آیرال خبر ،نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه شهریار شاعر بیداری بود، گفت: او توانست توده‌ای عظیمی از مردم را نسبت به آنچه در زمان رژیم طاغوت می‌گذشت، آگاه کند و تأثیرگذاری یک بیت شعر استاد شهریار بیشتر از تأثیرگذاری یک کتاب است.

به گزارش آیرال خبر منطقه آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در سومین جشنواره‌ی بین المللی نشان فرهنگی شهریار، با بیان اینکه شهریار در شمار نوابغ معاصر سرزمین ما قرار دارد، اظهار کرد: شهریار توانست شکل‌های مختلفی از شعر معاصر را در ادبیات فارسی طرح و ارایه کند که بسیار مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران قرار گرفت و جایگاه خاصی در شعر و ادب معاصر به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به دوران پر فراز و نشیب زندگی شهریار، گفت: دوران زندگی ایشان همراه با حوادث مختلفی همچون پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود که شهریار در وصف انقلاب شعرهایی سروده است.

وی با بیان اینکه استاد شهریار شعر «ایران» را در اعتراض به اتفاقات زمان شاه سرود، ادامه داد: انقلابیون بسیاری شعر «ایران» را در کاغذ نوشته و با خود به همراه می‌بردند و بی‌تردید باید شهریار را شاعر متعهد و انقلابی دانست.

حجت الاسلام آل هاشم شهریار را شاعر دین‌دار و ولایتمدار معرفی کرد و افزود: شهریار در معرفی خاندان عترت (ع) به خوبی عمل کرده و شعرهایی نظیر «علی ای همای رحمت» و «علی آن شیر خدا، شاه عرب» دو شعر معروف استاد شهریار در وصف اهل بیت (ع) است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه‌ی ماه محرم قرار داریم، خاطرنشان کرد: عاشقان سالار شهیدان در ماه محرم با شعر «شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین» استاد شهریار گریه می‌کنند؛ این عشق به اهل بیت (ع) در ذات استاد وجود داشت.

حجت الاسلام آل‌هاشم با اشاره به دیدار استاد شهریار با مقام معظم رهبری، تأکید کرد: رهبری که خود چشمه‌ی فیاضی از شعر هستند، اشعار شهریار را تحسین کرده و او را شاعر انقلابی و اسلامی معرفی کردند.

وی با بیان اینکه شهریار دلسوز انقلاب بود، گفت: او با وقوع جنگ تحمیلی ساکت ننشست و با اشعار خود چنگال زشت استعمار -که از آستین صدام بیرون آمده بود- را به مردم و نسل کنونی نشان داد؛ اشعار استاد شهریار منبع خوبی برای شناختن دقیق زوایای مختلف جنگ تحمیلی است.

وی با اشاره به نام‌گذاری روز درگذشت استاد شهریار به نام روز ملی شعر و ادب فارسی، گفت: به افرادی که برای ثبت چنین روزی در تقویم تلاش کردند، دست مریزاد می‌گویم.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه استاد شهریار عاشق سرزمین مادری بود، گفت: شهریار یکی از مفاخر آذربایجان است که طبیعت بکر کوه حیدربابا، احساسات ادبی را در او به وجود آورد و منجر به خلق اثر بی‌نظیر «حیدربابایه سلام» شد.

وی با بیان اینکه اثر حیدربابایه سلام یک شاهکار است، خاطرنشان کرد: آذری زبانان با اشعار کتاب حیدربابایه سلام خاطره داشته و به نوعی شهریار حرف دل مردم را نوشته است.

انتهای پیام

کدخبر100356

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.