یادداشت اصغر گلباز جدی

آنچه در قضایای اخیر شورای شهر تبریز لازم است به آن بیشتر پرداخته شود علل بوجود آمدن آن و کارآمدی سیستم های اداری کشور می باشد. با نگاهی به افراد دستگیر شده و متهم که زمانی از افراد مورد توجه جامعه ما بودند بخوبی از ضرورت طراحی سيستم قوی جهت جلو گیری از فساد گوشزد می نماید. در اذهان مدیران, سیاست مداران, قضات و عموم مردم جلو گیری از فساد با تکیه بر بازرسی استوار است و حسابرسی دوباره بر این بازرس ها معمولا ضامن سلامت اداری می دانند ولی بازرسی ابزاری بسیار محدود است که بیش از اندازه استفاده و معمولا سوء استفاده میشود . انسانها پیچ و مهره نیستند که با بستن مهره دوم از باز شدن مهره اول جلو گیری کند. سيستم های مکانیکی را ملاک رفتار انسانی قرار دادن سخت خطا ست. زمانی خواهد رسید که بازرسی دوباره را نشانه ای از بی مبالاتی فاحش به حساب خواهیم آورد . بی شک ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد از جمله ضروری ترین کارکرد های یک نظام حکومتی پایدار و در عین حال از اصلی ترین پایه های استحکام آن محسوب میشود. مشکلات متعدد در سيستم اداری، باعث شده انبوه آسیب‌ها و ضعف‌های دیگر از دل آنها زائیده ‌شود و بهترین ایده‌ها در رفع مهم‌ترین مشکلات اداری ، ناکام بماند، چرا که مسیری نظام‌یافته، سهل‌الوصول و اثربخش برای طرح حرف‌ها و ایده‌ها وجود ندارد، و اگر هم منتقل شود ضمانتی نسبت به پذیرش و اجرای دقیق و صحیح آن وجود ندارد.سوال اساسی این استکه بهترین راه جلوگیری از فساد اداری کدام است. به نظر میرسد در صورتیکه سیستم اداری پیوسته تحت نظر باشد میتوان گامهای ضروری برداریم. شفافیت «سریع‌ترین، کم ‌هزینه ‌ترین ، ساده‌ترین و در نتیجه کارآمدترین» راه‌حل برای «توانمندسازی سيستم اداری، افزایش مشارکت عموم مردم در حل مشکلات ، افزایش سرمایه اجتماعی ، کاهش سریع و کارآمد هزینه‌ها و نیز مبارزه با فساد» است.توسعه سيستم های شفاف یکی از خط مشی های مبارزه با فساد و عوامل رانت موجود در سیستم های اداری کشور است.
با توجه به شاخص های سلامت نظام اداری و بر اساس متغیر های فرصت و تهدید , پاسخگویی و شفافیت از عوامل مهم افزایش سلامت نظام اداری بشمار می رود. پاسخگویی به معنی مسئولیت پذیری و گزارش دهی دستگاهها در خصوص عملکردشان می باشد.
شفافیت: افزایش آگاهی مردم از تصمیمات. عملکرد و ساز و کار های نظام اداری است. این مقوله شامل قوانین و مقررات, اصلاح نگرش مسوولان , مستند سازی روش ها و رویه های جاری می باشد. به نظر من شفافیت دارویی است که بر زخم کهنه نظام اداری کشورمان گذاشته میشود.

یادداشت 95/2/29

کدخبر110764

انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.