به گزارش آیرال خبر، حسن روحانی رئیس جمهور، امروز(یکشنبه 9 اردیبهشت) در مراسم گرامیداشت هفته کارگر که در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به نیمه شعبان و امید برای فرج و گشایش موعود اظهار داشت: چه خاصیتی دارد که همیشه نسبت به آینده غمناک باشیم. بر فرض که سال بعد سخت تر باشد چرا باید غصه بخوریم. از حالا بیاییم غصه بخوریم که هفته آینده هفته سختی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما همواره باید به آینده با اتکال به خدا و توجه به الطاف الهی امیدوار باشیم تصریح کرد: من همیشه در ذهنم، وزرای دولت را به دو دسته تقسیم می‌کنم. البته هر دو پرتلاش هستند.

روحانی ادامه داد: عده‌ای از وزرا، از اوّل سال، نوایشان نوای ناامیدی است؛ می‌گویند امسال بودجه‌ کم است، مجلس کم تصویب کرده است، نفت ارزان است، مالیات چه شد و… اول دولت، وسط دولت، آخر دولت، سخن این‌ها سخنان ناامیدی است. برخی هم راجع به باران می‌گویند امسال وضع باران کم است، خشکسالی است و واردات باید بیشتر باشد و سخنانی از این قبیل.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه من تلاش کردم که گوشم نسبت به اینها کم بشنود افزود: عده‌ای هم امیدوارانه حرف می‌زنند؛ بله امسال بارندگی کم است ولی باید این کار را انجام دهیم و الگوی کشت را تغییر دهیم و… هم پیشنهاد می‌دهند هم امیدوارند.

وی ادامه داد: چه خاصیتی دارد ناامیدی و غصه و غم. اینکه اول سال را با گرفتاری و چهره عبوس شروع کنیم که بعد می‌خواهد اتفاقی رخ دهد، این درست نیست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: خدا رحمت کند مرحوم هاشمی رفسنجانی را که مرد خیلی امیدواری بود. او شش سال در زندان بود. یک وقت به او گفتم امید شما خیلی زیاد است. گفت در شش سالی که زندان بودم، هر شب که می‌خوابیدم می‌گفتم صبح آزاد می‌شویم.

وی با بیان اینکه توطئه دشمنان علیه ایران ایجاد یأس و نامیدی است تصریح کرد: آقایی که در آمریکا اخیراً سمتی گرفته است و خیلی هم بددهن است و نسبت به ایران همیشه بد حرف می‌زند گفته بود که جمهوری اسلامی ایران، چهلمین سال انقلاب خودش را نخواهد دید. به کوری چشم او، ما وارد چهلمین سال انقلاب شدیم و با تحرک و موفقیت بیشتر سال را به پایان می‌بریم و ان‌شاءالله 22 بهمن با جشن شما وارد چهل و یکمین سال انقلاب خواهیم شد.

روحانی ادامه داد: سال 92 وقتی برای انتخابات آماده می‌شدم به جنوب رفتم. یک پتروشیمی را دیدم که انبارش پر است. علّت را پرسیدم و گفت که ما تحریم هستیم و مجبور شدم کارخانه را بخوابانم.

وی با بیان اینکه چاه‌های نفت ما قفل بود تصریح کرد: چاه‌های نفت ما به دلیل تحریم‌ها قفل بود. برای بازسازی آنها 800 میلیون دلار خرج کردیم. کارگران ما چقدر کار کردند تا در عرض چند ماه صادرات نفت ما دو برابر شد. امروز صادرات نسبت به سال 93 و سال 94 که زمان اجرای برجام زمستان 94 بود، دوبرابر شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: می‌گویند فروش نفت دوبرابر باشد، می‌خواهید چکار کنید. ملّت ایران شما بدانید همین پولی که سازمان تأمین اجتماعی امسال به مستمری بگیران می دهد 52 هزار میلیارد تومان است. پول نفت ما چقدر است؟ کمتر از 100 هزار میلیارد تومان.

روحانی با بیان اینکه می‌گویند دولت پول نفت را چکار می‌کند اظهار داشت: 55 درصد پول حاصل از فروش نفت را به مستمری بگیرها می‌دهیم. حالا این جزئی از مخارج است. اگر نفت صادر نشود نمی‌خواهم بگویم زندگی ما به هم می‌ریزد اما سخت و مشکل می‌شود. ما همه باید دست به دست هم بدهیم و این حرکت را به وجود آوریم.

