به گزارش آیرال خبر، آسوشیتدپرس گزارشی درباره صحت و سقم نطق سه شنبه شب رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرده و در آن اظهارات وی را با آنچه که واقعیت است را مورد راستی آزمایی قرار داده است.

گزارش این خبرگزاری آمریکایی را بخوانید:

«ترامپ: “توافق (برجام) آنچنان بد مورد مذاکره قرار گرفته که حتی اگر ایران به طور کامل به آن پایبند باشد هم، رژیم می‌تواند در آستانه گریز اتمی در یک مدت زمان کوتاه باشد”

حقایق: این حرف (ترامپ) مورد حمایت و تایید تحلیل‌های اطلاعاتی و سایر تحلیل‌ها نیست. وقتی ایران در آستانه ورود به توافق و اجرایی کردن آن بود، تنها چند ماهی تا رسیدن به بمب (اتمی) فاصله داشت اما طی ۱۵ سالی عمر توافق که طبق مفاد توافق هست،  توانمندی‌های ایران به حدی محدود است که نمی‌تواند یک بمب تولید کند. توافق از همین حالا هم برنامه هسته‌‎ای ایران را به عقب برگردانده است. کارشناسان معتقدند که اگر ایران همین حالا هم تصمیم به خروج از توافق بگیرد، حداقل یک سال تا ساخت یک بمب نیاز خواهد داشت.

طبق اظهارات ترامپ، ایران در حال تقلب کردن در توافق است اما از زمان اغاز توافق هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکرر پایبندی ایران به مفاد آن را تایید کرده است. مقام‌های سازمان‌های اصلی اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل با این موضوع هم نظر هستند.

ترامپ: “توافق فاجعه‌بار(برجام) به این رژیم که رژیمی ژر از ترور است و میلیاردها دلار (بعد از توافق به ایران دادیم) که مقادیری از آنها را به پول نقد دادیم. به عنوان یک شهروند آمریکا، این مایه خجالت برای من و برای همه شهرندان آمریکا است”

حقایق: این موضوع که قدرت‌های جهانی میلیاردها دلار به ایران دادند، صحت ندارد. توافق به ایران اجازه داد که بار دیگر به پول‌های خودش دسترسی داشته باشد؛ پول‌‌هایی که در راستای اجرای تحریم‌ها در خارج از کشور بلوکه شده بودند.

ترامپ با اشاره به متحدان آمریکا گفت که “ما در این درک از تهدید و این عقیده که ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست یابد، متحد و یکپارچه هستیم”.

حقایق: ظاهر امر آن است که چنین وحدت و یکپارچگی در حال از دست رفتن است. اغلب متحدان با نظر آمریکا درباره تهدید ایران، موافق نیستند. از نظر آنها، توافق (برجام) برای مهار و کنترل کردن تهدید، کافی بود اما ترامپ اینطور فکر نمی‌کند. بریتانیا، فرانسه، آلمان و دیگران از دولت آمریکا خوستند که از توافق خارج نشود. در میان متحدان اصلی و مهم آمریکا، اسرائیل با موضع ترامپ موافقت دارد اما دیگران اینطور فکر نمی‌کنند.

ترامپ: “ما اجازه نخواهیم داد که شهرهای آمریکا با تهدید نابودی و تخریب مواجه شوند و ما به رژیمی که شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد، اجازه نمی‌دهیم به مرگبارترین سلاح روی کره زمین دست یابد”.

حقایق: موشک‌های ایران قادر به رسیدن به شهرهای آمریکا نیستند. هم محدودیت‌های تکنولوژیکی و هم دستورات رهبر عالی ایران برد موشک‌های بالستیک ساخته شده در ایران را به ۲ هزار کیلومتر کاهش داده است. این برد آنها را در برد هدف قرار دادن تقریبا تمام خاورمیانه (غرب آسیا) شامل اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در منطقه می‌کند اما حتی نزدیک قاره آمریکا هم نمی‌شود.

ترامپ: “چیزی که اوضاع را بدتر می‌کند، شرایط مندرج در بازرسی است که فاقد مکانیسم‌های لازم برای جلوگیری، شناسایی و تنبیه کردن تقلب است و ما حتی یک حق بدون محدودیت برای بازرسی از بسیاری از مکان‌های مهم از قبیل تاسیسات نظامی نداریم”.

حقایق:  توافق (برجام)، به بازرسان آزادی عمل گسترده‌ای برای انجام کارشان در ایران داده البته “دسترسی هر زمان و هر مکان” به آنها نداده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند هر زمانی از هر سایت هسته‌ای اعلام شده‌ای بازرسی کند و همچنین می‌تواند برای دسترسی به هر سایتی که آنها را مشکوک تشخیص دهد، درخواست کند. ایران باید تا ۲۴ روز اجازه بازرسی بدهد و در صورتی که ایران نپذیرد، هیئت داوری درباره این درخواست ورود می‌کند».

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.