بابایی اقدم

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز گفت: شهرداری تبریز با همکاری شرکت بازآفرینی شهری به دنبال کاهش میزان واحدهای غیر استاندارد و جابجایی و تبدیل آن به مساکن مطمئن و ایمن است.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، فریدون بابایی اقدم  با بیان مطلب فوق، گفت: بیش از یک سوم جمعیت ۶۰ میلیونی شهرنشین کشور در بافت ناکارآمد ساکن هستند که این رقم در تبریز به حدود نیمی از مجموع ساکنان شهر می رسد. به جهت اهمیت موضوع، دولت سیاستی با عنوان بازآفرینی شهری به عنوان یکی از معاونت های مهم وزارت راه و شهرسازی  تعیین کرده است و در استان های بزرگ و کلانشهرها به عنوان جامعه هدف اجرا می کند.

وی ادامه داد: تبریز به دلیل صنعتی بودن و مهاجرپذیر بودن از سال های گذشته تاکنون، جزو اولین شهرهایی است که با بافت مسئله دار مواجه بوده و جمعیت زیادی را در محلات بافت های حاشیه ای و فرسوده خود می بیند. بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع، طی چند ماه گذشته شاهد حضور رئیس شرکت بازآفرینی شهری و معاون وزیر راه و شهرسازی در تبریز بوده ایم و با توجه به اینکه وی اشراف کاملی به موضوع بافت ناکارآمد و عمق فاجعه در صورت وجود بحران دارند، مسائل مختلفی در این جلسات مطرح و نتایج خوبی حاصل شده است.

بابایی اقدم با اشاره به اینکه اغلب مساکن بافت ناکارآمد، غیر استاندارد و بدون استحکام لازم هستند، عنوان کرد: بدمسکنی یکی از دغدغه ها و اصلاح آن یکی از مطالبات اساسی شهروندان از شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز است. این نوع خانه ها، غیر استاندارد و فاقد استحکام لازم است و استاندارد تفکیک در آنها رعایت نشده و دسترسی مناسب برای امکانات به روز وجود ندارد. متاسفانه این دغدغه برای یکی، دو نفر نیست و بالغ بر نصف جمعیت تبریز حتی در شرایط عادی از این جهت در معرض آسیب هستند و این وضعیت در شرایط بحرانی بغرنج تر نیز می شود و چنانچه یک زلزله در تبریز رخ دهد، هیچگونه قابل دفاع نیست.

وی احداث مساکن مهر در شهرهای جدید را یک فرصت سوزی بزرگ دانست و افزود: مکان یابی غلط در احداث مساکن مهر، بهترین فرصت برای احیای بافت های مسئله دار شهری را از تبریز گرفت. این سیاست و طرح ارزشمند می توانست در بافت های مسئله دار تبریز احداث شود اما به شهرهای جدید که مشکلات زیادی دارند، برده شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز در عین حال به توجه جدی دولت و وزارت به بحران بدمسکنی اشاره کرد و گفت: محور کلیدی این تلاش ها تولید مسکن است و در این ارتباط برای تمامی استان ها با توجه به جامعه هدف، سهمی اختصاص یافته که این سهم برای استان آذربایجان شرقی ۱۰ هزار واحد مسکونی است و از این میان شش هزار ۴۰۰ واحد در تبریز و مابقی در شهرستان ها احداث می شود. در بحث اجرایی این پروژه، در ستاد بازآفرینی استان به دنبال این هستیم که زمین های خالی متعلق به دولت شناسایی شده و در این پروژه ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: با حضور مهندس پژمان رئیس محترم شرکت بازآفرینی شهری و معاون وزیر راه و شهرسازی در تبریز ضمن بازدید دوباره از بافت های ناکارآمد، مواردی از جمله ایجاد دفتر مشترک، تخصیص منابع دولتی، صدور رایگان پروانه از سوی شهرداری و اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به پروژه “چوخورلار” که شهرداری مدتی است از طریق شرکت عمران و توسعه اقدام به تملک کرده است، مورد تصویب قرار گرفت. با توجه به اینکه ارتباطات ملی ما خیلی کم است و از ظرفیت های ملی چندان استفاده نکرده ایم، سفر معاون وزیر به تبریز و برگزاری جلسه با مدیران شهری و استانی و شرکت های انبوه ساز کاملا موثر بود و چنانچه پیگیری های جدی صورت گیرد، خروجی بسیار خوبی برای اصلاح و جابجایی بافت ناکارآمد تبریز به دنبال خواهد داشت.

بابایی اقدم با ابراز امیدواری نسبت به کاهش مشکل بدمسکنی در تبریز، یادآور شد: با پیگیری مصوبات جلسه دیروز با معاون وزیر راه و شهرسازی، امیدواریم اتفاقات خوبی در شهر رخ دهد و استارت کار برای حل نگرانی و مشکل بدمسکنی زده شود. با توجه به اتفاقات و حوادث طبیعی یک ماه اخیر کشور، نگرانی ساکنان بافت های ناکارآمد بیشتر شده و بر این اساس ما مصمم هستیم با یک چشم اندازه تقریبا ۱۰ ساله، به مرور زمان میزان واحدهای غیر استاندارد و بدمسکن را نسبت به دیگر مساکن شهر کاهش دهیم.

گفتنی است بر اساس طرح بازآفرینی شهری، اولویت در جاسازی واحدها بخصوص در بافت های حاشیه ای است. این در حالی است که در تبریز، زمین خالی بزرگی که چسبیده به بافت ها باشد، وجود ندارد و این موضوع در نقشه طرح تفصیلی دیده می شود. با این حال اما ستاد استانی بازآفرینی، ۱۰ هکتار زمین در شهرک طلائیه برای شروع جابجایی بافت های ناکارآمد مشخص و تصویب کرده که در این فضا می توان حدود سه هزار واحد مسکونی احداث کرد. همچنین عملیات پروژه ۶۰۰ واحدی صدرا در شهرک اندیشه که به دلیل مشکلاتی همچون عدم تخصیص تسهیلات متوقف شده بود، با مساعدت شرکت بازآفرینی و بانک مسکن، بار دیگر از سر گرفته می شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.