روحانی با بیان اینکه اگر می‌‌خواهید امسال کالای ایرانی افتخار ما باشد از نشاط شما کارگرها شروع می‌شود، اظهار داشت: شما اگر صبح با نشاط کار را شروع نکنید و ناراحت باشید یا گرفتاری زیاد داشته باشید نمی‌توانید درست حرکت کنید، نمی‌توانید هنرمندانه کار را انجام دهید.

وی با بیان اینکه نشاط و روحیه، آغاز یک کار خوب است، تصریح کرد: ما اگر کار با کیفیت می‌خواهیم باید همه دست به دست هم بدهیم. باید جاذبه برای فروش ایجاد کنیم و کیفیت کالا را بالا ببریم.

روحانی ادامه داد: حتی اگر خود کالا با کیفیت باشد و بسته بندی آن کیفیت مناسبی نداشته باشد، مثلاً اگر زعفران خوب را بگذارند داخل گونی، آیا کسی می‌خرد؟ کسی نمی‌خرد. اما اگر زعفران را داخل یک بسته‌بندی بسیار خوب و قشنگ بگذارید، اگر ده درصد هم قیمت آن بالاتر باشد آن را می‌خرید می‌گویید این تمیزتر است.

وی با بیان اینکه کالا در بازار، اول باید چشم را جذب کند، تصریح کرد: دل تابع چشم است. این که گفته است «بسازم خنجری نیشش ز فولاد…» برای همین است دیگر. چشم وقتی ببیند دل هوس می‌کند. اگر می‌خواهید دل هوس کند و کالا بخرد، کالای زیبا و باکیفیت تولید کنید.

روحانی با اشاره به نامگذاری سال 97 به حمایت از کالای ایرانی، اظهار داشت: امسال همه باید حمایت کنند. کالای ایرانی اگر فروش رفت، اشتغال زیاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این فرهنگ غلطی است که سال‌ها شکل گرفته و جنس خارجی را معادل جنس با کیفیت قلمداد می‌کنند، تصریح کرد: این اشتباه است. عِرق ملّی ما باید به حرکت آید. حتی اگر کیفیت جنس ایرانی یک ذره کمتر باشد باید ایرانی بخریم. البته اگر فاصله زیاد باشد کار سخت‌تر می‌شود. اگر کیفیت پایین و قیمت هم بالا باشد، خب جنس بد بیخ ریش صاحبش.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حتی‌الامکان از جنس ایرانی استفاده کنیم، اظهار داشت: اگر این کار را کردیم اشتغال بالا می‌رود. جوان‌های بیکار چگونه دارای کار می‌شوند؟ قبلاً فکر می‌کردیم باید بروند دیپلم بگیرد و لیسانس و بعد منتظر باشند تا دولت آنها را استخدام کند.

روحانی ادامه داد: دیگر آن دوره گذشته است. اولاً دولت، زیاد چاق و فربه شده، به طوری که نمی‌تواند راه برود. این دولت باید وزن خود را کم کند. با این وزن، ورزش دو که هیچ، تند راه رفتن را هم نمی‌تواند انجام دهد. کمی بعد باید عصا و ویلچر برای او بیاوریم.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم هر روز دولت را چاق کنیم تصریح کرد: دولت باید چابک و لاغر شود تا بتواند کار کند.جوان ما باید برای ورود به بازار کار، آموزش دیده باشد، خاطرنشان کرد: سال‌هاست توصیه من به آقای ربیعی، وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم این است که به این جوان‌ها مهارت کار یاد بدهید. طرف دیپلم می‌گیرد هیچ شغلی بلد نیست. لیسانس است، هیچ مهارتی بلد نیست. دکتری است، مهندس کشاورزی است، فرقی نمی‌کند. ما باید مهارت کار به او یاد دهیم.

