در صحن علنی شورا تقدیر شد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.