رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز:

سرانه تولید پسماند، فضای سبز و مطالعه در جامعه ما با یکدیگر ارتباط مفهومی دارد

توسطسردبیر

آذر 12 1398

عبدالله تقی پور

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز با قدردانی از مدیریت شهری برای جایگزینی محلول پاشی به جای نمک پاشی گفت:سه موضوع پسماند، فضای سبز و مطالعه در جامعه ایرانی با یکدیگر ارتباط بامفهومی دارند.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، عبدالله تقی‌پور در گفتگو با برنامه رادیویی «شهریمیز» اظهار داشت: روش سنتی و منسوخ نمک پاشی در دنیا وجود ندارد و اگر هم باشد نمک با شن است. اگر نمک تبدیل به محلول شود، این محلول سطح بیشتری را شامل شده و هزینه ها کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه نمک بر روی بتن و آسفالت آثار خورندگی دارد، افزود: شهرداری باید شیوه نگهداری معابر در زمستان را تغییر دهد. نقطه انجماد نمک (کلرید سدیم) منفی  ۹ درجه است در حالی که گاهی برودت هوا در تبریز به منفی ۱۳ درجه هم می‌رسد و دیگر اثرگذار نخواهد بود.

عضو شورای شهر تبریز در بخش دیگری از صحبت های خود به لزوم گام برداشتن شهرداری در توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: محدوده‌های ترافیکی یکی از راهکارهای اجرایی برای کاهش آلودگی هوا در زمستان است ولی مشارکت مردم حرف اول را می زند. قرار نیست در فصل زمستان انتظار خود را آنقدر بالا ببریم که به شهرداری بگوییم حتی در کوچه‌های چهار متری و شش متری نیز نمک پاشی انجام شود.

او با اشاره به سرانه سه موضوع پسماند، فضای سبز و مطالعه در جامعه ایرانی و ارتباط این سه مورد با یکدیگر تصریح کرد: در موضوع پسماند و تولید پسماند دارای آمار بالایی هستیم و سرانه تولید زباله روزانه ۶۵۰ گرم برای هر نفر است. سرانه فضای سبز نیز یعنی سطوحی که درختانی اکسیژن مورد نیاز انسان را تامین کند در مقایسه با استاندارد جهانی، بسیار اندک است. در این بین در مقایسه با استانداردهای جهانی، سرانه مطالعه در ایران هم اندک است.

تقی‌پور افزود: وقتی به هرم مدیریتی پسماند در دنیا نگاه می‌کنیم، موضوع نخست کاهش میزان تولید زباله است. استانداردها و سرانه‌های اروپایی ۲۵۰ گرم است در حالی که در ایران ۶۵۰  گرم است. این موضوع هزینه بالایی را برای مدیریت شهری تحمیل می‌کند. در این حوزه مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد مگر با مشارکت شهروندان.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: سرانه مطالعه وقتی در کشور ما اندک است نشان دهنده این موضوع است که اطلاعات عمومی و شناخت از اتفاقات و سیر صعودی و توسعه بین شهروندان ما اندک است. شهروند فهیم و وظیفه شناس به وظیفه خود عمل کرده و می‌داند در مقابل شهر، مسئولیت شهروندی و شهرنشینی، تکالیف و وظایفی دارد.

او با قدردانی از اقدامات مدیریت جدید سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز گفت: اقداماتی در راستای توسعه پایدار فضای سبز تبریز آغاز شده است. متاسفانه در پی سوء تدبیری که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ صورت گرفته باغات تبریز به مجتمع های مسکونی تبدیل شده است.

تقی پور ادامه داد: شهرداری طی سال های گذشته برای تبدیل فضاهایی به انبوهکاری و جنگلکاری تلاش کرده است و سطوح زیر کشت فضای سبز همچون ائل باغی، آرپا دره سی، عباس میرزا، ترانشه‌های اتوبان پاسداران و کسایی طی سال‌های گذشته به خوبی افزایش یافته است.

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: مردم همراه با مسئولان در راستای ایجاد شهری امن، سالم و سرسبز می‌توانند این اهداف را محقق سازند و پیشنهاد می شود برای بازگرداندن نام واقعی تبریز که «باغ شهر» بود، هر شهروند یک درخت بکارد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.