وی با بیان اینکه این وظیفه وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و معاون رئیس جمهور در فناوری و سایر مسئولین است خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش‌های خوشحال کننده ای داد مبنی بر اینکه در یک‌سری شهرها، معمولاً دانش‌آموزان نمی‌توانند دیپلم بگیرند، زیرا قبل از آن، جذب بازار کار می‌شوند. خوب درس خوانده، مهارت یاد گرفته و جذب بازار کار شده است. حالا بعداً دیپلمش را هم می‌گیرد یا اصلاً نمی‌گیرد؛ مهمّ نیست. مهمّ این است که کار یاد گرفته است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اکنون زمانی نیست که بگوییم مردهای ما کار کنند و زن‌ها نه، تصریح کرد: زن‌های جامعه ما، درس‌ خوانده‌اند و کار یاد گرفته‌اند؛ نمی‌شود بگوییم زن‌ها در خانه بنشینید. خوشحال هستم که دولت یازدهم اولین دولتی بوده که در یکی دوسال، تعداد زن‌های شاغل در آن، بیشتر از مردهای شاغل بوده‌ است.

روحانی در واکنش به تشویق حضّار گفت: اینهایی که طرفدار خانم‌ها نیستند خوب دست نمی‌زنند.

وی ادامه داد: اینها همه دختران و خواهران و عزیزان ما هستند، فرقی نمی‌کند، بگذاریم محیط کار برای همه باشد و وزارت کار در این زمینه باید توجه داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به آمار بیکاری کشور اظهار داشت: این آماری که ما اعلام می‌کنیم، آمار زن و مرد با هم است، وگرنه اگر زن‌ها را حساب نکنیم که کار درستی هم نیست، آمار بیکاری خیلی بالا می‌رود.

روحانی با بیان اینکه خوشحال هستم اعلام کنم که در سال 96 هشتصد هزار شغل خالص در کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: آمار شاغلین در سال 95، 22 میلیون و 500 هزار و خرده‌ای بوده است. در سال 96، این عدد به 23 میلیون و 300 هزار و خرده‌ای رسده است. هشتصد هزار شغل خالص ایجاد شده است و این آمار شاغلین است که مرکز آمار اعلام کرده است.

وی ادامه داد: یک آمار دیگر که قشنگ نیست ولی می‌گویم. در سال 86، شاغلین ما 20 میلیون و خرده‌ای بوده‌اند که در سال 91 هم 20 میلیون و خرده‌ای. از 86 تا 91، اشتغال خالص ما تکان نخورده است؛عده‌ای‌ آمده‌اند و عده‌ای رفته‌اند. این نشان می‌دهد که ما در دولت یازدهم و دوازدهم، یک قدم خوب برداشته‌ایم. نه تنها دولت بلکه همه در این کار سهیم هستند؛ از جمله کارگران و کارفرماها. همه دست به دست هم دادیم.

روحانی با بیان اینکه البته ما هنوز سه میلیون بیکار داریم و نیازمند یک حرکت بزرگ هستیم تصریح کرد: در سال جدید همه تلاش ما این است که اشتغال از سال گذشته بهتر باشد. در زمینه بافت فرسوده، خوردروی فرسوده، مهارت حین کار، این موضوع را دنبال می‌کنیم و  دستگاه‌های مختلف، کارهای مختلفی انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تلاش ما این بوده که وضع کارگرها در معیشت بهتر شود تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم صدردرصد بهتر شده؛ نه هنوز باید کار شود. اما از روز اول دولت یازدهم گفتم که کارگر ما باید حقوق سالانه‌اش از تورم بیشتر باشد. این قول ما بوده که به آن عمل کرده‌ایم. اگر تورم 15 بوده، ما حقوق را 16 درصد بالا برده‌ایم. این معنایش این نیست که همه مشکلات حل شده. این به معنای آن است که یک قدم برداشته‌ایم.

روحانی مهار تورم را قدم دوم دولت دانست و تصریح کرد: هر وقت می‌گوییم تورم را مهار کرده‌ایم، می‌گویند جنس‌ها که ارزان نشده است.

وی ادامه داد: مهار کردن تورم به معنای آن است که گرانی کندتر حرکت می‌کند نه اینکه جنس‌ها ارزان‌تر شده‌اند. یعنی اگر سال 91، اجناس 40 درصد گران شده‌اند، سال قبل 9 درصد گران شده. درواقع روند گرانی کم‌تر شده است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.